201
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

نجاشی معلی را «مضطرب الحدیث و المذهب» خوانده و در عین حال آثار وی را خالی از سلامت نمی‏داند.۱ ابن غضائری نیز می‏‏‏‏‏‏نویسد: احادیث معلی بصری صحت و سقم دارد؛ بنابراین، روایات وی باید با کمک قراین دیگر سنجیده شود.۲ با این همه، منقولات بصری در زمینه‏‏‏های فقه،۳ عقاید،۴ مناقب،۵ رد بر مخالفان۶ و... درخور توجه است؛ به‏گونه‏ای که کلینی برخی از ابواب کافی را به‏طور کلی۷ یا بخش زیادی۸ را به احادیث او اختصاص داده است. بصری از راویان موثق شیعه مانند حسن بن علی الوشاء و افراد ضعیفی چون احمد بن محمد سیاری حدیث نقل می‏‏‏‏کند.۹ به منقولات وی، فقط نزد چند راوی قمی به‌ویژه حسین بن محمد بن عامر روی آورده‌اند و کلینی نیز تمام روایات معلی را از طریق ابن عامر نقل می‏‏‏‏‏‏کند. از بصری اخباری درباره امور اعتقادات از قبیل توحید،۱۰ نفی جبر،۱۱ ایمان،۱۲ نهی از جدال از کلام درباره خداوند،۱۳ اراده و مشیت و بدا،۱۴ امامت و ابواب آن۱۵ و شفاعت۱۶ در متون حدیثی موجود است که در مجموع مسائل مربوط به امامت سهم بیشتری دارد.

برای بصری تألیفات اندکی ذکر کرده‏‏‏اند که چند اثر با توجه به عناوین‏‏‏شان مربوط به مباحث کلامی و عقایدی‌اند: الکفر و وجوهه؛ الایمان و درجاته و زیادته و نقصانه؛ الامامة و کتاب الدلائل.۱۷

1.. همان، ص۴۱۸.

2.. ابن ‏غضائری، رجال، ص۹۲.

3.. طوسی، استبصار، ج۱، ص۴۴۴ و ج۳، ص۳۹و۱۸۰.

4.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۴۵و۱۴۸ و ج۲، ص۱۳؛ صدوق، التوحید، ص۳۳۴.

5.. طبری، دلائل الامامه، ص۴۱۴ و ۴۲۷؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۱۷۹.

6.. صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۹۸.

7.. کلینی، کافی، ج۱، ص۲۱۷.

8.. همان، ج۱، ص۴۱۲.

9.. خدامیان، فهارس الشیعه، ج۲، ص۷۹۸.

10.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۴۵و۱۸۰.

11.. همان، ج۱، ص۱۵۶و۱۵۷.

12.. همان، ج۲، ص۱۷و۵۲.

13.. صدوق، التوحید، ص۴۵۰.

14.. همان، ص۳۳۴؛ کلینی، کافی، ج۱، ص۱۴۸.

15.. کلینی، کافی، ج۱، ص۲۷۲و۳۴۸؛ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۲۴۶.

16.. طوسی، امالی، ص۶۷.

17.. طوسی، فهرست، ص۲۴۷؛ نجاشی، رجال، ص۴۱۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
200

متکلم ـ محدثان

۱. ابن سعدان سامرائی

هارون بن مسلم بن سعدان، از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام‏‏‏ و از محدثان امامیه به شمار می‏‏‏‏آید. بنابر نقل نجاشی، او اصالتاً اهل انبار عراق بود و در شهر سامرا اقامت داشت،۱ ولی شیخ طوسی وی را کوفی‌تبار می‏‏‏‏داند که در بصره و پس از آن در بغداد سکونت گزید.۲ روایت ابن سعدان از راویان متقدم مانند ابن ابی‏‏‏عمیر و مسعد بن صدقه از طریق کتاب‏هایشان بوده است.۳ کسانی همچون سعد بن عبداﷲ (م۳۰۱) و ابوالعباس حمیری از او روایت کرده‏‏‏اند.۴ برخی رجال‏‏‏شناسان وی را فردی موثق معرفی کرده‌اند و در عین حال او به گرایش به جبر و تشبیه نیز متهم شده است.۵

احادیث ابن سعدان در زمینه‏‏‏های فقهی،۶ اخلاقی و تربیتی۷ و در موضوعات عقیدتی چون قضا و قدر،۸ نهی از کلام و جدال،۹ مذمت قیاس، اجتهاد به رأی۱۰ و تقیه۱۱ در مصادر روایی فراوان است. تنها نجاشی به اسنادش بعضی از کتاب‏های او از جمله التوحید را نقل می‏کند.۱۲

۲. معلی بصری

معلی بن محمد زیادی بصری از علمای امامیه می‏‏‏‏‏‏باشد که از آثار کلامی و روایات اعتقادی وی در منابع سخن به میان آمده است. از محل سکونتش اطلاعی در دست نیست، ولی به دلیل نسبت بصری‏اش گویا در عراق به سر می‏‏‏‏‏‏برده است. از آنجا که کلینی (متوفای ۳۲۹) با یک واسطه از او روایت نقل می‏‏‏‏‏‏کند، می‏‏‏‏‏‏توان احتمال داد که معلی در نیمه دوم سده سوم زندگی می‏‏‏‏‏‏کرده است.

1.. همان، ص۴۳۸.

2.. طوسی، رجال، ص۴۰۳.

3.. زراری، رسالة فی‏ آل اعین، ص۹۰؛ نجاشی، رجال، ص۴۱۵و۴۹۵؛ تهرانی، الذریعه، ج۶، ص۳۶۶.

4.. خدامیان، فهارس الشیعه، ج۱، ص۲۶۸.

5.. نجاشی، رجال، ص۴۳۸.

6.. برقی، المحاسن، ج۲، ص۳۰۵؛ حمیری، قرب الاسناد، ص۱۵۹؛ طوسی، استبصار، ج۲، ص۸.

7.. صدوق، امالی، ص۸۴، و۱۸۰و۳۳۹؛ همو، خصال، ص۲۶، ۶۰ و ۸۵؛ همو، ثواب‏ الاعمال، ص۴۲.

8.. صدوق، توحید، ص۳۷۱.

9.. همان.

10.. کلینی، کافی، ج۱، ص۵۴ و ۵۷.

11.. همان، ج۲، ص۲۱۹.

12.. نجاشی، همان.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39505
صفحه از 657
پرینت  ارسال به