197
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

صفوانی تألیفات متعددی از خود بر جای گذاشت که برخی از آنها تا زمان ابن شهرآشوب (م۵۸۸ق)۱ و ابن ادریس(م ۵۹۸)۲ موجود بوده است. آثار کلامی او عبارت‌اند از: الرد علی الواقفه، و الرد علی ابن رباح الممطور؛ عمر بن رباح صحابی امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام‏‏‏ که فرزندانش همگی از فرقه واقفیه پیروی می‏‏‏‏‏‏کردند. احتمال می‏‏‏‏‏‏رود این کتاب در رد محمد بن علی بن رباح باشد که تقریباً معاصر صفوانی زندگی می‏‏‏‏‏‏کرده و طوسی او را «شدید العناد» معرفی می‏‏‏‏‏‏کند؛۳ الغیبه و کشف الحیرة؛ الکشف و الحجة؛ الرد علی اهل الاهواء؛ الردعة و النهی عن کل بدعة و الامامة.۴

۸. ابوالجیش بلخی

مظفر بن محمد بن احمد خراسانی از دانشوران متکلم و محدث شیعی است.۵ با توجه به مشایخ و شاگردان بغدادی‏‏‏اش می‏‏‏‏توان دریافت او در این شهر می‏‏‏‏زیسته است. گویا در آنجا به شغل ورّاقی نیز اشتغال داشته۶ و در سال ۳۶۷ وفات یافته است.۷ وی از شاگردان ویژه ابوسهل نوبختی(م۳۱۱) متکلم بنام شیعه به شمار می‏‏‏‏رفته۸و از دانش کسانی چون ابوعلی اسکافی نیز استفاده کرده است.۹ شیخ مفید و ابویاسر طاهر دو شاگرد شناخته‌شده او به شمار می‏روند.۱۰ برخی او را انتقال‌دهنده ‏‏‏اندیشه ابوسهل نوبختی به پسینیان به‌ویژه شیخ مفید می‏‏‏‏دانند.۱۱ ابوالجیش افزون بر دانش فراوان تبحر خاصی در مناظره داشته است. گفت‏‏‏و‏‏‏گوی معروف وی در دربار عزالدوله دیلمی در حضور بزرگانی مانند علی بن عیسی رمانی و ابوعبداﷲ بصری و درماندگی حاضران از پاسخ، یکی از آن نمونه‏‏‏هاست.۱۲

با آنکه ابوالجیش را عالم و عارف به احادیث دانسته‏‏‏اند،۱۳ روایات محدودی از او عمدتاً در اثبات

1.. ابن ‏شهرآشوب، مناقب آل ابی‏طالب، ج۲، ص۲۰۵، ۳۰۹و۳۱۶.

2.. ابن‏ ادریس، مستطرفات السرائر، ص۶۳۹.

3.. طوسی، رجال، ص۴۱۶.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۹۳؛ طوسی، فهرست، ص۲۰۸.

5.. نجاشی، رجال، ص۴۲۲.

6.. مفید، امالی، ص۳۱۰؛ طوسی، امالی، ص۷۹.

7.. طوسی، فهرست، ص۲۵۱.

8..زنجانی، الجامع فی‏ الرجال، ج۱، ص۸۲۷.

9.. ابن ‏ادریس، مستطرفات السرائر، ص ۶۴۸.

10.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ‏مفید، ص۱۵.

11.. ابوحیان توحیدی، اخلاق الوزیرین، ص۲۰۲-۲۰۷.

12.. طوسی، همان.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
196

می‏‏‏‏زند و در برابر اعتراض و خشم اشعری می‏‏‏‏گوید: این کار خداوند بود؛ اگر چنین نظری نداری، دیه‏‏‏ات را می‏‏‏‏پردازم! و در مناظره با بعضی از جبریان نیز چنین رفتاری از او مشاهده می‏‏‏‏شود.۱

ناشی با همه تبحرش در کلام، گویا در علم فقه از اجتهاد و استنباط دوری و مانند فقهای ظاهرگرا عمل می‏‏‏‏کرد.۲ هرچند او کتاب‏های فراوانی را تألیف کرد،۳ فهرست‏‏‏نگاران تنها از کتاب الامامة وی سخن به میان می‏‏‏‏آورند.۴

۷. ابوعبداﷲ صفوانی

محمد بن احمد بن صفوانی از علمای فرهیخته و فاضل شیعه و از نوادگان صفوان جمال، صحابی امام صادق علیه السلام‏‏ است۵ که در مباحثات کلامی تألیفاتی دارد. او در بغداد زندگی می‏‏‏‏‏‏کرد۶ و تا سال ۳۵۲ قمری در قید حیات بوده است.۷ برخی می‏‏‏‏‏‏گویند وی از نعمت خواندن و نوشتن محروم بود، از این ‏‏‏رو، به دلیل حافظه قوی، دانستنی‏‏‏های خویش را املا می‏کرد.۸

صفوانی از مشایخ بزرگی چون علی بن ابراهیم و دیگران بهره برده۹ و همچنین کسانی مانند شیخ مفید و حسین بن عبیداﷲ غضائری از او استفاده کرده‏‏‏اند.۱۰

از ابوعبداﷲ صفوانی روایات چندانی در منابع حدیثی شیعه یافت نمی‏‏‏‏‏‏شود و آنها بیشتر موضوعات غیبت،۱۱ معجزات معصومین علیهم السلام،۱۲ زیارت۱۳ و احادیث اثنی‏‏‏عشر۱۴ را در بر دارند. رجال‏شناسان متقدم شیعه بر وثاقت وی تأکید دارند؛۱۵ البته ابن غضائری روایات او از پدرش را نمی‏‏‏پذیرد.۱۶

1.. همان، ص۱۶۴و۱۶۶.

2.. طوسی، فهرست، ص۱۵۳.

3.. ابن‏خلکان، وفیات الاعیان، ج۳، ص۳۶۹.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۷۱.

5.. همان، ص۳۹۳.

6.. طوسی، رجال، ص۴۴۳.

7.. نجاشی، رجال، ص۵۹.

8.. ابن ‏ندیم، فهرست، ص۲۴۷؛ طوسی، رجال، ص۲۰۸.

9.. زنجانی، الجامع فی‏ الرجال، ج۲، ص۶۷۱.

10.. همان.

11..طوسی، الغیبه، ص۳۹۴.

12.. همان، ص۳۱۰و۳۱۵.

13.. همو، مصباح المتهجد، ص۷۱۷.

14.. خزاز، کفایة الاثر، ص۲۸، ۳۴و۷۳.

15.. نجاشی، رجال، ص۳۸۳.

16.. ابن ‏غضائری، رجال، ص ۱۲۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39141
صفحه از 657
پرینت  ارسال به