را که در آن مسائل مرتبط با امامت به شیوه جدلی مطرح شده بود، بر استادش شیخ مفید قرائت کرده است.۱
۴. ابن فلاس
از نام و زمان تولد و مرگ ابوبکر بن فلاس چیزی دانسته نیست. تنها تنوخی (م۳۸۴ق) به واسطه پدرش از قول علی بن نظیف از متکلمان بهشمی او را به عنوان شیخ امامیه و شخصی پاک سرشت معرفی میکند.۲ او در مجالس علمی بغداد با ابن نظیف بهشمی ارتباط داشته است.۳ ابن فلاس با برخی از گروههای شیعه که قائل به مسئله تناسخ بودند نیز درگیر بود و با آنان به مناظره میپرداخت.۴ با توجه به حضور علمی وی در محافل علمی بغداد و ارتباط با متکلمان و نیز بحث در پارهای از موضوعات عقیدتی به نظر میرسد او در زمره متکلمان امامی قرار داشته است. حشر و نشر ابن فلاس با علی بن نظیف بهشمی از ارتباط وی با اندیشوران معتزله حکایت دارد. از آثار و اندیشه کلامی او چندان در دست نیست.
۵. ابن جنید اسکافی
محمد بن احمد بن جنید، متکلم و فقیه امامی، در شهر بغداد سکونت داشته است.۵ از تولد و وفات او گزارشی در دست نیست، ولی با نگاه به زندگی برخی از مشایخش مانند حمید بن زیاد نینوایی (م۳۱۰) و زمان ورود وی به شهر نیشابور در سال ۳۴۰قمری و نیز حیات شاگردانش چون شیخ مفید (م ۴۱۳) زندگی او را میتوان اواخر سده سوم تا مدتی پس از نیمه دوم سده چهارم برشمرد. البته برخی به اشتباه وفات او را سال ۳۸۱ و در ری ثبت کردهاند۶ که به نظر میرسد با تاریخ و محل فوت شیخ صدوق خلط شده است.
از استادان ابن جنید میتوان به احمد بن محمد عاصمی اشاره کرد. شیخ مفید و غضائری از شاگردان شناخته شده وی به شمار میروند.۷ مفید بیش از دیگران به او نزدیک بوده است و در این باره
1.. نجاشی، رجال، ص۴۸.
2.. تنوخی، نشوار المحاضره، ج۸، ص۷۰.
3.. همان.
4.. مفید، المسائل الصاغانیه، ص۵۸.
5.. اردبیلی، جامع الرواة، ج۲، ص۵۹.
6.. زنجانی، الجامع فی الرجال، ج۲، ص۶۶۸.