193
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

را که در آن مسائل مرتبط با امامت به شیوه جدلی مطرح شده بود، بر استادش شیخ مفید قرائت کرده است.۱

۴. ابن فلاس

از نام و زمان تولد و مرگ ابوبکر بن فلاس چیزی دانسته نیست. تنها تنوخی (م۳۸۴ق) به واسطه پدرش از قول علی بن نظیف از متکلمان بهشمی او را به عنوان شیخ امامیه و شخصی پاک سرشت معرفی می‏‏کند.۲ او در مجالس علمی بغداد با ابن نظیف بهشمی ارتباط داشته است.۳ ابن فلاس با برخی از گروه‏های شیعه که قائل به مسئله تناسخ بودند نیز درگیر بود و با آنان به مناظره می‏‏‏‏‏‏پرداخت.۴ با توجه به حضور علمی وی در محافل علمی بغداد و ارتباط با متکلمان و نیز بحث در پاره‏‏‏ای از موضوعات عقیدتی به نظر می‏‏‏‏‏‏رسد او در زمره متکلمان امامی قرار داشته است. حشر و نشر ابن فلاس با علی بن نظیف بهشمی از ارتباط وی با اندیشوران معتزله حکایت دارد. از آثار و اندیشه کلامی او چندان در دست نیست.

۵. ابن جنید اسکافی

محمد بن احمد بن جنید، متکلم و فقیه امامی، در شهر بغداد سکونت داشته است.۵ از تولد و وفات او گزارشی در دست نیست، ولی با نگاه به زندگی برخی از مشایخش مانند حمید بن زیاد نینوایی (م۳۱۰) و زمان ورود وی به شهر نیشابور در سال ۳۴۰قمری و نیز حیات شاگردانش چون شیخ مفید (م ۴۱۳) زندگی او را می‏‏‏‏‏‏توان اواخر سده سوم تا مدتی پس از نیمه دوم سده چهارم برشمرد. البته برخی به اشتباه وفات او را سال ۳۸۱ و در ری ثبت کرده‏‏‏اند۶ که به نظر می‏‏‏‏‏‏رسد با تاریخ و محل فوت شیخ صدوق خلط شده است.

از استادان ابن‏ ‏‏جنید می‏‏‏‏‏‏توان به احمد بن محمد عاصمی اشاره کرد. شیخ مفید و غضائری از شاگردان شناخته شده وی به شمار می‏‏‏‏‏‏روند.۷ مفید بیش از دیگران به او نزدیک بوده است و در این‏ باره

1.. نجاشی، رجال، ص۴۸.

2.. تنوخی، نشوار المحاضره، ج۸، ص۷۰.

3.. همان.

4.. مفید، المسائل الصاغانیه، ص۵۸.

5.. اردبیلی، جامع الرواة، ج۲، ص۵۹.

6.. زنجانی، الجامع فی‏ الرجال، ج۲، ص۶۶۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
192

اشعری (م۳۳۰ق) طرفدارانی نیز داشته است.۱ ابن جبرویه ظاهراً کتاب‏هایی در مباحث کلامی نگاشته بوده است. تنها کتاب الکامل فی الامامه وی به دست نجاشی رسیده است. از این ‏‏‏روست که نجاشی او را به «حسن التصنیف» وصف می‏‏‏‏کند.۲

۳. ابن ابی‏‏‏عقیل عمانی

حسن بن علی حَذّاء، متکلم، فقیه فرهیخته و موثق امامی، نزد دانشوران شیعی به ابن ابی‏‏‏عقیل مشهور است.۳ در انتساب عَمّانی یا عُمّانی به او تردید وجود دارد.۴ طوسی در دو جای فهرست خویش نام پدر ایشان را عیسی و کنیه‏‏‏اش را ابوعلی ثبت کرده است.۵ از تاریخ ولادت و وفات و نیز محل زندگی و مشایخ ابن ابی‏‏‏عقیل اطلاعی در دست نیست. از آن رو که جعفر بن محمد بن قولویه (م۳۶۸) از او نقل می‏‏‏‏کند۶ می‏‏‏‏‏‏توان گفت او در اوایل غیبت کبرا، احتمالاً در عراق زندگی می‏‏‏‏کرده است. ابن ابی‏عقیل از جایگاه برجسته‏‏‏‏‏‏‏ای در میان بزرگان شیعه از جمله شیخ مفید برخوردار بوده است. مفید همواره او را می‌ستود و کتاب الکر والفر او را در امامت که اثری عقیدتی بود، از نظر دور نگاه نمی‏‏‏‏‏‏‏داشت.۷ در دوره‏‏‏‏‏‏‏های بعدی، ابن ادریس حلی (م ۵۹۸) نیز از دانسته‏های کلامی و فقهی او قدردانی کرده است.۸ از اندیشه‏‏‏های کلامی ابن ابی ‏‏‏عقیل، با همه اهمیتش، چیزی در مآخذ یافت نمی‏‏‏شود. او در دانش فقه دارای مکتب و صاحب نظر بوده و از این ‏‏‏رو، مورد توجه جامعه امامیه قرار داشته؛ به‏‏‏‏‏‏گونه‏‏‏‏‏‏ای که کتاب فقهی المتمسک بحبل آل الرسول وی در نقاط دوردستی مانند خراسان با اقبال گسترده روبه‏رو بوده است.۹ او نخستین فقیه شیعه است که علم فقه را پرورش داد و از روش اجتهاد کمک گرفت و فروع فقهی را از اصول استخراج کرد.۱۰

هرچند ابن ابی‏‏‏‏‏‏عقیل آثاری در زمینه‏‏‏‏‏‏های مختلف از خود برجای گذاشت، فهرست‏‏‏نگاران بیشتر از دو کتاب المتمسک بحبل آل الرسول در فقه و الکر و الفر در کلام یاد کرده‏‏‏اند.۱۱ نجاشی کتاب اخیر

1.. همان.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۱۷.

3.. همان، ص۴۸.

4.. شوشتری، قاموس الرجال، ج۱۲، ص۶۰.

5.. طوسی، فهرست، ص۱۰۶و۲۸۳.

6.. نجاشی، رجال، ص۴۸.

7.. همان.

8.. ابن ‏ادریس، سرائر، ج۱ص۴۲۹و۴۴۴، ج۲، ص۲۵۵.

9.. بحرالعلوم، الفوائد الرجالیه، ج۲، ص۲۱۱.

10.. طوسی، فهرست، ص۱۰۷؛ نجاشی، رجال، ص۴۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39259
صفحه از 657
پرینت  ارسال به