191
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

از میان فهرست‏‏‏نگاران شیعه، طوسی از آثار عسکری نامی به میان نمی‏‏‏آورد. تنها نجاشی تعداد چهار کتاب از تألیفات وی را ذکر می‏‏‏‏کند؛ دو اثر از آنها عنوان کلامی دارند که عبارت‌اند از: ۱. نقض العثمانیة که ردی بر کتاب العثمانیة اثر جاحظ (م۲۵۵ق) از متکلمان برجسته معتزلی است که این کتاب به نام ابوعیسی وراق مشهور بود. از این ‏‏‏رو، مسعودی این اثر را از آثار وراق دانسته است.۱ درباره این شهرت دو احتمال وجود دارد: یکی آنکه اساس محتوای این کتاب از آن وراق بوده و تنها ثبیت بن محمد سخنان نقدآمیز وراق را به رشته تحریر در آورده است؛ دوم آنکه ثبیت بن محمد با بهره‏‏‏گیری از برخی از دیدگاه‌های وراق به نگارش این اثر دست یازیده است. به هر روی، می‏‏‏‏‏‏توان گفت او تحت تأثیر وارق بوده است؛ ۲. کتاب دلائل الائمة.۲

۲. ابن جبرویه

عبدالرحمن بن احمد بن جَبرَوَیه عسکری، متکلم و مناظر متقدم امامی است که از حیات شخصی و علمی وی اطلاع چندانی در منابع یافت نمی‏‏‏شود. نجاشی از او با تعبیر متکلم «جید الکلام» وصف می‏‏‏‏کند.۳ ابن جبرویه با عباد بن سلیمان معتزلی (از شاگردان هشام فوطی) همچنین با دیگر دانشمندان معتزله مباحثات کلامی داشته است.۴ با استدلال‏های قوی وی، ابن مملک جرجانی متکلم معتزلی و نویسنده کتاب مجالسة مع ابوعلی الجبایی۵ از اندیشه اعتزال دست برداشت و به امامیه گرایش یافت.۶ همه این مطالب از قدرت علمی و دانش گسترده او حکایت دارد. در این میان باید افزود که با توجه به حیات ابن مملک گویا او در دهه‏های نخستین غیبت صغرا در عراق می‏‏‏‏زیسته است.

از افکار این اندیشور اطلاعات چندانی نداریم؛ تنها اشعری در مسئله ایمان وقتی نظریات صاحب‏‏‏نظران شیعه را در قالب سه گروه بیان می‏‏‏‏کند، نظر ابن جبرویه را در مقابل سخنان دو طیف دیگر یعنی اکثریت امامیه و علی بن اسماعیل میثمی این‏‏‏گونه ذکر می‏‏‏‏کند: «او ایمان را به همه طاعات و کفر را به همه معاصی تعریف کرده و مسئله وعید را نیز پذیرفته است و به نظر وی تأویل‏‏‏گرایانی که با تأویل خویش با حق مخالفت می‏‏‏‏ورزند از کفار محسوب می‏‏‏‏شوند».۷ این نظریه ابن جبرویه در عصر

1.. مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۳۷.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۱۷.

3.. همان، ص۲۳۶.

4.. همان، ص۳۸۱.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
190

شرعی متمرکز شد. به عبارت دیگر، تمرکز کار متکلمان بر روی «واجب العقل» و تمرکز کار فقیهان بر روی «واجب السمع» (تعبدیات) قرار گرفت. متکلم به متون دینی فقط از منظر اجتهادی و فهم نمی‏‏‏نگرد، بلکه فراتر از آن به دنبال حل شبهات و دفاع و تبیین و معاصرسازی است؛ هرچند در برخی موارد حساسیت‏‏‏ها و تأکیدها درباره موضوعی کم یا زیاد یا بعضی از ابزارهای کلامی قوی‏‏‏تر شده است.

از این ‏‏‏رو، برای شناخت متکلم در اعصار گذشته باید تعریف کلام در آن دوران مورد‏ نظر قرار گیرد و با شاخص‏‏‏های آن زمان متکلم معرفی شود. بنابراین، کسانی که اهل مناظره و جدل بودند یا در موضوعات مختلف عقیدتی یا در برابر اندیشه دیگران آثاری تألیف کرده‏‏‏اند ویا با تعابیری چون متکلم، بصیر بالاصول، معتزلی، خبرة بالکلام و الجدل یاد شده‏‏‏اند، در زمره متکلمان جای دارند.۱

در نوشتار پیش‏ ‏‏رو، متکلمان این بازهٔ زمانی طبق رویکرد‏‏‏های کلامی‏‏‏شان به دو گروه متکلمان و متکلم ـ محدثان گروه‏‏‏بندی شده‏‏‏اند. متکلمان محدث در تبیین مبانی عقیدتی، تنها در دایره روایات و احادیث نظریه‏‏‏پردازی می‏‏‏‏‏‏کردند؛ در حالی‏‏‏که متکلمان می‏‏‏‏‏‏کوشیدند با ادبیات بیرون‌متنی ‌به تبیین مبانی اعتقادی بپردازند.

متکلمان

۱. ابومحمد عسکری

ثُبَیت بن محمد عسکری متکلم امامی و از دانشوران ساکن عسکر (ظاهراً عسکر بغداد) است.۲ از زندگی و افکارش گزارش چندانی در منابع و مآخذ موجود نیست. عسکری با ابوعیسی وراق، اندیشور نقاد و پرحاشیه شیعه مصاحبت و حشر و نشر داشته است به‏گونه‏‏‏ای که وی را «صاحب ابوعیسی» معرفی می‏‏‏‏کنند.۳ او علاوه بر وراق از ابو الاحوص مصری، متکلم امامیه، نیز بهره برده و از طریق ابوالاحوص روایتی در اثبات حقانیت امام علی علیه السلام‏‏ نقل کرده است.۴

نجاشی از او با عبارت «متکلم حاذق» یاد می‌کند.۵ عسکری افزون بر علم کلام در دانش فقه و حدیث متبحر بوده است.۶

1.. ر.ک: درس‏گفتارهای دکتر محمدتقی سبحانی در انجمن کلام حوزۀ علمیۀ قم.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۱۷.

3.. همان.

4.. صدوق، امالی، ص ۷۱۶؛ همو، علل الشرایع، ج۱، ص۱۴۵.

5.. نجاشی، رجال، ص۱۱۷.

6.. همان.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39192
صفحه از 657
پرینت  ارسال به