181
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

جایگاه مناسب‏تری یافته و نخستین فلاسفه مسلمان به معنای خاص ـ نه متکلمان متفلسف ـ در این عصر ظهور کردند.۱

متکلمان مسلمان مخصوصاً معتزلیان هرچند در این دوره نیز هنوز با فلسفه از درِ آشتی و همراهی وارد نشده‏ بودند، روش استدلالی و عقل‌گرایی فلسفی در ساختار کلامی آنان بی‏تأثیر نبود و برخی پرسش‏ها و پاسخ‏ها در علم کلام در مواجهه با فلاسفه شکل گرفت.۲ از این رو، عقل‌گرایی بغدادیان را از این جهت نیز می‏توان مطالعه کرد. این مسئله در کلام امامیه در این عصر نیز قابل مشاهده است و برخی پیشگامان کلام امامیه در بغداد گرایش‌های فلسفی دارند.۳ تأثیر اندیشه فلسفی بر متکلمان این دوره به‌ویژه در طبیعیات و دقیق الکلام که مبادی جلیل الکلام است. در پژوهشی مستقل بررسی شده است.۴

در میان متکلمان امامی بغداد حسن بن ‏موسی نوبختی متکلمی است که همواره در مواجهه با اندیشه‏های فیلسوفان بود. وی در منزلش جلسات علمی برپا می‌کرد که در آن دانشمندانی چون ابوعثمان سعید بن‏ یعقوب دمشقی، ابویعقوب اسحاق بن ‏حنین(م۲۹۳)، و ابوالحسن ثابت بن ‏قره(۲۲۱ ـ ۲۸۸) گرد هم جمع می‏شدند و بحث‌های علمی می‏کردند. آنها از مترجمان کتب غیر عربی بودند که در علومی مانند فلسفه، نجوم، ریاضی و علوم اوائل تبحر داشتند و مهم‌ترین مترجمان کتب فلسفی و منتقل‌کنندگان فلسفه به جامعه اسلامی به شمار می‏آیند.۵ این مناسبات نوبختی با فلاسفه و آشنایی وی با اندیشه‏های فلاسفه یونان چنان بود که از ابومحمد نوبختی به عنوان فیلسوف یاد کرده‏اند،۶ اما بی‌گمان وی را نمی‏توان فیلسوف به معنای مصطلح و باورمند به روش و اندیشه فلاسفه دانست؛ زیرا وی یکی از منتقدان جدی اندیشه‏های فلاسفه و علم منطق۷ بوده و ردیه‏های فراوان وی بر اندیشه‏های فلسفی و قیاس منطقی گویای این مطلب است.۸

1.. ابن خلدون، همان، ج۱، ص ۶۲۳-۶۲۹؛ صفا، تاریخ علوم عقلی در علوم اسلامی، ص ۱۸۷-۳۶۴.

2.. عبد الرزاق، تمهید لتاریخ الفلسفه الاسلامیه، ص۴۲۳؛ عید نفیسه، اثر الفلسفة الیونانیة فی علم الکلام الاسلامی حتی القرن السادس الهجری، ص۲۸-۳۱، ۳۹-۵۰و۸۲.

3.. سبحانی، «عقل‌گرایی و نص‌گرایی در کلام اسلامی»، همان، ص۲۱۹.

4.. عید نفیسه، اثر الفلسفه الیونانیه فی علم الکلام الاسلامی حتی القرن السادس الهجری، ص۸۸-۴۳۶.

5.. حسینی کوهساری، تاریخ فلسفۀ اسلامی، ص۴۴-۴۶.

6.. ابن ندیم، فهرست، ص۲۲۵.

7.. در مورد ارتباط رد بر منطق با مخالفت با فلسفه ر.ک: ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱، ص ۵۸۹و۶۴۴-۶۴۹؛ دینانی، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، ج۱، ص۱۳.

8.. ملاحمی خوارزمی، المعتمد فی اصول الدین، ص۵۹۸، ۷۷۵ و ۷۸۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
180

رگه‏های تأثیر این گفتمان را حتی می‏توان با پیدایش دو جریان ماتریدی و اشعری در بستر اهل حدیث سنی مشاهده کرد.۱ اهل حدیث و پیروان احمد بن ‏حنبل اگرچه در ابتدا با اشعری به دلیل پرداختن به علم کلام و استدلال عقلی چندان روی خوشی نشان نمی‏دادند، در ادامه به دلیل نیازی که به گفتمان عقلی به معنای نظریه‏پردازی خارج از متن مقدس احساس می‏کردند، به‌مرور اشعری را نماینده رسمی خود معرفی کردند.۲ جریان حدیثی امامیه نیز اگر‏چه هرگز مانند جریان حدیثی اهل سنت در تقابل شدید با جریان عقل‏گرا (نظریه‌پرداز برون‌متنی)۳ نبود، تأثیر گفتمان عقل‌گرایی این عصر را در مدرسه حدیثی قم نیز به‌خوبی می‏توان رصد کرد.۴

از جمله پیامدهای نهضت ترجمه که در حاکمیت گفتمان عقل‌گرایی مؤثر بود، آشنایی گسترده مسلمانان با فلسفه بود. متکلمان اسلامی که استفاده از ابزار و اسلوب‏های خصم را در مناظرات روا می‏دانستند، با ورود آثار فلسفی به دنیای اسلام به تفلسف روی آوردند.۵ اندکی پس از آن و همزمان با آغاز مدرسه بغداد نسل اول و دوم فیلسوفان مسلمان قدم به عرصه نهادند. بسیاری از این فیلسوفان در حوزه جغرافیایی بغداد که پایتخت عباسیان بود، فعالیت می‏کردند و گزارش‏ها از گرایش‌های شیعی و اعتزالی بسیاری از این اندیشه‌ورزان فیلسوف حکایت دارد.۶

در دوره نخستِ کلام اسلامی و به‌خصوص از دوره مأمون برخی متکلمان از جمله هشام بن ‏حکم، ابوالهذیل علاف، نظام و معمر بن ‏عباد با فلسفه آشنا بوده‏اند و آنان را با مسامحه در شمار فیلسوفان نام برده‏اند؛۷ اما تأثیر این آشنایی در حد استفاده از اصطلاحات و برخی اندیشه‏های فلسفی بوده۸ و همواره متکلمان متقدم اسلامی با فلسفه و منطق که آن را جزئی از فلسفه می‏پنداشتند مخالف بودند.۹ البته در این عصر (آغاز تا انجام مدرسه کلامی بغداد) فلسفه در میان متفکران مسلمان

1.. ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱، ص ۵۸۸؛ گلدزیهر، درس‌هایی دربارۀ تاریخ اسلام، ص۲۰۰؛ سبحانی، «عقل‌گرایی و نص‌گرایی در کلام اسلامی»، همان، ص۲۰۹-۲۱۳.

2.. کارا دو وو، متفکران اسلام، ج۴، ص۱۳۷-۱۴۰.

3.. برای آشنایی با نظریه پردازی برون متنی ر.ک: «اقوام کرباسی، نظریه‌پردازی متن اندیش»، جستارهایی در مدرسهٔ کلامی کوفه.

4.. سبحانی، «کلام امامیه؛ ریشه‏ها و رویش‌ها»، همان، ص۳۰-۳۳.

5.. عید نفیسه، اثر الفلسفة الیونانیة فی علم الکلام الاسلامی حتی القرن السادس الهجری، ص۳۹-۵۰ و ۴۳۱ و ۴۳۲.

6.. حسینی کوهساری، تاریخ فلسفۀ اسلامی، ص۴۱-۹۲؛ ایوب، التاریخ العباسی، ص۲۷۱.

7.. شهرستانی، الملل والنحل، ص۴۱-۴۴؛ جهانگیری، مجموعه مقالات، ص۹۶.

8.. ایجی، شرح المواقف، ج۸، ص۳۰۸؛ سامی نشار، نشأة الفکر الفلسفی فی الاسلام، ج۱، ص ۴۲۵-۵۹۱؛ صفا، تاریخ علوم عقلی در علوم اسلامی، ص۱۸۶ و ۱۸۷؛ سبحانی، «کلام امامیه؛ ریشه‏ها و رویش‌ها»، همان، ص ۱۸.

9.. شهرستانی، همان ، ج۱، ص ۴۱؛ ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱، ص ۵۹۸، ۶۲۳-۶۲۹ و ۶۴۷؛ دینانی، ( ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، ج۱، ص۱۳۰-۱۳۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39395
صفحه از 657
پرینت  ارسال به