179
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

معتزلیان تعامل و معاشرت داشتند و گاه اثرپذیری‏هایی در برخی مسائل از یکدیگر داشتند، اما در مدرسه بغداد این تعامل بسیار گسترده‏تر بود و نوعی همدلی در این مجالسات نمود دارد که احساس قرابت میان این دو مکتب فکری را در پی داشت.۱

باید پذیرفت به‌خلاف دوران حضور، به‌ویژه عصر صادقین علیهما السلام که متکلمان امامیِ کوفه هم‌پای معتزله فعالیت می‏کردند و در مجالس مناظره کلامی حتی دست برتر داشتند،۲ پس از افول مدرسه کوفه به علت در محاق بودن جریان مدرسه‏ایِ کلام امامیه به‌ناچار برخی از امامیان برای علم‌آموزی نزد معتزلیان شتافتند.۳ البته این علم‌آموزی یک‏سویه نبوده و بسیاری از معتزلیان نیز در ادامه از محضر متکلمان امامی مدرسه بغداد دانش آموخته‌اند۴ و اگرچه در ابتدا امامیه در پی این مناسبات از معتزله اثر پذیرفت و به ‌نوعی تقلیل‏گرایی گرفتار آمد، نتیجه نهایی مناسبات شیعه و معتزله حذف و هضم معتزله در تشیع امامی و زیدی بود.۵ در مجموع این مناسبات امامی ـ معتزلی قطعاً در نزدیکی فکری این دو جریان کلامی در بغداد اثر‏گذار بوده است.

نهضت ترجمه

در پی نهضت ترجمه و تأسیس بیت الحکمه در بغداد آثار بسیاری از دیگر زبان‏ها به عربی ترجمه شد. بسیاری از این آثار در حوزه حکمت و فلسفه بود و در جغرافیای حکومت عباسی، خاصه بغداد، به صورت گسترده‌ای منتشر شد و از سویی در سایه حمایت رسمی دستگاه خلافت قرار گرفت. این حرکت علمی در عصر غیبت صغرا به اوج خود رسید و مترجمان که خود دانشمندان برجسته‌ای در حوزه علومی مانند کلام، نجوم، ریاضیات، فلسفه و طب بودند، ادبیات عقلی این آثار را در دیگر حوزه‏های علمی نشر دادند.۶ نتیجه این حرکت، حاکمیت گفتمان عقل‌گرایی خود‏بنیاد در میان اندیشوران مسلمان بود.۷ از این رو، می‏توان گفت عقل‌گرایی به معنای تکیه بر عقل خود‏بنیاد در اسلام بی‏شک از عوامل بیرونی اثر پذیرفته است.۸

1.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۹۱.

2.. مفید، الفصول المختاره، ص۵۱.

3.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۱۲، ۱۳و۴۹۱.

4.. صبحی، فی علم الکلام، ج۱، ص ۳۳۲-۳۳۵.

5.. جعفریان، همان، ص۵۸-۶۱و۸۲-۸۷.

6.. ابن خلدون، تاریخ ابن خلدون، ج۱، ص ۶۲۹-۶۳۳؛ صفا، تاریخ علوم عقلی در علوم اسلامی، ص۴۹-۱۸۰؛ عید نفیسه، اثر الفلسفة الیونانیة فی علم الکلام الاسلامی حتی القرن السادس الهجری، ص۶۱-۷۱.

7.. دینانی، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، ج ۱، ص۷۱.

8.. عید نفیسه، اثر الفلسفة الیونانیة فی علم الکلام الاسلامی حتی القرن السادس الهجری، ص۴۳۱؛ سبحانی، «عقل‌گرایی و نص‌گرایی در کلام اسلامی»، همان، ص۲۰۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
178

تعاملات علمی امامیه و معتزله

هم‌زمان با غیبت صغرا در پی تحولات پیش‌گفته در روابط امامیه و معتزله دو اتفاق اثر‏گذار دیگر شکل گرفت: یکی استبصار برخی متکلمان معتزلی و دوم هم‌نشینی بسیاری از متکلمان امامی با معتزله و حتی علم‌آموزی آنان از یکدیگر.۱

علاوه بر ابوعیسی وراق و ابن ‏راوندی که در دوران فترت کلام امامیه از معتزله رویگردان شدند و در مقام دفاع از آموزه‏های امامیه، خاصه در موضوع امامت، برآمدند،۲ در عصر غیبت صغرا و پس از آن موجی از استبصار در میان متکلمان معتزلی به راه افتاد و متکلمانی چون ابن‏ قبه رازی، ابن ‏مملک و بسیاری دیگر از معتزله، به‌ویژه اصحاب نظّام و ابوهذیل علاف، به امامیه پیوستند. این متکلمان مستبصر اگرچه در موضوع امامت اندیشه امامیه را پذیرفته بودند و ترویج می‏کردند و از همین رو، از سوی متکلمان امامی و جامعه شیعی پذیرفته شدند، در بسیاری از اندیشه‏های کلامی خود در دیگر ابواب بر همان میراث اندیشه اعتزالی خود باقی بودند.۳ می‏توان ادعا کرد ورود این متکلمان نو‏امامی در مدرسه کلامی بغداد و استقبال متکلمان امامی‌مذهبی مانند ابوسهل نوبختی، ابومحمد حسن بن ‏موسی نوبختی، ابن ‏جبرویه، سوسنجردی و در ادامه شیخ مفید و سید مرتضی از این گروه باعث شد برخی اندیشه‏های اعتزالی ـ که در تضاد جدی با دستگاه کلامی امامیه نبود ـ در مدرسه بغداد وارد شود. در پژوهشی مستقل با مقایسه آرای متکلمان کوفی با اندیشه این متکلمان امامی معتزلی و در ادامه رویکرد متکلمان مدرسه بغداد نسبت به این آرا، این مسئله بررسی گردیده که نتیجه آن پژوهش نشان‌دهنده اثر‏گذاری جریان معتزلیان شیعه‌شده در کلام مدرسه بغداد است. البته این‌گونه نبوده که متکلمان مدرسه بغداد به این اندیشه‏های وارداتی به صورت کلی روی خوش نشان دهند، بلکه در برخی موارد رویکردی اصلاحی و حتی در مواردی رویکردی انتقادی داشته و اندیشه‏ای متفاوت ارائه کرده‏اند.۴

همچنین در این عصر متکلمان امامی و معتزلی به‌راحتی نزد یکدیگر آمد و شد داشتند و اِبایی از هم‌نشینی و علم‌آموزی از یکدیگر نداشتند. البته پیش‌تر و در عصر صادقین علیهما السلام نیز متکلمان امامی با

1.. جعفریان، همان، ص۳۷-۸۷.

2.. میرزایی، «نقش معتزلیان شیعه‌شده در گرایش کلام امامیه به اعتزال»، نقد و نظر، شمارۀ ۶۶، ص۱۱۳-۱۲۸؛ میرزایی، «ابن راوندی و دفاع از اندیشۀ کلامی کوفه»، همان، ص۱۲۵-۱۴۰.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۶۱؛ حسینی‌زاده خضرآباد، «کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگرایی‏ها»، همین مجموعه.

4.. حسینی‌زاده خضرآباد، «کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگرایی‏ها».

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39182
صفحه از 657
پرینت  ارسال به