177
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

و بر دیدگاه روایی که اهل حدیث عامه نیز بدان باور دارند تأکید می‏کنند.۱ البته گاهی این خط قرمز را که همان نصوص وحیانی بود، با همان روش پیش‌گفته (تردید در سند یا تأویل محتوا) متکلمان امامی بغداد زیر پا می‌نهادند. نمونه آن را در آثار شیخ مفید می‌توان دید که اندیشه‏های کلامی خود را بر‏گرفته از روایات امامان معصوم علیهم السلام معرفی می‏کند.۲

عامل دیگری که در این عصر موجب هم‌گرایی بیشتر امامیه و معتزله و به ‌نوعی احساس قرابت بین مکتب کلامی معتزله و امامیه گردید، تغییر تدریجی موضع معتزلیان درمورد امیرمؤمنان علی علیه السلام است. برخی محققان برآن‌اند که آنچه در ابتدا موجب تقسیم مکتب معتزله به دو جریان بصری و بغدادی شد، انگاره برتری امام علی علیه السلام بر سه خلیفه نخست از سوی معتزله بغداد و گرایش‌های شیعی آنان بود.۳ ابن ‏ابی‌الحدید تأکید می‏نماید: تمام معتزله بغداد، اعم از متاخران و پیشینیان‏شان، علی علیه السلام را برتر از ابوبکر می‏دانستند. این در حالی است که معتزله جریان متقدم بصری به واسطه پایگاهی که ناکثین و قاسطین و مارقین از گذشته در بصره داشتند، همواره در مقابل علی علیه السلام جبهه‏گیری می‏کردند. برتر دانستن آن حضرت اگرچه ابتدا در میان بغدادیان مطرح شد، در ادامه و هم‌زمان با مدرسه امامیِ بغداد از سوی بسیاری از بزرگان مکتب بصری معتزله مانند ابوعلی جبایی، ابوعبداﷲ بصری و قاضی عبدالجبار نیز رسمیت یافت.۴

شاید با توجه به تقدم و تأخر زمانی تحول فکری معتزله بغداد و بصره در این مسئله بتوان گرایش شیخ مفید به معتزله بغداد و نزدیکی سید مرتضی به معتزله بصره را تفسیر کرد. گرایش مدرسه بصری معتزله به افضلیت امام علی علیه السلام در این عصر در حالی است که بصریانِ متقدم مانند واصل بن ‏عطا، عمرو بن ‏عبید، نظام و جاحظ علاوه بر جایگاه امیرمؤمنان علی علیه السلام و حکم عصیان‌گران بر آن حضرت که در تقابل با بغدادیان بودند، درمورد تشیع نیز موضعی تند اتخاذ می‏کردند.۵ اعتراف معتزله به افضلیت امام علی علیه السلام، موضع امامیه را ـ که مهم‌ترین مسئله برایشان امامت بود ـ نسبت به آنان تلطیف کرد. همین تحول فکری در تفضیل خلفا در نهایت باعث شد جریان شیعی زیدیه در عمل با معتزله پیوند بخورد و در اصول عقاید با اندیشه معتزله همراه شدند تا جایی که تمییز بین زیدیه و معتزله دشوار گردید.۶

1.. مفید، الارشاد فی معرفة حجج اﷲ علی العباد، ص۳۳۹-۳۴۵.

2.. اعتصامی، «چگونگی مواجههٔ شیخ مفید با میراث حدیثی امامیه»، نقد و نظر، شمارۀٔ ۲، ص۸۵-۱۰۲.

3.. صبحی، فی علم الکلام، ج۱، ص ۲۵۹-۲۶۲.

4.. ابن ‏ابی‏الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص ۷-۹؛ همچنین ر.ک: جعفریان، همان، ص۲۹-۳۶ و ۶۶-۷۳.

5.. مفید، الجمل، ص۶۰؛ جعفری، «الکلام عند الامامیه نشأته و تطوره»، همان، ص۴۰-۴۳.

6.. الخیون، معتزلة البصرة والبغداد، ص۲۳۶ و ۲۳۷؛ جعفریان، همان، ص۸۳-۸۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
176

و رسواگر گذشته در آن نظام کم‏رنگ و گاه پوشانیده شده بود. از این رو، به نظر می‏رسد متکلمان نو‏ظهور امامی‌مذهب در این عصر در مواجهه با این دستگاه اصلاح‌شده کلامی، اشکالات امامیه نخستین و در صدر آنان امامان معصوم علیهم السلام را تا حدی، به‌ویژه در حوزه توحید و صفات، مرتفع شده می‏پنداشتند و به ‌نوعی برخی آرای مدرسه کلامی اعتزال را چندان متفاوت با اندیشه امامان معصوم نمی‏دانستند. نمونه این برداشت را در تألیف اثری از شیخ مفید با نام موافقة البغدادیین مع الائمه علیهم السلام می‏توان گمانه‌زنی کرد.۱ کراجکی نیز با ذکر روایتی که در آن امام صادق علیه السلام معتزله را لعن فرموده، این لعن را مربوط به دیدگاه‏های شیوخ معتزله می‏داند که ابوالقاسم بلخی از آن روی گردان شده است.۲ شاید از همین رو، وی و استادش شیخ مفید از هم‌نوایی با بلخی در برخی اندیشه‏ها ابایی نداشتند.۳

امامیه در بغداد دستگاه جدیدی بنا نهاد که به ‌نوعی در برخی اندیشه‏ها در مقایسه با مدرسه کوفه با مکتب معتزله هم‌نوایی داشت، اما این بدین معنا نیست که متکلمان بغدادی حد و مرزی برای این هم‌نوایی قرار نداده‏اند. مهم‌ترین مرز شناخته شده در این هم‌نوایی نهی‏های امامان علیهم السلام از برخی آرای معتزلیان است که امامیان هرگز در آن مسائل مماشاتی با معتزلیان نداشتند و در مقابل آنان موضع می‏گرفتند. این مسائل جدا از مباحث مربوط به امامت است که اختلاف اصلی امامیه و دیگر فرق به شمار می‏آید. مهم‌ترینِ این موضوعات بدا، رجعت، وعد و وعید، منزلة بین المنزلتین، توبه، شفاعت، احکام و اسما است.۴ برونداد این مسئله را می‏توان در انگیزه شیخ مفید در تألیف کتاب اوائل المقالات دید. وی علاوه بر تبیین تفاوت اندیشه عموم امامیان با معتزله می‌کوشد در این اثر اندیشه‏های کلامی خود را برگرفته از روایات و نصوص وحیانی معرفی کند.۵

کراجکی لعن امام صادق علیه السلام در مورد معتزله را از آنجا می‏داند که برخی اقوال آنان به الحاد می‏انجامد. وی دیدگاه معتزله‌ای که اشیا را، قبل از حدوث و پیدایششان تحت عنوان اشیا مطرح می‏کنند، از زشت‏ترین باورهای آنان می‏داند. از همین رو، وی این دیدگاه معتزله را که بر اساس فهم خود متعلق لعن ائمه دانسته است، برنمی‏تابد.۶ حتی در بسیاری بحث‏های فرعی متکلمان امامی دیدگاه معتزله مبنی بر عقل‌گرایی و نفی تأثیر موجودات ماورایی مانند جن را هم‌راستا با براهمه ارزیابی

1.. نجاشی، فهرست اسماء مصنفی الشیعه، ص۴۰۰.

2.. کراجکی، کنزالفوائد، ج۱، ص ۱۲۶ و ۱۲۷.

3.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۲۵۲.

4.. مفید، الحکایات، ص۵۷-۷۱؛ همو، اوائل المقالات، ص۳۳-۵۰؛ جعفریان، همان، ص۵۱-۵۳و۷۴-۸۱.

5.. مفید، اوائل المقالات، ص۳۳، ۳۴و۵۱.

6.. کراجکی، کنزالفوائد، ج۱، ص ۱۲۶ و ۱۲۷؛ دینانی، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، ج ۲، ص۷۵-۸۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39411
صفحه از 657
پرینت  ارسال به