173
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

حمایت حاکمیت از گفتمان اعتزالی

جریان‏های سیاسی در جامعه اسلامی همواره، چه در پیدایش مسائل کلامی و چه در تطور علم کلام، اثرگذار بوده‏اند.۱ از ابتدای حکومت عباسیان گفتمان عقل‏گرای معتزلی مورد حمایت گسترده حاکمان بود و این حمایت‏ها در دوره مأمون و معتصم به اوج خود رسید. البته از دوران متوکل آن حمایت یک‌جانبه از معتزله رنگ باخته بود و گاه برخی خلفای عباسی چون متوکل از جریان اهل حدیث حمایت گسترده می‌کردند؛ اما بار دیگر با ورود بویهیان زیدی به بغداد (۳۳۴ق)، معتزلیان از پشتوانه‏ای استوار در حاکمیت برخوردار شدند.۲ این موضوع هنگامی اهمیت می‏یابد که بدانیم بزرگ متکلمان امامی بغداد از جمله نوبختیان و خانواده سید مرتضی از خاندان‏هایی سیاسی و همواره مسئولیت‏هایی حکومتی بر عهده داشته‏اند و خود این متکلمان نیز شخصیت‏هایی سیاسی بوده‏اند که از حمایت برخی مقامات سیاسی از جمله وزرای دربار عباسی و امیران بویهی برخوردار بوده‌اند.۳ این جایگاه سیاسی و آشنایی با ساختار فرهنگی حاکمیت، می‏تواند انگیزه‏ای بالقوه برای این متکلمان امامی در طرح اندیشه‏های اعتقادی امامیه در قالب گفتمان رسمی و مورد حمایت حکومت به حساب آید. از سوی دیگر، در این عصر نخبگان سیاسی امامی‌مذهب و خاندان‏های نام‏آور شیعی نسبت به دوران حضور به صورتی گسترده‏تر در دستگاه خلافت عباسی وارد شدند و مناصب بالای سیاسی را در اختیار گرفتند به‌گونه‏ای که بخشی از حاکمیت به شمار می‏آمدند.۴ شواهد این احتمال را تقویت می‏کند که این نخبگان سیاسی امامیه با رویکرد متکلمان بغدادی در همراهی با رویکرد فرهنگی حاکم احتمالاً مخالفتی نداشته و حتی از حامیان این منش به شمار می‌آمده‌اند.۵

حاکمیت گفتمان معتزله

اتفاق دیگری که در فضای فرهنگی آن عصر جامعه اسلامی پدید آمد، حاکمیت گفتمان معتزلی در میان متکلمان است. از ابتدای قرن دوم هم‏زمان با شروع مباحث کلامی به صورت جدی در میان

1.. صبحی، فی علم الکلام، ج۱، ص ۹۱ و ۹۲.

2.. شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص ۴۳ و ۴۴؛ صبحی، فی علم الکلام، ج۱، ص ۱۸۷-۲۹۰؛ الخیون، معتزلة البصره و البغداد، ص ۲۳۷؛ ایوب، التاریخ العباسی، ص۹۸.

3.. اقبال، خاندان نوبختی، ص۹۶-۱۰۱؛ حسینی‌زاده خضرآباد، «جایگاه سیاسی و اجتماعی سید مرتضی و خاندان وی»، همین مجموعه.

4.. صادقی کاشانی، دولتمردان شیعه در دستگاه خلافت عباسی، ص۸۷-۱۸۷.

5.. قاضی تنوخی، نشوار المحاضره، ج۱، ص ۳۹۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
172

محضر او بهره برده‏اند.۱ شاید از همین رو، مفید می‏کوشد کلام خود را مطابق با روایات نشان دهد و در این مسیر گاه به تأویل روایات دست می‏زند و سید مرتضی در گامی فراتر حجیت هر گونه خبر واحدی را زیر سؤال می‏برد. از سوی دیگر، با ورود محدثان قمی به بغداد روش آنان در نقد رجال حدیث در به حاشیه راندن کلام حدیثی در بغداد بی‌تأثیر نبود. این روش نگاهی نقادانه به رجال حدیث بود و همین روش میراث حدیثی بغداد را زیر سؤال برد و مجالی برای جولان نظریه‌پردازی برون‌متنی و در نهایت تکیه بر عقل خود‏بنیاد در میان متکلمان بغداد فراهم آورد.۲

درگیری اجتماعی امامیه و اهل حدیث در بغداد

از مهم‌ترین تحولات اجتماعی این دوران، جبهه‌گیری میدانی اهل حدیث بغداد در تقابل با امامیه است که خود موجب هم‌گرایی هرچه بیشتر امامیه و معتزله گردید. در پی حمایت‏های حاکمیت بویهی از جامعه شیعی و ظهور و بروز مواسم و مراسم شیعی، توده‏های اهل سنت که از بزرگان اهل حدیث متأثر بودند، به‌شدت بر ضد امامیان بغداد به خروش آمدند و آشوب‏های بسیاری در بغداد پدید آمد. هرچند اهل حدیث همواره در تقابل با امامیه بودند، در دوران حضور به علت سیاست تقیه ائمه علیهم السلام و انزوای سیاسی امامیه ـ به‌خلاف دوران غیبت ـ کمتر شاهد درگیری‏های میدانی بین امامیه و اهل حدیث هستیم.۳ از سوی دیگر، معتزلیان از آغاز مهم‌ترین دغدغه خود را مواجهه با اهل حدیث می‏دانستند و زمانی که فرصتی می‏یافتند درصدد ضربه زدن به آنان بودند و اهل حدیث نیز مقابله با جریان معتزلی را همواره تکلیف خود می‏دانستند. نمونه این تنش‏ها را می‏توان در جریان محنت و حوادث پس از آن به‌خوبی مشاهده کرد.۴ در نتیجه این حوادث امامیه در تقابل با اهل حدیث بغداد به جریان رقیب آنان یعنی معتزله که اینک در فضای سیاسی با امامیه همسو‏تر بودند، نزدیک شد. به تعبیر دیگر، دشمن مشترک موجب هم‌گرایی امامیه و معتزله گردید؛ چنان‌که در عصر نوبختیان، معتزله یگانه اختلاف خود با امامیه را در موضوع امامت می‏دانستند.۵ این در حالی است که در دوران حضور مسئله تقریباً برعکس بود و متکلمان امامی همگام با نقد اهل حدیث در ظاهر‏گرایی و نظریه جبر و تشبیه، به نقد جدی اندیشه‏های معتزلیان می‏پرداختند و گزافه نیست اگر بگوییم که در این کارزار با معتزله بیش از اهل حدیث به رویا‏رویی پرداختند.۶

1.. همان.

2.. امیرخانی، «مناسبات امامیه و اهل حدیث در بغداد»، همین مجموعه.

3.. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۸، ص۶۳۱-۶۴۳.

4.. قاضی عبدالجبار، فصل الاعتزال، ص۲۹۱؛ همچنین ر.ک: جعفریان، همان، ص۳۷-۴۴ و ۷۴-۸۱.

5.. امیرخانی، همان.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39268
صفحه از 657
پرینت  ارسال به