167
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

است. اگرچه معتزلیان همواره در کوفه حضوری پررنگ داشته‏اند، به‌خلاف بغداد و بصره هیچ‌گاه کوفه مدرسه‏ای معتزلی شناخته نشده است. در این میان، اهمیت مدرسه‏ایِ بغداد در دوران شکل‏گیری و حضور مدرسه فکری امامیه در آنجا دو‏چندان است؛ زیرا علاوه بر حضور مدرسه معتزلی بغداد، اندیشه‏ها و اندیشه‌وران اعتزال بصری در قالب دو مکتب بهشمیه و اخشیدیه نیز در این عصر در بغداد حضور جدی و اثر‏گذار دارند.۱ نمود آن را می‌توان در رویکرد متفاوت شیخ مفید و سید مرتضی در هم‌نوایی با این دو مدرسه اعتزالی مشاهده کرد.۲

در نهایت، تفاوت مهم دیگر میان کوفه و بغداد، نبود مدرسه حدیثی قوی امامیه در بغداد ـ در دوران ابتدایی شکل‌گیری این مدرسه کلامی ـ به‌خلاف کوفه است. بی‌گمان حضور یک مدرسه حدیثی قوی می‏تواند کاهنده عقل‌گرایی افراطی برون‌متنی باشد. البته این بدین معنا نیست که در بغداد جریان حدیثی امامیه حضور ندارد، بلکه مراد ما نبود مدرسه‏ حدیثی قوی در عصر غیبت صغرا در محیط بغداد است.۳ مجموعه این عوامل محیطی بی‌گمان در حضور متفاوت کلام امامیه در این شهر مؤثر است و می‏توان به صورت کلی ادعا کرد هر گاه این اوضاع در محیط یک مدرسه امامی بروز کرده، رویکرد عقل‌گرایی تقویت و به هر میزان از آن کاسته شده، جریان حدیث‏گرای متن‌اندیش تقویت شده است و نمود آن در سه مدرسه امامی کوفه، قم و بغداد دیده می‌شود.۴

غیبت امام معصوم

بستر زمانی شکل‏گیری مدرسه بغداد آغاز غیبت امام معصوم است. این واقعه از آن جهت که دستیابی امامیه به امام را محدود می‌کند و هدایت جامعه امامیه را به‌گونه‏ای مستقیم بر دوش عالمان امامی می‏نهد، بسیار مهم است. دوری از امام اگرچه سال‏ها پیش از آغاز غیبت صغرا با حصر و بازداشت امامان معصوم به ‌نوعی آغاز شده بود، غیبت صغرا و مهم‌تر از آن غیبت کبرا آغازی رسمی بر فرایند ارجاع امامیه به عالمان دین است و تأثیر روان‏شناختی این مسئله در این دوران نمود یافت. تا پیش از غیبت، اصحاب ائمه علیهم السلام در چالش‏های معرفتی به ایشان مراجعه می‌کردند و آنان فصل الخطاب دعاوی عقیدتی به شمار می‏آمدند و از این رو، فرصت محدود‏تری برای اندیشه‌ورزی خارج از متن برای عالمان امامی فراهم بود. در عصر غیبت نصوص بر جای مانده ـ که گاه خوانشی متفاوت از آن از

1.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۷ و ۸.

2.. همان، ص۶۹و۵۲۲.

3.. موسوی تنیانی، «دو جریان حدیثی امامیه در بغداد»، همین مجموعه.

4.. اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، همان، ص۴۴-۶۲؛ طالقانی، «مدرسۀ کلامی قم»، همان، ص۶۷-۸۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
166

تفاوت‏ها بین کوفه و بغداد، مرکزیت سیاسی بغداد است. اگرچه پیش از شکل‏گیری بغداد، کوفه نوعی مرکزیت سیاسی داشت، اندکی پیش از نیمه دوم سده دوم هجری بغداد با عنوان پایتخت عباسی ساخته شد. حاکمان بغداد از مناظرات عقل‌گرایانه دفاع می‏کردند و همه نحله‏های فکری در این مدرسه با حمایت‏های گاه و بیگاه حاکمان، کرسی نظریه‏پردازی برپا کردند.۱ کتاب‏های یونانی و ایرانی و غیر آن ترجمه شد و در اختیار دانشوران قرار گرفت و در پی آن کتابخانه‏هایی بزرگ که مملو از این ترجمه‏ها بود شکل گرفت.۲ شیعیان نیز یکی از مهم‌ترین جوامع مذهبی ساکن در بغداد و در معرض این آرا بودند.۳ از سوی دیگر، به‌خلاف کوفه که شهری ساخته‌شده در عصر صحابه بود و قبایل مسلمان در آن سکنی گزیدند، بغداد شهری بود که پیروان ادیان مختلف مانند مسیحیان، یهودیان و صابئین در آن به صورتی گسترده حضور داشتند و حتی در مناصب بالای سیاسی و فرهنگی ذی‌نفوذ بودند. آنان کلام و عقاید خود را در این شهر در میان متکلمان مسلمان منتشر کردند.۴ علاوه بر آن، اندیشه‏های زردشتیان، مانویان، برهمنان و فلاسفه در این شهر رواج داشت. این اندیشه‌ها، آمیخته با فلسفه و رویکردی عقل‌گرایانه مطرح می‏شد۵ و هر متکلم مسلمان و از جمله اندیشوران امامی‌مذهب مقابله با این اندیشه‏ها را در قالب روشی کارآمد ـ که همان تمسک به عقل‌گرایی بود ـ وظیفه خود می‏دانستند. نمود آن در آثار متکلمان معتزلی و امامی‌مذهب فراوان دیده می‏شود. نمونه آشکار این مسئله را می‏توان در گزارش‏های بر جای مانده از کتاب الآراء و الدیانات تألیف ابومحمد نوبختی به‌خوبی دید که در آن با روشی استدلالی و عقلی به رد آرای ادیان و مکاتب غیر اسلامی مانند فیلسوفان، منجمان، برهمنان، زردشتیان و مانویان پرداخته است.۶ البته این شرایط در کوفه نیز در مقیاسی بسیار کمتر و نمودی نه این گونه آشکار، وجود داشت؛ از همین رو، برخی پژوهشگران همین مسئله را اساساً از عوامل پیدایش علم کلام در میان مسلمانان دانسته‏اند.۷ قطعاً این عامل در عصر شکل‏گیری مدرسه بغداد، چه از لحاظ کمی و چه کیفی، نمود بیشتری دارد.

تفاوت دیگر محیط مدرسه کوفه و بغداد، میزان و چگونگی حضور معتزلیان در این دو مدرسه

1.. متز، تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ص۲۱۹-۲۳۸.

2.. همان، ص۲۰۱-۲۰۴.

3.. همان، ص۸۵.

4.. عید نفیسه، اثر الفلسفة الیونانیة فی علم الکلام الاسلامی حتی القرن السادس الهجری، ص۳۳-۳۸.

5.. متز، همان، ص۴۷-۷۴؛ عید نفیسه، همان، ص۵۰-۶۱، ۴۳۱ و ۴۳۲.

6.. ملاحمی خوارزمی، کتاب المعتمد فی اصول الدین، ص۵۵۳، ۵۹۹، ۶۰۱، ۶۳۱-۶۸۲، ۷۵۷- ۷۷۴، ۷۸۹، ۸۰۷ و ۸۱۵-۸۲۳.

7.. صبحی، فی علم الکلام، ج۱، ص۳۰-۳۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39313
صفحه از 657
پرینت  ارسال به