163
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

جامعه امامی شد.۱ مجموعه این عوامل و مخصوصاً خطا‏ی برخی متکلمان این مدرسه در تبیین و تقریر اندیشه کلامی معصومان علیهم السلام، بدنامی متکلمان امامی این مدرسه را در میان جامعه فکری مسلمانان و حتی در میان جامعه امامی‌مذهب در پی داشت.۲ این مسئله از عوامل مؤثر در رویگردانی متکلمان امامی پس از دوران فترت از دستگاه کلامی مدرسه کوفه و پایه‏گذاری دستگاه کلامی جدید است.

اگرچه ابن ‏راوندی برای دفاع از اندیشه کلامی متکلمان کوفی، به‌ویژه هشام بن ‏حکم، در مقابل معتزله کوشید،۳ به دلایلی از جمله بد‏نامی و اتهام زندقه به خود وی چندان مؤثر واقع نشد و شاید بتوان گفت تألیف کتاب فضیحة المعتزله ابن ‏راوندی موجب دشمنی و کینه بیشتر معتزله با جریان کلامی مدرسه کوفه گردید که در الانتصار خیاط معتزلی شاهد پرخاش افراطی وی به این مدرسه کلامی هستیم.۴ این اتهام‏ها به متکلمان برجسته کوفی چنان گسترده بود که حتی نوبختیان که خود برخی از اندیشه‏های متکلمان مدرسه کوفه را برگزیده و تلاش‏هایی در تبیین و ارائه دید‏گاه هشام بن ‏حکم در خصوص استطاعت ـ که در ظاهر مشعر به جبر بود ـ داشته‏اند،۵ در مباحث توحید و صفات اتهام‏های وارد شده به متکلمان کوفی را نقل کرده‏اند و شاهدی مبنی بر دفاع آنان از متکلمان مدرسه کوفه در این مباحث در دست نیست. گزارش‏های نوبختیان همواره مستمسکی برای مخالفان امامیه در اثبات اتهامات وارد به متکلمان کوفی بوده است.۶

اتهام تشبیه و تجسیم که تنها به تنی چند از متکلمان امامی کوفی در منابع انتساب داده شده، در بستر شایعه‌پراکنی معتزله و مقالات‌نگاران در گذر زمان چنان فربه گردید که در آستانه پیدایش مدرسه بغداد تمام امامیه پیشین در توحید و صفات متهم شدند.۷ در گفت‌وگویی از سید مرتضی و استادش شیخ مفید، به‌خوبی تصویری از این فضای منفی نسبت به کلام و متکلمان امامیه در دوران حضور دیده می‌شود. سید مرتضی با اشاره به اینکه پیوسته از معتزله می‏شنود تمام اسلاف امامیه مشبهه بوده‏اند و

1.. نعیم آبادی «علل افول مدرسۀ کوفه»،همان.

2.. سبحانی، «کلام امامیه؛ ریشه‏ها و رویش‌ها»، همان، ص۲۹؛ نعیم آبادی، «علل افول مدرسۀ کوفه»، همان.

3.. میرزایی، «ابن راوندی و دفاع از اندیشۀ کلامی کوفه»، تحقیقات کلامی، شمارۀ ۴، ص۱۲۵-۱۴۱.

4.. هرچند کتاب فضیحة المعتزله اثر ابن ‏راوندی مفقود شده شواهد این مطلب را می‏توان در ردیۀ خیاط بر ابن ‏راوندی با عنوان الانتصار و الرد علی بن راوندی الملحد که برخی جملات ابن راوندی را نقل کرده، دید.

5.. سبحانی و حسینی‌زاده خضرآباد، «آرای متکلمان نوبختی در میانۀ مدرسۀ کوفه و بغداد»، نقد و نظر، شمارۀ ۶۶، ص۱۰ و ۱۱؛ حسینی‌زاده خضرآباد، «نوبختیان در رویارویی با متکلمان معتزلی و امامی»، همان، ص۱۶-۲۲.

6.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج ۲، ص۵۵۱؛ ابن تیمیه، بیان تلبیس الجهمیه، ج۱، ص ۴۰۹-۴۱۱.

7.. حسینی‌زاده خضرآباد، «کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگرایی‏ها»، همین مجموعه.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
162

مشاهده کرد.۱ تذکر این نکته لازم است که این تطورات در مدرسه بغداد ناگهانی و یک‌دفعه نبوده و در فاصله زمانی آغاز غیبت صغرا تا افول مدرسه بغداد حرکتی تکاملی داشته که در مسائل کلامی مختلف این تطور گاه با فراز و فرود‏هایی روبه‌روست و نمی‏توان آن را در اندیشه بزرگ متکلمان مدرسه بغداد یکسان ارزیابی کرد.۲

در این پژوهش تلاش می‏شود زمینه‏ها و علل شکل‏گیری دستگاه کلامی جدید امامیه، در حوزه جغرافیایی بغداد و عوامل بیرونی و درونی اثرگذار در این تطور کلامی (رویگردانی از دستگاه کلامی مدرسه کوفه و ارائه دستگاه کلامی متفاوت در مدرسه بغداد) بررسی شود. باید توجه داشت این تطور ناظر به خود معارف دین که درون‌مایه وحیانی دارند نیست، بلکه تغییراتی است که در اندیشه عالمان دین در درازای زمان رخ داده است و به هیچ روی مقدس و مبرا از خطا نیست و این لازمه تاریخ‏مندی علم کلام است.۳ از آنجا که پژوهشی مستقل عوامل افول مدرسه کلامی کوفه را بررسیده است؛۴ با اعتماد به یافته‏های آن نتایج آن در این مطالعه پیش‌فرض شمرده و از ورود تفصیلی به آن پرهیز می‏شود. علاوه بر این، باید افزود هیچ‌یک از عوامل ذیل نقش علت تامه در تطور تاریخ فکر امامیه ندارد و چه‌بسا اگر برخی از این عوامل به خودی خود دیده شود، به ‌نوعی در مدرسه کوفه نیز ردپای آن را می‏توان جست؛ اما هنگامی که در کنار عوامل دیگر دیده شود اثر‏گذاری آن در این فرایند ملموس خواهد بود. همچنین شناخت میزان اثر‏گذاری هریک از این عوامل در این فرایند و تبیین دقیق شواهد آن، خود پژوهش‏هایی مستقل می‏طلبد که امید است در کانون توجه پژوهشگران این عرصه قرار گیرد.

افول مدرسه کوفه

مدرسه کلامی فعال و پویای کوفه۵ چند دهه قبل از آغاز مدرسه بغداد به عللی نشاط خود را از دست داده و افول کرده بود. علاوه بر فشار‏های سیاسی حاکمیت عباسی، قرارگرفتن متکلمان در جناح اقلیت جامعه امامی، نوپدیدی علم کلام،‏ خطاهای فکری در تنقیح مباحث کلامی و در نهایت دشواری‏ها و پیچیدگی‏های ذاتی دانش کلام به‌مرور موجب تحلیل نیروی متکلمان مدرسه کوفه و انزوای آنان در

1.. حسینی‌زاده خضرآباد، «کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگرایی‏ها»، همین مجموعه.

2.. همان؛ همو، «مقایسۀ اندیشه‏های کلامی نوبختیان و سید مرتضی»، همان، ص۱۴۷-۱۶۲؛ همو، «مقایسۀ اندیشه‏های کلامی نوبختیان و شیخ مفید در بستر میراث کلامی امامیه و معتزله»، همان، ص۸۷-۱۱۴.

3.. حنفی، «تاریخمندی دانش کلام»، نقد و نظر، شمارۀ ۹، ص۳۷-۵۷.

4.. نعیم آبادی، «علل افول مدرسۀ کوفه»، جستارهایی در مدرسۀ کلامی کوفه.

5.. برای آشنایی بیشتر با مدرسۀ کوفه ر.ک: اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، همان، ص۳۸-۹۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39256
صفحه از 657
پرینت  ارسال به