15
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

اشتراکات افزایش یافته و میان آنها در عرصه‏های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تعاملات خوبی برقرار شده است؛ در عین حال،‏ به سبب اختلاف در برخی از اصول مذهبی، در پیِ تمایز فرقه‏ای خویش نیز بوده‌اند.

برای پاسخ به پرسش و اثبات این فرضیه، روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امامیه و زیدیه را در این بازهٔ زمانی بررسی می‏کنیم:

۱. تعامل اجتماعی و سیاسی

امامیه و زیدیه در عرصه‏های سیاسی و اجتماعی با همدیگر در ارتباط بودند. «پیوند خانوادگی» یکی از عرصه‏هایی است که درهم‏تنیدگیِ اجتماعی این دو مذهب را به‌خوبی نشان می‏دهد.

یک. پیوندهای خانوادگی

شماری از خاندان‏های سرشناسِ ـ غالباً علوی‏تبارِ ـ این دو فرقه با داشتن روابط نَسَبی و سببی، ارتباطِ خانوادگی تنگاتنگی برقرار کرده بودند. وصلت ابو‏احمد موسوی (پدر سید مرتضی) با یکی از نوادگان ناصر اطروش (امامِ نام‏دار زیدیه) پیوند بین دو خاندان اصیل امامیه و زیدیه را فراهم کرد؛۱ از این رو، سید مرتضی و شریف رضی، دو تن از علمای برجسته امامیه، به یکی از مهم‌ترین خاندان‏های زیدی ‏منسوب‌اند و سید مرتضی در مقدمه الناصریات از این انتساب با افتخارِ بسیار یاد کرده است.۲ گفتنی است هیچ دلیل قاطعی وجود ندارد که اجداد مادری سید ‏مرتضی و سید رضی، به امامیه گرویده باشند. احتمالاً آنان بر مذهب زیدی باقی‌مانده‏اند.۳

شایان ذکر است حسن ‏بن ‏محمد (م ۳۶۸ق)، معروف به «ناصر‏ صغیر» یا «ناصرک»،۴ پدربزرگ

1.. مروزی، الفخری، ص۱۰ و ۱۱.

2.. سید مرتضی، الناصریات، ص۶۲ و ۶۳.

3.. تنها ابن ‏اسفندیار (متوفی قرن هفتم) از امامی‏مذهب بودن ابوالحسین احمد، پسر ناصر اطروش و جدّ مادری مرتضی و رضی سخن گفته است؛ مطلبی که هیچ‌یک از انساب‏نگاران و تاریخ‏نویسان بدان اشاره‏ای نکرده‏اند؛ از این رو، بعید است ابوالحسین پیرو امامیه باشد، چرا که وی همواره سردار سپاه اطروش بود و پس از پدر نیز در امور سیاسی حکومت علویان طبرستان نقش‏آفرین بود. افزون بر این، داعی صغیر زیدی ـ جانشین ناصرـ نیز همسر دختر احمد‏ بن‏ ناصر اطروش بود. البته ابو‏الحسن، فرزند دیگر ناصر اطروش، از پیروان مذهب امامیه بود و با پدرش اختلاف داشت؛ و حتی با سرودن اشعاری او را هجو کرد و احتمالاً ابن‏ اسفندیار بین اسامی آن دو برادر دچار اشتباه شده است. بنابراین، به احتمال ‏فراوان اجداد مادری سید ‏مرتضی همگی بر مذهب زیدی بوده‏اند (ابن ‏اسفندیار، تاریخ طبرستان، ج۱، ص۹۷ و ۹۸؛ ابن‏عنبه، عمدة الطالب، ص۳۰۹).

4.. مروزی، الفخری، ص۱۱؛ ابن ‏طقطقی، الاصیلی، ص۲۸۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
14

مناسبات امامیه و زیدیه؛ از آغاز غیبت صغرا تا افول آل‏ بویه

سید اکبر موسوی تنیانی۱

درآمد

امامیه و زیدیه، دو گروه اثرگذار شیعی، هماره در تاریخ اسلام مطرح بوده‏اند. نقش‏آفرینیِ سیاسی و فکری این دو نحله در پاره‏ای از زمان‏ها بارز و انکارناپذیر است. از این رو، ضروری است روابط این دو فرقه با همدیگر تحلیل ‏شود تا با واکاویِ مناسبات آنها، ضمن بررسی برهه‏ای از تاریخ فکر امامیه، به نقاط هم‌گرایی و واگرایی آنها در آموزه‏های کلامی دست یابیم. مقاله پیش رو، در پی پاسخ به این پرسش است که «این دو فرقه مهم شیعه، در محدوده زمانی پس از آغاز غیبت صغرا تا افول آل بویه، در چه عرصه‏هایی و چه نوع تعاملی با یکدیگر داشته‏اند؟» این بازه زمانی، نقطه عطفی در تاریخ هر دو گروه به شمار می‏رود؛ چرا که امامیه در این عصر با رویداد غیبت وارد مرحله جدیدی شد و در اواخر قرن چهارم به اوج تاریخ فکری خویش رسید. از سوی دیگر، زیدیان پس از مدت‏ها جنگ و گریز، در این دوره قدرت سیاسی یافتند، و در پی آن با بهره‏گیری از تعالیم برخی گروه‏های عقل‏گرا مانند معتزله، بیش از پیش در صدد تقویت پایه‏های فکری و عقیدتی خویش برآمدند. نقطه پایانی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که با افول قدرت سیاسی آل بویه در سال ۴۴۷ قمری، به نوعی سیرِ رو به رشد تشیع، چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ علمی و فرهنگی، به محاق رفت. به نظر می‏رسد در این عصر (آستانه غیبت صغرا تا افول امامیه) مناسبات دو فرقه مهم شیعه، به دلیل پاره‏ای از

1.عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل بیت:).
Tanyani-۱۱۰@yahoo.com

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39056
صفحه از 657
پرینت  ارسال به