145
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

متهم می‏کنند.۱ عداوت با انبیا از دیگر اتهاماتی است که به هر دو زده شده است.۲

در حوزه آثار نیز می‏توان به پیوستگی فکری این دو پی برد. هر دو در چهار موضوع مشترک کتاب نگاشته‏اند: کتاب الطبائع،۳ کتاب إمامة المفضول،۴ کتاب الاستطاعة۵ و کتاب الجمل.۶ ابن ‏راوندی همچنین کتابی با عنوان کتاب حکایة علل هشام فی الجسم و الرؤیه دارد که در ادامه مدار بحث قرار می‏گیرد.۷ ابن ‏راوندی کتابی دیگر با عنوان کتاب الاحتجاج لهشام بن الحکم۸ دارد که در آن باید از اندیشه‏های هشام دفاع کرده باشد. قاضی عبدالجبار نیز به هماهنگی موضوعی آثار ابن ‏راوندی و هشام اشاره کرده است.۹ به هر حال، گرایش‏ها و دفاع‏های ابن ‏راوندی از هشام از سویی، و تشابه در روش از سوی دیگر، به نقطه‏ای اشاره دارد و آن، نزدیکیِ اندیشه‏های این دوست که در موضوعات گوناگون بررسی می‌شود.

تشابه‏های محتوایی

در باب توحید، نخست باید به گزارش‏های معتزلیان در باب تشابه اندیشه‏های ابن ‏راوندی و هشام در باب توحید و عدل اشاره کرد. ابن ‏راوندی در آثار خود بارها نظریات هشام و اصحابش در مباحثی مانند اندیشه‏های توحیدی (مانند نظریات تجسیمی)۱۰ و جبری (مانند استطاعت، جبر و اختیار، مشیت و اراده عام، تقدیر حق‏تعالی) را از هشام گزارش کرده است.۱۱ اگر‏چه قاضی به صورتی بین نظریات ابن ‏راوندی و هشام فرق می‏گذارد و می‏گوید ابن ‏راوندی فقط این نظریات را گزارش کرده،۱۲

1.. آمدی، ابکار الأفکار، ج۵، ص۱۶۴.

2.. دربارۀ هشام ر.ک: قاضی عبدالجبار، همان، ج۲، ص ۲۲۵ و دربارۀ ابن راوندی ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۲۴۲؛ قاضی عبدالجبار، همان، ج۲، ص۳۵۶ و ۳۵۷.

3.. ابن مرتضی، طبقات المعتزله، ص ۹۲.

4..ابن‏جوزی، المنتظم، ج۱۳، ص۱۰۸.

5..ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۷.

6.. همان. (این کتابِ ابن ‏راوندی ردّ بر معتزله است و هشام نیز کتابی با نام الردّ علی المعتزله و طلحة و زبیر دارد).

7.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۷.

8.. همان.

9.. قاضی عبدالجبار، همان، ج۱، ص۲۳۱.

10.. خیاط، الانتصار، ص۱۶۷؛ قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج‏۱، ص۲۲۵؛ عبد‏القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۴۹.

11.. قاضی عبدالجبار، همان ، ج۲، ص ۵۵۱.

12.. همان.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
144

انتقادات را به آنان وارد می‌کند و در جای‏جای آن به‌شدت به نقد اندیشه‏هایشان در توحید و عدل می‏پردازد. از سوی دیگر، معلوم است که نظام و ابوهذیل از شخصیت‏هایی هستند که با هشام مخالفت‏های فراوانی داشته‏اند. برای مثال،، ابن ‏راوندی برای اینکه انحرافات فکری معتزلیان در مقابل امامیه را نشان دهد، اندیشه‏های هشام را با ابوهذیل مقایسه و ارزیابی و نقد می‏کند.۱ خیاط به این نکته توجه می‌کند و می‏گوید نقدهای ابن ‏راوندی بر ابوهذیل به سبب گرایش او به هشام است.۲ خیاط می‏گوید ابن ‏راوندی به سبب همین گرایش‏ها، در مقایسه اندیشه‏های هشام با معتزلیان، مبانی اندیشه‏های معتزلیان را به‏طور کامل نقل نمی‏کند و در مقابل، با تمام توان و به‌صورت کامل اندیشه‏های هشام را گزارش می‏کند.۳ ابن ‏راوندی خود تصریح می‏کند که هجمه‏های جاحظ بر اندیشه‏های امامیه برخاسته از کینه‏هایی است که مشایخ معتزله درباره هشام داشته‏اند. او انتقادهای جاحظ به هشام‏ بن‏ حکم را متعصبانه و به سبب انتقام‏جویی از شکست دو استادش، یعنی نظام و ابوهذیل، در مقابل هشام می‏داند.۴

احتمالاً به سبب همین پیوستگی فکری میان هشام و ابن ‏راوندی است که خیاط در چند مورد به ابن ‏راوندی یادآور می‏شود که نقدهایش بر اندیشه‏های معتزلیان، شامل نظریات هشام نیز می‏شود،۵ و هر دو شخصیت، یعنی هشام۶ و ابن ‏راوندی۷ را به دیصانی‏گری، و به سبب اندیشه‏هایشان خارج از اسلام معرفی متهم می‏کند.۸ نیز در جایی که ابن ‏راوندی به اندیشه‏های الحادی معتزلیان اشاره می‏کند، خیاط نیز هشام را صاحب اندیشه‏های ملحدانه می‏داند و هر دو را ملحد معرفی می‏‏کند.۹ معتزلیان دیگر مانند ابوعلی جبایی۱۰ و قاضی عبدالجبار۱۱ نیز درباره هشام و ابن ‏راوندی معتقدند هر دو در اهداف شوم بر ضد اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله مشترک‌اند۱۲ و برخی منابع دیگر هر دو را به کذاب بودن

1.. همان، ص۱۶۸.

2.. همان، ص۱۸۵.

3.. همان.

4.. همان، ص۲۱۱.

5.. همان، ص۶، ۹۳ و ۱۰۸.

6.. همان، ص۸۳ و ۸۴.

7.. همان، ص۲۱۲.

8.. همان، ص۱۸۰، ۱۸۸، ۲۱۹ و ۲۲۰.

9.. همان ، ص۸۴.

10.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج ۲۰، ص ۳۷ و ۳۸.

11.. همو، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۲۳۲ـ۲۳۱ و ج۲، ص۲۲۹ـ ۵۲۸.

12.. همان.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39286
صفحه از 657
پرینت  ارسال به