127
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

دفاع ابن راوندی از هشام بن حکم و پذیرش اندیشه‏های او متأثر از استادش (وراق) بوده و حتی ابن راوندی به واسطه وراق به مذهب تشیع گرویده است.۱

شواهد محتوایی

توحید و عدل

به اعتقاد قاضی عبدالجبار معتزلی، وراق دیدگاه‏های هشام و اصحاب او را در بحث توحید (مانند اندیشه‏های تجسیمی)،۲ علم الهی۳ و قَدَری (که از نظر معتزلیان، جبری منظور است) یا همان عدلی (مانند استطاعت، جبر و اختیار، مشیت و اراده عام، تقدیر حق تعالی و معرفت اضطراری) گزارش کرده است.۴

البته نقل این گزارش‏ها از سوی وراق به این معنا نیست که او همه اندیشه‏های هشام را پذیرفته بوده است و بر اساس همین تقابلِ احتمالی است که میان دیدگاه‏های وراق و هشام در بحث توحید و عدل فرق می‏گذارد و آن دو را در مقابل یکدیگر قرار می‏دهد.۵ این رویکرد قاضی عبدالجبار به این معنا نیست که وی درصدد تأیید اندیشه‏های وراق یا هشام در بحث توحید وعدل است، بلکه معتزلیان اساساً و همان‏گونه که ابوعلی جبایی اشاره کرده است، انگاره‏ها و آموزه‏های وراق و هشام در باب توحید و عدل را در تقابل با اندیشه معتزلیان می‏دیدند.۶ این گزارش نشان‏دهنده تقابل آموزه‏های توحیدی و عدلی هشام و وراق با معتزلیان است و از سوی دیگر، هشام بن حکم مانند دیگر متکلمان امامیه در کوفه مواضع شناخته‌شده‏ای در برخی مباحث کلامی داشته که معمولاً در کل با دیدگاه‏های دیگر متکلمان امامیه همسان است؛ مباحثی چون اسماء و صفات و رابطه آنها با خداوند متعال (مثل علم الهی)، استطاعت، مشیت عامه، قضا و قدر، جبر و اختیار، و معرفت. البته در همه این مباحث اندیشه‏های خاصی از وراق گزارش نشده است، ولی رویکرد وی با توجه به موضع‏گیری‏های معتزلیان قابل پیش‏بینی است و آن، گرایش وراق در اندیشه‏های کلامی به متکلمانِ امامیِ کوفی است. بر این اساس، می‏توان گفت که تقابل اندیشه‏های کلامی وراق با اندیشه‏های کلامی معتزلی می‏تواند نشانه همراهی با کلام امامیه در کوفه باشد.

1.. ر.ک: خیاط، همان، ص۲۲۷.

2.. قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج‏۱، ص۲۲۵.

3.. عبدالقاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۴۹؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۲۱۶.

4.. قاضی عبدالجبار،تثبیت دلائل النبوه، ج‏۲، ص۵۵۱.

5.. همان.

6.. ر.ک: همو، المغنی، ج‏۲۰ (امامت۱)، ص۳۷ و ۳۸ .


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
126

نکته دیگر اینکه گزارشی منقول از شهرستانی نشان می‏دهد که وراق به جریان‏های داخلی کلام امامیه کاملاً آگاهی داشته است؛ زیرا در این گزارش وراق به دوری هشام بن سالم و مؤمن الطاق تا آخر عمر از کلام در خداوند متعال بر اساس نهی امام، اشاره کرده است.۱ گزارش‏های مربوط به هشام بن سالم و مؤمن الطاق این سخن وراق را تأیید می‏کنند؛ زیرا از هشام بن سالم روایت‏ها و نظریه‏هایی درباره توحید نقل شده است، ولی بررسی حجم این گزارش‏ها نشان می‏دهد که وی در اواخر عمر، یعنی در دوران امام کاظم علیه السلام۷ روایات چندانی در بحث توحید نقل نکرده است.۲

درباره مؤمن الطاق نیز باید گفت که او در اواخر عمر از کلام فاصله گرفت و حتی دیدگاه‏ها و نظریه‏های کلامی‏ای نیز که از وی در دست است، نشان می‏دهد که او در زمینه توحید آرای شناخته شده‏ای ندارد.۳

در بررسی رابطه وراق با مدرسه کوفه نکته‏ای که نباید از آن غافل شد میراث‏های علمی‏ای است که از وراق به ابن راوندی منتقل شده است. وراق متوفای نیمه سده سوم هجری است و ابن راوندی اواخر این سده از دنیا رفته است. از این رو، وراق از نظر زمانی نزدیک‏تر به دوران مدرسه کوفه و چه‏بسا مرتبط با تربیت‌یافتگان این مدرسه بوده است. این دو عامل سبب آشنایی بیشتر وراق با اندیشه‏های متکلمان امامی بوده و بیشتر آثاری که او درباره متکلمان کوفه و اندیشه‏های آنان نگاشته می‏تواند از این طریق باشد. از سوی دیگر، دانسته است که در این دوره متکلمان امامیه حضور جدی در عرصه کلام ندارند۴ و ابن راوندی، شاگرد وراق،۵ به احتمال فراوان از طریق وراق به اندیشه‏های متکلمان امامیه در کوفه دست یافته است؛ زیرا وراق در این دوره از احیاگران اندیشه‏های متکلمان امامی کوفی بوده است. بر این اساس، می‏توان گرایش ابن راوندی به مدرسه کوفه و هشام بن حکم را از طریق وراق تحلیل کرد.۶ این نکته می‏تواند به میزان گرایش و توجه وراق به مدرسه کلامی کوفه اثرگذار باشد؛ زیرا

1.. شهرستانی، الملل والنحل، ج‏۱، ص۲۲۰.

2.. در این ‏باره، ر.ک: مهدی کریمی، «ماجرای تشبیه در اندیشۀ هشام بن سالم». این مقاله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

3.. در این‏باره ر.ک: اقوام کرباسی، اندیشه‏های کلامی مؤمن الطاق، ص۱۵۴ ـ ۱۷۲.

4.. ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۳۴.

5.. ر.ک: همان، ص۱۴۹ و ۱۵۰.

6.. دربارۀ گرایش ابن راوندی به مدرسۀ کوفه و هشام بن حکم، ر.ک: میرزایی، ابن راوندی و دفاع از اندیشۀ کلامی کوفه، ص ۱۲۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39107
صفحه از 657
پرینت  ارسال به