119
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

عمدتاً با گرایش‏های علمی در حوزه مقالات‏نگاری و ادیان است. از این ‏روست که بیشترین آثار او در این دو حوزه نگاشته شده‏اند، ولی به نظر می‏رسد عاملی که بیشتر سبب شهرت وراق شده، تغییر مذهب از اعتزال به امامیه است.

گرایش او به امامیه بحث و نظرهای مختلف و گوناگونی را برضد او از سوی مخالفان پدید آورد و زمینه‏ساز اتهام الحاد از سوی معتزلیان شد. به هر حال، وراق پس از اعتزال به امامیه گرایش پیدا کرد. اکنون سخن بر سر این است که وی پس از پذیرش اندیشه امامیه، به کدام‌یک از جریان‏های علمی شیعه وابسته بوده یا بیشتر از چه جریانی متأثر بوده است؟ و آیا پس از رویگردانی از اعتزال باز هم به اندیشه‏های معتزلی وفادار مانده است؟ در این‏ باره دیدگاه‏های مختلفی وجود دارد. فرضیه نخست این است که او از معتزلیان‌ شیعه‌شده‏ای است که در اثرپذیری آموزه‏های امامیه از معتزله نقش بسزایی داشته است. فرضیه دیگر این است که وراق را باید امتداد جریان کلام امامیه در کوفه دانست.۱

به نظر می‏رسد شواهد موجود توان اثبات فرضیه نخست را ندارد؛ به این معنا که نمی‏توان وراق را از متکلمانی دانست که نقش و تأثیری در گرایش کلام امامیه به مکتب اعتزال داشته‏اند، گرچه شاید این فرضیه در مورد برخی دیگر از معتزلیان شیعه‌شده صادق باشد. البته در این‏ باره شاید بتوان اندک نشانه‏هایی در منابع تاریخی و کلامی یافت که همین قرینه‏ها و شواهد تأیید می‏کنند که وراق از ادامه‌دهندگان راه متکلمان امامیه در کوفه و به‌ویژه شخص هشام بن حکم بوده است و نمی‏توان او را از واردکنندگان آموزه‏های معتزلی به حوزه اندیشه و کلام امامیه به حساب آورد.

این تحقیق با نقد و ردّ فرضیه نخست می‏کوشد تا این فرضیه را اثبات کند که ابوعیسی وراق در دورانی که کلام امامیه ـ در نیمه نخست سده سوم هجری ـ دوره رکود خود را می‏گذراند، بر اساس دیدگاه‏های متکلمان امامیه در کوفه، به دفاع از اندیشه امامیه پرداخته و در این ‏باره اندیشه‏ورزی کرده است و به نظر می‏رسد که او در این مسیر، به‌ویژه در بحث امامت، علقه و علاقه بیشتری به هشام بن حکم داشته است. این مقاله ناظر به زمینه‏ها و بسترهای شکل‏گیری کلام امامیه در دوره بعد، یعنی مدرسه بغداد نیز هست و بر آن است تا به سهم خود به روشن شدن تاریخ تفکر امامیه در طول سده سوم کمک کند.

ابوعیسی وراق

محمد بن‏ هارون، معروف به ابوعیسی وراق، از متکلمان مشهور سده سوم هجری است. وی که گویا

1.. عبداللّٰه نعمه در گزارشی به این نکته اشاره کرده که برخی از متکلمان (مانند وراق) بر اساس مبانی هشام با مخالفان مناظره می‏کردند (نعمه، هشام بن الحکم، ص۲۳۹).


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
118

ابوعیسی وراق از اعتزال تا گرایش به مدرسه کوفه

عباس میرزایی نوکابادی۱

درآمد

کلام امامیه در سده‏های دوم تا پنجم هجری قمری دو دوره متفاوت در کوفه و بغداد را پشت‏ سر‏گذاشته است. بررسی این دوره و نوع رویارویی کلام امامیه با برخی جریان‏های رقیب و به‌ویژه معتزله این نکته را آشکار می‏سازد که کلام امامیه در بغداد موضع ملایم‏تری نسبت به کلام معتزله داشته است. این رویکرد نقطه مقابل کلام امامیه در کوفه است. در کوفه تقابلی بسیار جدی‏ میان دو جریان امامی و معتزلی وجود داشت. اینکه چه عواملی سبب تغییر در مدرسه بغداد نسبت به کلام اعتزالی شد، در جای دیگری باید محور بحث قرار گیرد. به‏هرحال، در فضای جامعه شیعی دو جریان کلامی ـ حد فاصل مدرسه کوفه و مدرسه بغداد ـ در سده سوم و آغازین سال‏های سده چهارم فعالیت کلامی داشتند: نوبختیان و معتزلیان شیعه‌شده. تغییر در مسیر جریان کلامی امامیه را باید در این دو جریان جست‏وجو کرد که خود، بحث و بررسی گسترده‏ای می‏طلبد.۲ آنچه در این مقاله بررسی می‏شود، دیدگاه‏ها و رویکردهای یکی از متکلمان شیعه‌شده به نام ابوعیسی وراق و سهم و نقش او در گرایش کلام امامیه به اندیشه‏های اعتزالی است. ابوعیسی وراق از مشهورترین معتزلیان شیعه‌شده در طول تاریخ تفکر امامیه به شمار می‏رود. اوج فعالیت‏های علمی او در نیمه نخست سده سوم هجری و

1.پژوهشگر پژوهشکاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل بیت علیهم السلام)
abbasmirzaeie@yahoo.com

2.. دربارۀ نقش معتزلیان شیعه‌شده در تغییر کلام امامیه به اعتزال، ر.ک: مقاله‏ای با همین عنوان از نویسنده در نقد و نظر، سال هفدهم، شماره ۲، ص۲۸-۵۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39207
صفحه از 657
پرینت  ارسال به