وی با نام کتاب المجالسة مع ابیعلی الجبائی۱ باید قبل از سال ۳۰۳ قمری دانست؛ زیرا ابوعلی در این سال از دنیا رفته است.
درباره جایگاه علمی ابن مملک باید گفت که نجاشی با عبارت «ابوعبداﷲ جلیل فی اصحابنا، عظیم القدر والمنزله»۲ به تعریف از وی میپردازد. همین عبارت را نیز علامه حلی تکرار کرده است.۳ کتاب المجالسة مع ابیعلی الجباییِ ابن مملک حکایت از مناظره جدی او با جبائی دارد. ابوالحسن اشعری به نظریات ابن مملک در مقالات الاسلامیین اشاره و نام وی را در کنار نام احمد بن علی شطوی (م ۲۹۷ق) و ابوالقاسم بلخی (م ۳۱۹ق) که هر دو از معتزلیان بغدادند، ذکر میکند۴ و این، نشان از شخصیت علمی اوست.
کتاب الامامه، کتاب الجامع فی سائر ابواب الکلام کبیر، کتاب المسائل و الجوابات فی الامامه، نقض الامامة على الجبائی، کتاب موالید الائمه، کتاب المجالسة مع ابیعلی الجبائی کتابهای ابن مملکاند. بر اساس المجالسة مع ابیعلی الجبایی احتمالاً او به عراق (بغداد یا بصره) یا اهواز، محل اقامت ابوعلی جبایی، مسافرتهایی کرده است. ولی احتمال حضور وی در عراق ـ با توجه به جلسات وی با ابن جبرویه ـ بیشتر است و شاید به همه این شهرها سفرهایی کرده باشد.
جایگاه و تأثیر ابن مملک در کلام امامیه
درباره ارتباط ابن مملک با علمای امامیه، تنها یک گزارش وجود دارد. نجاشی ذیل نام ابومحمد عسکری عبدالرحمن بن احمد بن جبرویه میگوید که محمد بن عبداﷲ بن مملک اصبهانی به دست ابن جبرویه از اعتزال دست کشید و مذهب امامیه را پذیرفت. این گزارش آشکارا از ارتباط ابن مملک با ابن جبرویه حکایت دارد.
نجاشی از ابن جبرویه با عنوان متکلم «جید الکلام» یاد میکند که با عباد بن سلیمان و بزرگان معتزلی از طبقه هفتم اعتزال، بحثهای کلامی داشته است.۵ درباره ابن جبرویه گفته شده که وی با بزرگان معتزلی در این طبقه بحثها و مناظرههایی داشته است. این جایگاه ابن جبرویه از بلندی جایگاه علمی ابن مملک حکایت دارد.