87
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

فکر غالبِ دانش کلام در جهان اسلام است. بررسی این موضوع می‏تواند به پرده‏برداری از چهره کلام امامیه در این دوران یاری برساند. در واقع، این دوره تاریخی یکی از بستر‏های مهم مدرسه کلام امامیه در بغداد است که تبیین آن، فضای تاریخ کلام امامیه در بغداد را نیز روشن خواهد کرد، ولی اهمیت این بحث از منظری فراتر از این نیز قابل رصد است. دوران فعالیت‏ معتزلیان شیعه‌شده یکی از حساس‏ترین دوران‌های کلام امامیه است؛ دورانی که گفته شده کلام امامیه پس از آن با دوره قبل، یعنی مدرسه کوفه، متفاوت شده است.

در تبیین این نظریه مشهور باید گفت که برخی از اندیشوران فراوان به این نکته اشاره کرده‏اند که شیعه وامدار معتزله بوده و از خود استقلالی نداشته است. این موضوع از طریق معتزلیان مطرح شده و سپس به آثار و منابع کلامى راه یافته و سرانجام به مستشرقان رسیده و هریک به صورتی به آن اشاره کرده‌اند.

ابوالحسین خیاط(م ۳۰۰ق)،۱ ابوالحسن اشعری(م۳۳۰ق)،۲ شهرستانی (م ۵۴۸)،۳ و ابن تیمیه (م ۷۲۸ق)۴ از متقدمان و از میان متأخران احمد امین۵ و مدرسی طباطبایی۶ و در کنار این قبیل نویسندگان مسلمان، برخى از خاورشناسان مانند مکدرموت،۷ آدام متز،۸ مونتگمرى وات۹ و مادلونگ۱۰ هریک به صورتی به این نکته اشاره کرده‏اند. برخی از پیروان این نظریه اساساً کلام امامیه را معتزلی می‏دانند و برخی دیگر می‏گویند کلام امامیه در بغداد از اصول خود برگشت و نظام معرفتی جدید و بی‏سابقه‏ای در شیعه بنا نهاد. همه اینها در غیر اصیل بودن کلام امامیه در این مرحله اشتراک دارند. خاستگاه ادعای اثرپذیری شیعه از معتزله، به تفاوت‏های اندیشه امامیه در دو مکتب کلامی کوفه و بغداد برمی‏گردد. متکلمان امامیه در کوفه به عقایدی باور داشتند که بعضاً با اندیشه‏های امامیه در مدرسه بغداد متفاوت بوده است.

1.. خیاط، الانتصار، ص۳۶، ۱۹۱و۲۱۴.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۳۵ و ۱۵۶.

3.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۶۵.

4.. ابن تیمیه، منهاج السنة النبویه، ج۱، ص۳۱.

5.. احمد امین، ضحی الاسلام، ج ۳، ص۲۶۷ و ۲۶۸.

6.. مدرسی، مکتب در فرایند تکامل، ص۲۱۳.

7.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۱۲.

8.. آدام متز، الحضارة الاسلامیة فی القرن الرابع الهجری، ج۱، ص۷۸.

9.. مونتگمری وات، تاریخ فلسفه و کلام اسلامی، ص۵۴.

10.. مادلونگ، مکتب‏ها و فرقه‏های اسلامی در سده‏های میانی، ص۱۵۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
86

نقش معتزلیان شیعه‌شده در گرایش کلام امامیه به اعتزال

عباس میرزایی نوکابادی۱

درآمد

«معتزلیانِ شیعه‌شده» عنوانی برای برخی از معتزلیانی است که عمدتاً در طول سده سوم هجری و اوایل سده چهارم زندگی می‏کرده‏اند. اینان بعد از جدایی از اعتزال، اندیشه‏های امامیه، به‌ویژه در بحث امامت را پذیرفتند و به دفاع از آموزه‏های کلامی امامیه در برابر جریان‏های کلامی مخالف ـ به‏طور خاص معتزلیان ـ پرداختند. ابوعیسی وراق، ابن راوندی، ابن قبه رازی، ابن مملک و ابن فُسانجس، از شخصیت‏های برجسته معتزلیان شیعه‌شده‌اند.

بحث از این جریان فکری، از جنبه‏های مختلف شایان بررسی است. یکی از جنبه‏های مهم مناسبات فکری و علمی اینان با اندیشوران امامیه است. این اهمیت برخاسته از دورانی است که معتزلیان شیعه‌شده مشغول فعالیت کلامی برای امامیه‌اند؛ یعنی تمام سده سوم و دو دهه نخست سده چهارم هجری. در این دوران کلام امامیه وضعیت خاصی دارد؛ مدرسه کوفه به‌مثابه پایگاه تولید فکر کلام امامی در اوایل سده سوم، تقریباً از میان رفته است. از سوی دیگر، مدرسه کلام امامیه در بغداد نیز حدوداً در اواسط سده چهارم با حضور شیخ مفید اوج می‏گیرد. در میانه این دو مدرسه، کلام امامیه از نظر مدرسه‏ای با خلأ یک و نیم قرنی روبه‌رو است. البته نوبختیان در این دوره بار علمی کلام شیعه را تا حد امکان بر دوش می‏کشند که محدودیت‏های خاص خود را دارند.

عمده حضور و فعالیت جریان معتزلیان شیعه‌شده در همین دوران است؛ دورانی که کلام معتزله

1.پژوهشگر پژوهشکاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل بیت علیهم السلام)
abbasmirzaeie@yahoo.com

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39383
صفحه از 657
پرینت  ارسال به