سید مرتضی۱ نپذیرفتند. در حقیقت بر خلاف اندیشه اعتزالی، مدرسه بغداد در پیروی از امامیه نخستین عمل را در تعریف ایمان داخل نمیکردند و جریان رسمی کلام امامیه تعریف اعتزالی این گروه اندک از امامیه را نپذیرفتند.
در تقابل با جریان عمومی امامیه که اندیشه وعید را ناصحیح میدانستند، اشعری در همان باب ایمان گروهی از متکلمان امامیه معاصر خود را معتقد به وعید معرفی میکند۲ و در جای دیگر۳ گروهی از امامیه را باورمند به وعید حتی در مورد شیعیان معرفی میکند که به نظر این گروه ابن جبرویه و پیروان وی هستند.
متکلمان مدرسه بغداد در ادامه، اعتقاد به وعید را نیز که از مهمترین اندیشههای معتزله و حتی از نقاط اصلی تمیز آنان از دیگر فرق شمرده شده است،۴ نپذیرفتند و علاوه بر نوبختیان۵ شیخ مفید۶ و سید مرتضی۷ در رد این تفکر کوشیدند.۸
استطاعت و اعمال عباد
از متکلمان امامی دوران حضور دو اندیشه در باب چیستی اعمال بندگان و نسبت آن با خدا گزارش شده است. هشام بن حکم بنابر قولی اعمال بندگان را مخلوق خدا میدانست و بنابر گزارش جعفر بن حرب، اعمال بندگان را از آن جهت که آنان آن را اراده و اکتساب مینمایند، اختیاری و از آن جهت که پیدایش آن عمل متوقف بر پیدایش سبب مهیج است، اضطراری میدانست.۹ نظریه دوم از آن دیگر متکلمان امامی در عصر حضور است که بر اساس روایات وارد شده از ائمه علیهم السلام به اندیشه لا جبر و لا
1.. سید مرتضی، همان، ص ۵۳۶ و ۵۳۷.
2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۵۳ و ۵۴.
3.. همان، ص ۵۴ و ۵۵.
4.. خیاط، الانتصار، ص۱۲۶؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۲۲ و ۲۲۳؛ شیخ مفید، أوائل المقالات، ص ۳۴-۳۸.
5.. اگرچه نوبختیان اصل وعید را رد کردهاند، در برخی فروعات وعید، مانند احباط، موافات، گناهان کوچک و بزرگ با معتزله همرأیاند(شیخ مفید، أوائل المقالات، ص ۸۲-۸۴؛ نیز ر.ک: نجاشی، رجال، ص ۶۴).
6.. شیخ مفید، همان، ص ۴۶ و ۸۲.
7.. سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص۵۰۴ و ۵۰۵.
8.. البته یک نسل پس از ابن جبرویه، ابوالحسین سوسنجردی که شاگرد ابوسهل نوبختی بود، به وعید متهم شده است (نجاشی، رجال، ص ۳۸۱).
9.. برای آشنایی با اندیشۀ هشام بن حکم در باب استطاعت ر.ک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۴۲ و ۴۳.