توحید و صفات
متکلمان امامی در مدرسه کوفه بر اساس آموزههای اهل بیت علیهم السلام در کنار باورمندی به حجیت عقل، به معرفت فطری معتقد بودند. آنان علاوه بر مقابله با اهل حدیث، در اندیشه تشبیه در مقابل دیدگاه معتزلیان در توحید و صفات که به تعطیل منتهی میشد، مقاومت میکردند. از دید متکلمان امامی عصر حضور، عقل تنها از طریق آثار و آیات به شناخت اجمالی از پروردگار دست مییابد و از ورود به توصیف و تصور ذات و صفات الهی نهی شده است و شناخت حقیقی خدا از طریق معرفت فطری که با معاینه و رؤیت قلبی صورت میگیرد، امکان دارد. این انگاره شاخصه اصلی خداشناسی امامیه در مدرسه کوفه بود. در تبیین و نظریهپردازی این مسئله و توصیف خدای شخصی که از پیچیدگی و ظرافت خاصی برخوردار است، برخی از متکلمان کوفی گاه در ورطه تشبیه و تجسیم ـ حداقل در الفاظ ـ گرفتار آمدند. این در حالی بود که جریان عمومی امامیه بر اساس آموزههای اهل بیت علیهم السلام علاوه بر فاصلهگیری از اندیشه تعطیل، در شناخت پروردگار از هر گونه تشبیه و تجسیم ـ چه لفظی و چه معنوی ـ پرهیز میکردند و در عین حال بر شناخت فطری و رؤیت قلبی تأکید داشتند.۱
خیاط معتزلی در بیانی آمیخته با اتهام و کجفهمی در پاسخِ اتهامات ابن راوندی به معتزله در باب توحید میگوید: «رافضه پروردگار را دارای قد و صورت و حد دانستهاند که حرکت و سکون دارد و نزدیک و دور و سبک و سنگین میشود و چنین باور دارند که وی عالِم نبود سپس عالم شد و او اراده انجام کاری میکند و سپس به واسطه بدائی که برای وی حاصل میشود، آن را انجام نمیدهد».۲ وی با انتساب این قول به عموم رافضه، شمار اندکی از رافضه را که با معتزله همنشین بودهاند و امامیه آنها را نفی کرده و از آنان دوری جستهاند، از این اتهام مبرا میداند.۳ وی در جای دیگری از کتابش میگوید: «همه روافض صورة اﷲ را قبول دارند، مگر عدهای از آنها که قبلاً با معتزلیان مصاحبت داشته و روافض آنان را نفی کردند و نزدیک آنان نشدند و نپذیرفتندشان.۴ به نظر میرسد در این دو گزارش مراد خیاط بنونوبخت نیستند؛ زیرا وی تأکید میکند شیعیان این متکلمان اندک را از خود راندهاند و ما گزارشی مبنی بر بیمهری امامیان به بنونوبخت نداریم. ظاهراً خیاط این اثر را پیش از
1.. برای آشنایی با آموزههای اهل بیت علیهم السلام در باب توحید و صفات ر.ک: سبحانی، «توحید و صفات خداوند»، دانشنامۀ امام علی، ج۱، ص ۷۹-۱۲۳؛ همچنین برای آشنایی بیشتر با اندیشۀ متکلمان مدرسۀ کوفه در خصوص توحید و صفات ر.ک: کتاب مدرسۀ کوفه تألیف استاد محمدتقی سبحانی که در دست انتشار است.
2.. خیاط سه بار این مطلب را با مضمونی مشابه تکرار میکند(خیاط، الانتصار، ص ۳۶، ۳۷ و ۲۱۴).
3.. خیاط، همان، ص ۳۶ و ۳۷.
4.. همان، ص ۲۱۴.