591
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

نظر ابوسهل هم در بخش پایانی کتابش التنبیه ذکر شده که شیخ صدوق در کمال‏ الدین آن ‏را آورده است. عبارت ابوسهل چنین است: «إن أمرَ الدین کلّه بالاستدلال یُعلم، فنحن عرفنا اﷲ عزّ و جلّ بالادلة و لم‏نشاهده و لا اخبرنا عنه مَن شاهده...».۱

از ظاهر کلام ابوسهل بر می‌آید که او بر خلاف نظر جمهور اندیشوران امامیه در دوران حضور، به اکتسابی بودن همه معارف دینی از جمله معرفة‏اﷲ اعتقاد دارد؛ اما از ظاهر عبارت اشعری بر ‏می‏آید که ابومحمد به اضطراری بودن همه معارف معتقد نیست. او جایز می‏داند معرفة‏اﷲ اضطراری باشد یا اکتسابی؛ با این حال از دیدگاه ابومحمد تکلیف و امر به معرفة‏اﷲ ـ‏ چه اضطراری باشد و چه اکتسابی‏ ـ‏ جایز نیست. برای فهم دقیق‏تر دیدگاه ابومحمد نوبختی با توجه به آنکه او کتابی در ردّ نظریه ابوالهذیل علاف درباره معرفت نوشته۲ و به احتمال بسیار، دیدگاهش ناظر به نظریه ابوالهذیل و دیگر معتزلیان بوده است، بررسی دیدگاه او درباره معرفة‏اﷲ شایسته می‏نماید.

از نظرگاه ابوالهذیل در هر شخصی ضرورتاً معرفتی درباره خداوند از طریق «تجربه و احساس مخلوق بودن و آفریده بودن» حاصل است؛ یعنی هر کس بالضروره می‏فهمد که خودش خودش را پدید نیاورده و مصنوع و مخلوق است و این معرفت و شناخت، او را ضرورتاً به شناخت صانع و خدا رهنمون می‏سازد، اما سایر معارف چنین نیستند و معرفت به آنها اکتسابی است؛ چه از راه حس به دست آمده باشند و چه از راه غیرحس. بر این اساس، او معتقد است: اطفال پس از بلوغِ عقلی و شناخت نفس خویش، بی‌درنگ به جمیع معارف توحید و عدل می‏رسند. پس بر آنان واجب است که به دیگر تکالیف الهی، معرفت پیدا کنند ـ و به تعبیر دیگر آنها را کسب کنند ـ به ‌گونه‏ای که اگر به تکالیف الهی معرفت پیدا نکنند و بمیرند، در جایگاه کافر و دشمن خدا استحقاق خلود در آتش را دارند.۳

در مقابلِ دیدگاه ابوالهذیل، نظرگاه شاگرد برجسته‏اش نظّام است که بر خلاف او، فقط معرفت به خدا و رسل، تأویل کتاب و استنباط شریعت را اکتسابی (از راه نظر و استدلال)، و بقیه علوم را اضطراری می‏داند.۴ اما بشر ‏بن ‏معتمر معتقد است جمیع معارف ـ‏ حتی معارف حاصل از راه حواس پنج‏گانه ـ اکتسابی است؛۵ از این رو، از دیدگاه بشر، کودک پس از معرفت به خویش، مرحله تفکر و

1.. صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۹۲.

2.. نجاشی، رجال، ص۶۳.

3.. بغدادی، اصول الایمان، ص ۱۱۱.

4.. جاحظ، المسائل و الجوابات فی المعرفه، ص ۱۱۲.

5.. همان، ص ۱۰۹ـ ‏۱۱۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
590

نهادینه شده است؛ به‌گونه‏ای که اگر نبود، هیچ‌گاه معرفة‏اﷲ برای انسان حاصل نمی‏شد.۱ از این رو، معرفت به امور فطری که طبق روایات امامیه شامل معرفت به خدا، رسول و امام است،۲ اضطراری و در واقع، فاعل آن خداوند متعال است.

از همین‏جا معلوم می‏شود اصطلاح «فطری» و «فطریات» در بیان متکلمانِ نخستین، لزوماً به معنای اصطلاح منطق ارسطویی نیست؛ زیرا در منطق ارسطویی فطریات یکی از اقسام بدیهیات است،۳ در حالی که فطری در لسان متکلمان نخست، یعنی معرفت و شناختی از خداوند که در عوالم پیشین رخ داده و در سرشت انسان نهادینه شده است.

۳. معرفت اکتسابی/ اختیاری

اصطلاح معرفت اکتسابی، در مقابل معرفت فطری، اضطراری و ضروری کاربرد دارد. قائلان به معرفت اکتسابی معتقدند معارف در انسان خودبه‏خود حاصل نمی‏شود، بلکه بر اساس اراده و اختیار آدمی و با به ‏کارگیری تعقل و اندیشه‏ورزی حاصل می‏شود؛ در نتیجه، امکان نفی آن در نفوس ما وجود دارد.۴ از این رو، معتقدان به معرفت اکتسابی، نظر و استدلال را واجب می‏دانستند؛ چرا‏که یگانه طریق وصول به معرفت را تفکر و نظر می‏شمردند.۵

سیر تاریخی تطوّر معرفت‏ اضطراری در بغداد

۱. بنونوبخت

درباره نظر دو اندیشور مطرح خاندان نوبخت (ابوسهل و ابومحمد) در خصوص معرفة‏اﷲ، گزارشی از نظر ابومحمد نوبختی در کتاب مقالات الاسلامیین اشعری (م۳۳۳‌ق) که تقریباً هم‏زمان با ایشان به شمار می‏آید، ذکر شده است. عبارت ابوالحسن اشعری چنین است: «الفرقة الخامسة منهم یزعمون أن المعارف لیس کلُّها اضطراراً و المعرفة باﷲ یجوز أن تکون کسباً و یجوز أن تکون اضطراراً و إن کانت کسباً او کانت اضطراراً فلیس یجوز الامر بها على وَجهٍ من الوجوه و هذا قول الحسن‏ بن‏ موسى».۶

1.. ر.ک: صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۷۱؛ کلینی، کافی، ج۲، ص۱۳.

2.. صفار، همان، ج۱، ص ۸۹؛ کلینی، همان، ج۱، ص ۴۳۶.

3.. حلی، همان، ص۱۹۹ـ‏۲۰۱.

4.. ملاحمی، المعتمد، ص ۲۴.

5.. همان، ص ۷۶.

6.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39397
صفحه از 657
پرینت  ارسال به