551
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

علمی، از جمله اجماع، با معتزله اختلاف نظر پیدا کرد. علت این اختلاف نظر ـ با اینکه معتزله هم از اجماع در برخی از بحث‏ها بهره می‏بردند ـ در ادامه این مقاله بیان می‏شود.

نکته دیگر اینکه سید با تکیه بر اجماع توانست ابزار مناسبی برای آشنایی با آرای کلامی امام غایب در عصر غیبت بیابد. به علت غیبت امام زمان(عج) و انقطاع ارتباط با ایشان در عصر غیبت، اجماع ـ با تبیینی که خواهد آمد ـ توانست روزنه‏ای به سوی شناسایی نظریات ایشان در مسائل کلامی و غیر کلامی بگشاید.

با توجه به مطالب پیش‌گفته، اهمیت بحث از اجماع و نقش آن در اندیشه سید مرتضی نمایان می‏شود. پیش از شروع بحث، این نکته را باید یادآور شویم که درست است نکاتی که گذشت مخصوص اندیشه سید مرتضی نیست و آنها را می‏توان در شخصیت‏ها و دانشمندان دیگر رصد کرد، ولی با توجه به ‏کاربرد فراوان اجماع در بحث‏های کلامی سید مرتضی، اثرگذار بودن او در تاریخ کلام امامیه، ضرورت بررسی اندیشه‏ها و روش‏های کلامی او به دید شخصیت کلامی شاخص قرن‌های چهارم و پنجم و سعی در دور کردن اتهام پیروی بی‏چون و چرای وی از معتزله به اندازه ممکن، اهمیت بررسی روش اجماع از نظر سید مرتضی روشن می‏شود.

روش‏شناسی کلامی سید مرتضی

میان صاحب‏نظران معروف و مشهور این است که عقل در منظومه فکری سید مرتضی جایگاه ممتازی دارد، اما گفتنی است که پیروی او از عقل و نتایج آن به این معنا نیست که یگانه منبع و ابزاری که سید از آن بهره می‏برده، عقل بوده است؛ بلکه منابع دیگری مانند اجماع وجود دارد که او آنها را در بررسی‏های کلامی خود به‏کار می‏برد. علت این امر، وجود خصوصیت مشترک میان عقل، اجماع و دیگر منابع معتبر مانند خبر متواتر است که آن خصوصیت مشترک، علم‏آور بودن آنهاست. به نظر سید مرتضی علت پیروی از عقل و دیگر منابع معتبر، علم‏زا بودن آنهاست. در واقع «علم» چتر بزرگی است که هر منبعی که زیر آن واقع شود، حجیت می‏یابد و از طرف دیگر هر منبعی که از آن خارج شود، از حجیت می‏افتد. بنابراین، چون اجماع علم‏آور است، حجیت می‏یابد و در مباحث کلامی می‏توان از آن بهره برد. برای تبیین این مطلب باید به بررسی اهمیت عقل و دیگر منابع از نظر سید مرتضی بپردازیم تا اهمیت اجماع از نظر وی مشخص شود.

عقل و دیگر منابع معتبر

همان‏طور که گذشت، عقل از دیدگاه سید مرتضی از اهمیت بالایی برخوردار است. او دلالت عقل را


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
550

نقش اجماع در اندیشه کلامی سید مرتضی

حیدر بیاتی۱

درآمد

بررسی روش اندیشه‏ورزی هر اندیشوری نقش بسزایی در روشن ساختن عمق اندیشه‌اش ایفا می‏کند. با شناختن روش‏ها و ابزار‏های تفکر، گوشه‏های تاریک اندیشه متفکران روشن، و بسیاری از اشکالات برطرف می‏شود. سید مرتضی از بزرگ‌ترین متکلمان شیعه امامی در طول تاریخ به شمار می‏رود که سزاوار است اندیشه و روش‏شناسی او در کانون بحث قرار گیرد. از جمله ابزار‏هایی که مورد اعتماد وی بوده، اجماع است. او با تکیه بر این دلیل و ابزار توانست از یک‏ سو جانشین خوبی برای خبر واحد ـ که حجیت آن را منکر شد ـ بیابد، و از سوی دیگر توانست با بهره‏گیری از اجماع، از اندیشه معتزلی در بسیاری از بحث‏های کلامی فاصله بگیرد.

سید مرتضی با انتخاب «علم» و «یقین» به عنوان پایه بنیادین هر گونه ابزار پژوهشی و نپذیرفتن حجیت خبر واحد به علت غیر علمی و یقینی بودن آن، به دنبال منابع جانشین رفت. مهم‌ترین خصوصیت این منابع جدید، علمی و یقینی بودن است. از جمله این منابع «اجماع» است. او با به‏کار بردن این ابزار در استنباطات کلامی توانست جانشین خوبی برای خبر واحد انتخاب کند.

همچنین او با به‏کار بردن اجماع توانست از معتزله بسیار فاصله بگیرد. این واقعیت را می‏توان در بسیاری از اندیشه‏های کلامی وی یافت؛ از جمله بحث وعد و وعید، ایمان و کفر، احباط و موافات، عصمت پیامبران از صغائر، و ده‌ها بحث دیگر که سید مرتضی به علت پیروی از برخی ابزار‏های

1.پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل بیت علیهم السلام)
ha.bayati@yahoo.com.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39503
صفحه از 657
پرینت  ارسال به