علمی، از جمله اجماع، با معتزله اختلاف نظر پیدا کرد. علت این اختلاف نظر ـ با اینکه معتزله هم از اجماع در برخی از بحثها بهره میبردند ـ در ادامه این مقاله بیان میشود.
نکته دیگر اینکه سید با تکیه بر اجماع توانست ابزار مناسبی برای آشنایی با آرای کلامی امام غایب در عصر غیبت بیابد. به علت غیبت امام زمان(عج) و انقطاع ارتباط با ایشان در عصر غیبت، اجماع ـ با تبیینی که خواهد آمد ـ توانست روزنهای به سوی شناسایی نظریات ایشان در مسائل کلامی و غیر کلامی بگشاید.
با توجه به مطالب پیشگفته، اهمیت بحث از اجماع و نقش آن در اندیشه سید مرتضی نمایان میشود. پیش از شروع بحث، این نکته را باید یادآور شویم که درست است نکاتی که گذشت مخصوص اندیشه سید مرتضی نیست و آنها را میتوان در شخصیتها و دانشمندان دیگر رصد کرد، ولی با توجه به کاربرد فراوان اجماع در بحثهای کلامی سید مرتضی، اثرگذار بودن او در تاریخ کلام امامیه، ضرورت بررسی اندیشهها و روشهای کلامی او به دید شخصیت کلامی شاخص قرنهای چهارم و پنجم و سعی در دور کردن اتهام پیروی بیچون و چرای وی از معتزله به اندازه ممکن، اهمیت بررسی روش اجماع از نظر سید مرتضی روشن میشود.
روششناسی کلامی سید مرتضی
میان صاحبنظران معروف و مشهور این است که عقل در منظومه فکری سید مرتضی جایگاه ممتازی دارد، اما گفتنی است که پیروی او از عقل و نتایج آن به این معنا نیست که یگانه منبع و ابزاری که سید از آن بهره میبرده، عقل بوده است؛ بلکه منابع دیگری مانند اجماع وجود دارد که او آنها را در بررسیهای کلامی خود بهکار میبرد. علت این امر، وجود خصوصیت مشترک میان عقل، اجماع و دیگر منابع معتبر مانند خبر متواتر است که آن خصوصیت مشترک، علمآور بودن آنهاست. به نظر سید مرتضی علت پیروی از عقل و دیگر منابع معتبر، علمزا بودن آنهاست. در واقع «علم» چتر بزرگی است که هر منبعی که زیر آن واقع شود، حجیت مییابد و از طرف دیگر هر منبعی که از آن خارج شود، از حجیت میافتد. بنابراین، چون اجماع علمآور است، حجیت مییابد و در مباحث کلامی میتوان از آن بهره برد. برای تبیین این مطلب باید به بررسی اهمیت عقل و دیگر منابع از نظر سید مرتضی بپردازیم تا اهمیت اجماع از نظر وی مشخص شود.
عقل و دیگر منابع معتبر
همانطور که گذشت، عقل از دیدگاه سید مرتضی از اهمیت بالایی برخوردار است. او دلالت عقل را