نسخ از یک مقولهاند و در هر دو مورد حق متعال حکم را حقیقتاً تغییر میدهد، در یکی حکم تشریعی و در دیگر حکم تکوینی (مقدرات)، که منشأ هر دو، اختیار مطلق خداوند است؛ چون در هر دو محو و اثبات صورت میگیرد. در این معنا حدیثی از امام باقر علیه السلام درباره آیه شریفه «ما نَنْسَخْ مِنْ آیةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَیرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها» رسیده که میفرماید: «الناسخ ما حول و ما ینسیها؛ مثل الغیب الذی لمیکن بعد کقوله ”یمْحُوا اﷲ ما یشاءُ وَیثْبِتُ وَعِنْدَهُام الْکتابِ" قال: فیفعل اﷲ ما یشاء و یحول ما یشاء، مثل قوم یونس إذا بدا له فرحمهم، و مثل قوله ”فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَما أَنْتَ بِمَلُومٍ" قال أدرکتهم رحمته».۱
با تعریفی که شیخ مفید از بدا ارائه داد و آن را با نسخ هممعنا دانست، معلوم میشود که او تغییر در حوزه تکوین را به منزله تغییر رأی و آن را باطل میداند. از این رو، بدا را به معنای نسخ میگیرد تا این محذور رخ ندهد. بنابراین، بدا از منظر شیخ مفید ـ مثل نسخـ یعنی ظاهرشدن امری جدید برای انسانها از ناحیه خداوند و برداشتن حکم قبلی. پس شیخ مفید تنها بدا به معنای ظهور را قبول میکند. حال باید دید که مطابق دیدگاه او، حقیقت بدا در روایات نیز تنها به معنای ظهور من اﷲ بهکار رفته است یا اینکه به معنای تغییر در اراده نیز استعمال شده است؟ به عبارت دیگر، آیا کاربرد لفظ «بدا ﷲ» به نحو حقیقت است یا مجاز؟ در پاسخ باید گفت که در احادیث معصومان علیهم السلام بدا در هر دو معنای لغوی بهکار رفته است. در مناظره امام رضا علیه السلام با سلیمان مروزی، متکلم معروف خراسان، امام به هر دو معنای بدا اشاره فرمودهاند. آن حضرت در مقام اثبات بدا به آیات و احادیث متعدد استدلال فرمودهاند، از جمله: «هُوَ الَّذِی یبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ یعِیدُهُ»۲ و «بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ».۳ در این دو آیه سخن درباره آغاز آفرینش و تعلق قضا و قدر الهی به آن است. این همان معنای اول بداست.
امام رضا علیه السلام در ادامه استناد خود به آیات برای اثبات بدا، به معنای دوم اشاره میکنند و میفرمایند: «قَوْلُ اﷲ عزّ و جلّ لِنَبِیّهِ صلی الله علیه و آله ”فَتَوَلَّ عَنْهُمْ فَما أَنْتَ بِمَلُومٍ" أَرَادَ هَلَاکهُمْ ثُمَّ بَدَا ﷲ فَقَالَ ”وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ"»۴ در این قسمت از روایت، معنای دوم بدا (تغییر اراده) قصد شده است. همین معنای دوم بدا مورد اختلاف نظر است و در معنای نخست (ظهور و پیدایش) اختلاف مهمی نیست.
در روایات امامان معصوم علیهم السلام ـ بر خلاف نظر شیخ مفید که تنها معنای اول را پذیرفته است ـ بر معنای دوم بسیار تأکید شده است. معصومان در اثبات بدا به آیاتی استدلال کردهاند، از جمله آیه