انحراف با عدم پذیرش مواجه شد. البته ابن داوود بر پذیرش روایاتی از ایشان از امام صادق علیه السلام تأکید میکند. اکثر روایات حنان نیز این چنین است.۱
دو. تضعیف جهتی ابن بطه قمی
او در قم دارای منزلتی عظیم و ادب و فضل و علم او شناخته شده بوده است، اما به تساهل در حدیث و تعلیق اسانید بر اجازات و اشتباه در فهرست متهم شده است. ابن ولید نیز او را ضعیف و دچار خلط در اسناد کتب به صاحبانش معرفی میکند. توجه به ترجمه او در نجاشی نشان میدهد ابن نوح سیرافی، استاد نجاشی، کتاب تفسیر اسماء اﷲ تعالی و ما یدعی به وصفه را که از جمله تصنیفات اوست کتابی نیکو، پر از مضامین منحصر به فرد و استوار میخواند. در نتیجه تضعیف او جهتی و از بابت ضعف وی در فهرستنگاری خواهد بود، اما مضامین میراثی او قوی و پذیرفتنی خوانده شده است.۲ یعنی ابن بطه را به فرایند پذیرفته شده انتقال میراث اصحاب ملتزم نمیدانستند.
توجه به گزارشهای پیشگفته نشان میدهد مدرسه قم نگاهی جامع به راویان داشته است و جهات مختلفِ ایشان را در قضاوت لحاظ میکردند. همین نکته تصریح ابن ولید بر خلط وی در اسانید به همراه بلندای جایگاه ابن بطه در میان قمیها را توجیه میکند. اما یک نکته همچنان به قوت خود باقی میماند. از آنجا که فهرست ابن بطه از منابع مهم نجاشی و خصوصاً منبع عمده طوسی بوده است، سؤال این است که اعتماد این دو فهرستنگار با وجود نسبت خلط و غلط در اسانید چگونه امکانپذیر است؟
سه. قمی خواندن امیة بن علی قیسی
نجاشی وی را شامی و ضعیف میداند.۳ اما ابن غضائری با عبارت «ضعیف الروایه، فی مذهبه ارتفاع» هر دو جنبه روایی و شخصیتی او را مخدوش میکند و او را در عداد قمیها به حساب میآورد.۴ این در حالی است که در میان مشایخ و حتی شاگردان وی، غیر از حسن بن علی زیتونی که نجاشی او را اشعری میخواند۵ نشانی از مشایخ قمی نیستند. مطالعه شخصیت حسن بن علی بن
1.. نجاشی، رجال، ص ۲۳۸، ش۶۳۳؛ ابنغضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص۸۱؛ ابن داوود، رجال، ص ۴۷۲، ش۲۸۵.
2.. نجاشی، رجال، ص ۳۷۳، شمارۀ ۱۰۱۹.
3.. همان، ص ۱۰۵، شمارۀ ۲۶۴.
4.. ابن غضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص ۳۸، شمارۀ ۶.
5.. نجاشی، همان، ص ۶۲، شمارۀ ۱۴۳.