519
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

انحراف با عدم پذیرش مواجه شد. البته ابن داوود بر پذیرش روایاتی از ایشان از امام صادق علیه السلام تأکید می‌کند. اکثر روایات حنان نیز این چنین است.۱

دو. ‏ تضعیف جهتی ابن بطه قمی

او در قم دارای منزلتی عظیم و ادب و فضل و علم او شناخته شده بوده است، اما به تساهل در حدیث و تعلیق اسانید بر اجازات و اشتباه در فهرست متهم شده است. ابن ولید نیز او را ضعیف و دچار خلط در اسناد کتب به صاحبانش معرفی می‏‏کند. توجه به ترجمه او در نجاشی نشان می‏‏دهد ابن نوح سیرافی، استاد نجاشی، کتاب تفسیر اسماء اﷲ تعالی و ما یدعی به وصفه را که از جمله تصنیفات اوست کتابی نیکو، پر از مضامین منحصر به فرد و استوار می‏‏خواند. در نتیجه تضعیف او جهتی و از بابت ضعف وی در فهرست‏‏نگاری خواهد بود، اما مضامین میراثی او قوی و پذیرفتنی خوانده شده است.۲ یعنی ابن بطه را به فرایند پذیرفته شده انتقال میراث اصحاب ملتزم نمی‏‏دانستند.

توجه به گزارش‌های پیش‌گفته نشان می‏‏دهد مدرسه قم نگاهی جامع به راویان داشته است و جهات مختلفِ ایشان را در قضاوت لحاظ می‏‏کردند. همین نکته تصریح ابن ولید بر خلط وی در اسانید به همراه بلندای جایگاه ابن بطه در میان قمی‏‏ها را توجیه می‏‏کند. اما یک نکته همچنان به قوت خود باقی می‏‏ماند. از آنجا که فهرست ابن بطه از منابع مهم نجاشی و خصوصاً منبع عمده طوسی بوده است، سؤال این است که اعتماد این دو فهرست‏‏نگار با وجود نسبت خلط و غلط در اسانید چگونه امکان‏‏پذیر است؟

سه. قمی خواندن امیة بن علی قیسی

نجاشی وی را شامی و ضعیف می‏‏داند.۳ اما ابن غضائری با عبارت «ضعیف الروایه، فی مذهبه ارتفاع» هر دو جنبه روایی و شخصیتی او را مخدوش می‏‏کند و او را در عداد قمی‏‏ها به حساب می‏‏آورد.۴ این در حالی است که در میان مشایخ و حتی شاگردان وی، غیر از حسن بن علی زیتونی که نجاشی او را اشعری می‏‏خواند۵ نشانی از مشایخ قمی نیستند. مطالعه شخصیت حسن بن علی بن

1.. نجاشی، رجال، ص ۲۳۸، ش۶۳۳؛ ابن‏غضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص۸۱؛ ابن داوود، رجال، ص ۴۷۲، ش۲۸۵‏‏‏‏‏‏.

2.. نجاشی، رجال، ص ۳۷۳، شمارۀ ۱۰۱۹.

3.. همان، ص ۱۰۵، شمارۀ ۲۶۴.

4.. ابن غضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص ۳۸، شمارۀ ۶.

5.. نجاشی، همان، ص ۶۲، شمارۀ ۱۴۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
518

طوسی به این شخصیت گران‌قدر و آگاه به رجال و فقه و مورد اطمینان به شمار می‏‏روند.۱

۳. تضعیف راویان مورد پذیرش و نقد آرای رجالی قم

از جمله محورهای دیگری که در مطالعه منابع رجالی و فهرستی بغداد نظر پژوهشگر را به خود جلب می‏‏کند، نقد برخی آرای رجالی بزرگان این حوزه است که به تضعیف راویان مورد اعتنا و پذیرش حوزه قم و گاه تخطئه دیدگاه‏‏های قمی انجامیده است. در توضیح این مطلب توجه به مفهوم ضعف و بازخوانی مفاهیمی همچون غلو ـ که تفصیل آن از عهده این نوشتار خارج است ـ ضروری به نظر می‏‏رسد. با تذکر این نکته که انتساب ضعف به یک راوی همواره به معنای نپذیرفتن همه میراث حدیثی او نیست؛ و اینکه واژه غلو طیف معنایی را در برمی‏‏گیرد که هم در قم و بغداد به بخشی از آن نظارت دارند، به برخی موارد موجود در منابع نخستین اشاره می‌کنیم که راویان مورد پذیرش قم و برخی آرای ایشان به بوته نقد کشیده شده‏‏اند.

یک. طرد روایات عبدالرحمان بن ابی‌حماد

او از کوفه به قم آمد و در خانه احمد بن محمد بن خالد برقی سکنی گزید. قمی‏‏ها از وی نقل حدیث کرده‏‏اند، اما به سبب رهیافت غلو در میراث وی ضعیف خوانده شده و بنا به نظر نجاشی و ابن غضائری از درجه اعتنا و اعتماد ساقط گردیده است. بازخوانی میراث انعکاس یافته از او در منابع اولیه (کتب اربعه و المحاسن و بصائر) نشان می‏‏دهد تمام قمی‌هایی که از او نقل حدیث کرده‏‏اند از مشایخ مهم قم به شمار می‏‏روند. حجم اصلی روایات او را احمد برقی، ابراهیم بن هاشم و محمد بن عبدالجبار نقل کرده‏‏اند که از اعلام و ثقات برجسته قم به شمار می‏‏روند. در نقطه مقابل، مشایخ بی‏‏واسطه او، بیشتر ابراهیم بن عبدالحمید، زیاد بن مروان و حنان بن سدیر هستند که هر سه از واقفیان به شمار می‏‏روند؛ اما چند نکته این انگاره را تقویت می‌کند که بر خلاف پندار نجاشی و ابن غضائری، در حقیقت مشایخ سرشناس قم به پالایش و پیرایش احادیث او پرداخته و میراث پذیرفتنی وی را منتشر ساخته‌اند: یکی تصریح شیخ بر وثاقت ابراهیم و حنان۲ و نیز تأکید مرحوم خویی بر کفایت شهادت ابن قولویه بر وثاقت زیاد بن مروان به رغم پذیرش اینکه وی از سران واقفه بوده و به خبث سریره مبتلا بوده است.۳ نکته دیگر اینکه جریان وقف به جهت تمایز از جامعه شیعه پس از

1.. طوسی، الفهرست، ص ۴۴۲، شمارۀ ۷۰۹؛ ابن داوود، رجال، ص ۳۰۴، شمارۀ ۱۳۱۹.

2.. طوسی، الفهرست، ص ۱۷، شمارۀ ۱۲ و ص ۱۶۴، شمارۀ ۲۵۴.

3.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۷، ص ۳۱۹، شمارۀ ۴۸۰۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39424
صفحه از 657
پرینت  ارسال به