مقام علمی و فرهنگی سید مرتضی
در عصر سید مرتضی متکلمان، فقیهان، مفسران و دیگر عالمان جایگاه اجتماعی بالایی داشتهاند۱ و سید مرتضی به عنوان عالمی که در رشتههای مختلف علوم آن روزگار صاحب رأی و تألیف بود، بیگمان مورد احترام جامعه اسلامی و حاکمان عصر خود بود. برای شناخت جایگاه علمی و فرهنگی سید مرتضی شناخت استادان، شاگردان، آثار، اقدامات فرهنگی و مناسبات وی با اندیشوران دیگر راهگشاست.
سید مرتضی در علوم مختلف از استادان بنام و برجسته روزگار خود بهره برده که برخی آنان از اندیشوران غیر امامی بودهاند.۲ اما برترین استاد سید مرتضی شیخ مفید است که میتوان گفت نقش اصلی را در شکلگیری شخصیت علمی سید داشته است.۳ علمآموزی نزد این دانشمندان بنام بیگمان در شکلگیری جایگاه علمی سید مرتضی مؤثر بوده است.
سید مرتضى خانه خود را در بغداد دار العلم قرار داده بود که درِ آن به روى طالبان علم گشوده بود و آن دو همه نیازهای دانشآموزان را برآورده میساختند.۴ وی کتابخانهای داشت که بیش از هشتاد هزار جلد کتاب داشت. کتابخانهای به این وسعت در آن دوران برای کسی جز صاحب بن عباد گزارش نشده است.۵ از جمله فعالیتهای علمی و فرهنگی سید مرتضی برپایی مدرسهای علمی و نو بر پایه مدرسه شیخ مفید میباشد که بر اساس جایگاه علمی شاگردانش برای آنان شهریه مقرر نمود.۶ در مدرسه سید مرتضی شاگردانی از شهرهای مختلف جهان اسلام و حتی شاگردانی غیر شیعی و گاه غیر مسلمان توشه علمی میاندوختند و بسیاری از آنان اندوختههای علمی خود را که میراثشان از شریف مرتضی بود، به مناطقی غیر از بغداد بردند و منتشر کردند. علاوه بر علم آموزی حضوری شاگردان در مجتمع علمی سید، بسیاری از شاگردان وی نیز از طریق مکاتبه و ارسال نامه، اشکالات و موضوعات علمی غامض خود را از استاد میپرسیدند. شماری از رسائل سید مرتضی شاهدی بر این مدعاست.۷ او با اندیشهوران فرق و ادیان مختلف مراوده داشت و با سعه صدر پذیرای آنان بود و آنان
1.. متز، تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ص۲۱۹-۲۳۸.
2.. رشید صفار، مقدمة الذخیره، ص۲۳ و ۲۴.
3.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۲۳ و ۲۲۴.
4.. همان، ص۲۲۳؛ امین، اعیان الشیعه، ج۹، ص۲۱۷.
5.. ابن عنبه، عمدة الطالب، ص۲۰۶.
6.. افندی، ریاض العلماء، ج۴، ص۳۰.
7.. همان، ص۳۴-۳۸.