447
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

نیز به سید احترام می‏گذاشتند؛ چنان‌که ابو‏اسحاق صابی و بسیاری دیگر در رثای ابو‏احمد موسوی مرثیه سروده، به سید مرتضی و رضی تسلیت گفتند.۱

این مراوده علمی و اجتماعی به‌گونه‏ای ‏بود که گاه از سید مرتضی به عنوان «رأس فی الاعتزال» و گاه به عنوان «رافضی» یاد شده است. با این حال، هیچ‌گاه کسی از دانشمندان اسلامی به سید جسارت ننموده مگر صاحب البدایة و النهایه که از شدت تعصب پس از اینکه بیان می‏کند سید مرتضی صحابه را ذم می‏نمود، او را شماتت می‏کند.۲ ابن‏جوزی تصریح می‏کند در محضر شریف مرتضی صاحبان مذاهب و مقالات مختلف مناظره می‏کردند.۳ گزارش‌هایی از محتوای مناظرات متکلمان در محضر سید، وجود دارد.۴ عمری نسابه که سید را زیارت نموده، او را با صفاتی مانند باقی‌مانده اندیشوران و دانشمند یگانه، تیز هوش، نویسنده، فصیح‌ اللسان و بسیار مناظره‌کننده یاد کرده است.۵ ثعالبی که هم‌دوره سید است، در یتیمة الدهر می‏گوید: در این دوران ریاست در علم و کرم و ادب و شرافت به سید مرتضی ختم می‏شود.۶ ابن‏ بسام اندلسی درباره سید مرتضی می‏نویسد: پیشوای پیشوایان عراق در اختلاف و اتفاق و دستگیر علمای بغداد و صاحب مدارس این شهر است و در ادامه با جملاتی زیبا وی را می‏ستاید.۷ صفدی نیز سید را با وصف کثیر الاطلاع، فاضل، ماهر و کثیر الجدال می‏ستاید.۸

سید مرتضی از سیرتی نیکو برخوردار و بسیار بخشنده و کریم بود. سید با آنکه اموال فراوانی داشت، همچون پدرانش، از دنیاطلبی گریزان و زهد پیشه کرده بود.۹ وی اهل شب‌زنده‌داری و تلاوت قران بود و با اینکه در کمتر از بیست سالگی به مناصب سیاسی دست یافت چیزی مانند علم‌آموزی برای وی اهمیت نداشت.۱۰ از همین رو، سید را رئیس شیعیان عراق و شیخ الشیعه نامیده‏اند۱۱ و

1.. امین، اعیان الشیعه، ج۶، ص۱۸۷.

2.. ابن کثیر،البدایة و النهایه، ج۱۲، ص۵۳.

3.. ابن جوزی، المنتظم فى تاریخ الأمم و الملوک، ج۱۵، ص۲۹۴.

4.. ابن حمدون، التذکرة الحمدونیه، ج۷، ص۲۵۳.

5.. عمری، المجدی فی انساب الطالبیین، ص۱۲۵-۱۲۷.

6.. ثعالبی، یتیمة الدهر، ج۵، ص۶۹.

7.. ابن خلکان، وفیات الأعیان، ج۳، ص۳۱۳ و ۳۱۴.

8.. صفدی، الوافی بالوفیات، ج۲۱، ص۶و ۷.

9.. رشید صفار، مقدمة الذخیره، ص۲۰.

10.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۲۳.

11.. ابن عماد، شذرات الذهب، ج۵، ص۱۸۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
446

مقام علمی و فرهنگی سید مرتضی

در عصر سید مرتضی متکلمان، فقیهان، مفسران و دیگر عالمان جایگاه اجتماعی بالایی داشته‏اند۱ و سید مرتضی به عنوان عالمی که در رشته‏های مختلف علوم آن روزگار صاحب رأی و تألیف بود، بی‌گمان مورد احترام جامعه اسلامی و حاکمان عصر خود بود. برای شناخت جایگاه علمی و فرهنگی سید مرتضی شناخت استادان، شاگردان، آثار، اقدامات فرهنگی و مناسبات وی با اندیشوران دیگر راه‌گشاست.

سید مرتضی در علوم مختلف از استادان بنام و برجسته روزگار خود بهره برده که برخی آنان از اندیشوران غیر امامی بوده‏اند.۲ اما برترین استاد سید مرتضی شیخ مفید است که می‏توان گفت نقش اصلی را در شکل‌گیری شخصیت علمی سید داشته است.۳ علم‌آموزی نزد این دانشمندان بنام بی‌گمان در شکل‌گیری جایگاه علمی سید مرتضی مؤثر بوده ‏است.

سید مرتضى خانه خود را در بغداد دار العلم قرار داده بود که درِ آن به روى طالبان علم گشوده بود و آن دو همه نیازهای دانش‌آموزان را برآورده می‏ساختند.۴ وی کتابخانه‏ای ‏داشت که بیش از هشتاد هزار جلد کتاب داشت. کتابخانه‏ای ‏به این وسعت در آن دوران برای کسی جز صاحب بن عباد گزارش نشده است.۵ از جمله فعالیت‏های علمی و فرهنگی سید مرتضی برپایی مدرسه‏ای ‏علمی و نو بر پایه مدرسه شیخ مفید می‏باشد که بر اساس جایگاه علمی شاگردانش برای آنان شهریه مقرر نمود.۶ در مدرسه سید مرتضی شاگردانی از شهر‏های مختلف جهان اسلام و حتی شاگردانی غیر شیعی و گاه غیر مسلمان توشه علمی می‏اندوختند و بسیاری از آنان اندوخته‏های علمی خود را که میراث‌شان از شریف مرتضی بود، به مناطقی غیر از بغداد بردند و منتشر کردند. علاوه بر علم آموزی حضوری شاگردان در مجتمع علمی سید، بسیاری از شاگردان وی نیز از طریق مکاتبه و ارسال نامه، اشکالات و موضوعات علمی غامض خود را از استاد می‏پرسیدند. شماری از رسائل سید مرتضی شاهدی بر این مدعاست.۷ او با اندیشه‌وران فرق و ادیان مختلف مراوده داشت و با سعه صدر پذیرای آنان بود و آنان

1.. متز، تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ص۲۱۹-۲۳۸.

2.. رشید صفار، مقدمة الذخیره، ص۲۳ و ۲۴.

3.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۴، ص۲۲۳ و ۲۲۴.

4.. همان، ص۲۲۳؛ امین، اعیان الشیعه، ج۹، ص۲۱۷.

5.. ابن عنبه، عمدة الطالب، ص۲۰۶.

6.. افندی، ریاض العلماء، ج۴، ص۳۰.

7.. همان، ص۳۴-۳۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39363
صفحه از 657
پرینت  ارسال به