443
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

برجسته‌ترین دانشمندان و علما بودند که در این نوشتار به آن اشاره می‏کنیم.

در مورد جایگاه علمی و فرهنگی جد پدری سید مرتضی، ابراهیم بن موسی بن جعفر علیه السلام گفته شده: او سیدی بزرگوار، عالمی عابد و زاهد بوده است.۱ سید مرتضی در دیباچه کتاب الناصریات با عظمت از اجداد مادری خود یاد کرده است. وی با اشاره به اینکه جد مادریش، ابو‏محمد حسن ملقب به ناصر بن أبی‌الحسین احمد، را درک کرده، او را مردی دانشمند، کریم النفس، دیندار، دارای اخلاق والا، پاک سرشت، خوش نیت و نیکوکار معرفی می‏کند که از جایگاه والایی در دوران معزالدوله بویهی و غیر او برخوردار بوده است. سید در ادامه در باره دیگر اجداد مادریش می‏گوید: فضل علمی و فقاهت و زهد ناصر اطروش روشن‌تر از خورشید تابان و رفتار‏های نیک او شمارش‌ناپذیر است. او مردم دیلم را به اسلام فراخواند و در میان آنان اسلام را رواج داد. ابو‏الحسن علی بن الحسن، فرزند ناصر اطروش و از اجداد مادری سید مرتضی، نیز دانشمند بوده. حسن بن علی هم سروری شناخته شده و سیدی بنام بوده و علی بن عمر الاشرف عالم و راوی حدیث بوده است. همچنین عمر فرزند امام زین‌العابدین، معروف به اشرف، در دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس جایگاهی بلند و منزلتی عظیم داشته و عالمی راوی حدیث بوده است. سید مرتضی به نقل از ابو‏الجارود از امام باقر علیه السلام روایت کرده که جایگاه عمر الاشرف نزد آن حضرت مانند چشمی است که با آن می‏بیند.۲

مادر سید مرتضى نیز همچون اجدادش بانویى دانشمند بوده است. گفته شده شیخ مفید کتاب احکام النساء را براى او تألیف کرده و در مقدمه آن از وى با عنوان «السیدة الجلیلة الفاضلة ـ ادام اﷲ اعزازها ـ» یاد کرده است.۳

درباره جایگاه علمی و فرهنگی ابو‏احمد موسوی، پدر سید مرتضی، می‏توان گفت با توجه به اینکه وی مدت مدیدی نقیب النقبا و قاضی و امیرالحاج بوده و این مناصب شایستگی علمی بالایی را می‏طلبیده ـ تا جایی که لازمه آن را اجتهاد در فقه و شناخت دقیق انساب بنی‌هاشم دانسته‏اند‌ ـ۴ می‏توان گفت وی در علومی مانند انساب و فقه توانا بوده است. درباره جایگاه اجتماعی ابو‏احمد موسوی گفته شده وی جلیل‌القدر، عظیم‌المنزله، باهیبت، مطاع و بسیار نیکوکار بود و در هر اختلاف اجتماعی دخالت می‏کرد، آن امر ختم به خیر می‏شد. وی دارای تدبیری نیکو و تمام اخلاق نیک بود.۵

1.. امین، اعیان الشیعه، ج۲، ص۲۲۸-۲۳۰.

2.. سید مرتضی، الناصریات، ص۶۲-۶۴.

3.. آقا بزرگ تهرانی، الذریعة الی تصانیف الشیعه، ج۱، ص۲۰۳.

4.. خالقی،دیوان نقابت، ص۲۴۳-۲۴۵.

5.. عمری، المجدی فی انساب الطالبیین، ص ۱۲۴ و ۱۲۵؛ ابن عنبه، عمدة الطالب، ص ۲۰۳ و ۲۰۴؛ همچنین ر.ک: امین، اعیان الشیعه، ج۶، ص۱۸۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
442

فراوانی برای خاندان عباسی فراهم کرده بود. از همین رو، آل بویه ناگزیر در ظاهر به پذیرش مشروعیت خلافت عباسیان تن دادند. همسر سید مرتضی، دختر قاضی ابو‏التّمام حسین بن محمد زینبی، از نوادگان عباس بن عبدالمطلب بود.۱ خاندان زینبی از برجسته‌ترین خاندان‏های عباسی به شمار می‏آیند.۲ پدر همسر سید مرتضی سال‌ها نقابت بنی‌عباس را بر عهده داشت۳ و پس از وی فرزندش ابو‏الحسن که برادر همسر سید مرتضی بود، به نقابت عباسیان رسید.۴

نسبت با آل بویه و دیلمیان

در دوران حیات سید مرتضی و پدرش ابو‏احمد موسوی مهم‌ترین قدرت سیاسی در پهنه حکومت عباسی، آل بویه بودند.۵ سید مرتضی با آل بویه نیز نسبت سببی داشته است. جد سید مرتضی، ناصر فرزند اباالحسین احمد، پسر خاله سلطان بویهی، عزّالدوله بختیار می‏باشد؛ زیرا ابو‏الحسین احمد و معزالدوله پدر عزالدوله، هر دو دامادِ سهلان کساء دیلمی بوده‏اند. گفته شده همسر ابو‏الحسین یعنی جده سید مرتضی، در دیلم از خاندانی بزرگ و با شرافت بوده است.۶

جایگاه علمی و فرهنگی

برای بررسی جایگاه علمی و فرهنگی سید مرتضی ابتدا این جایگاه را در میان خاندان وی تبیین و در ادامه مختصری از فعالیت‏های علمی و فرهنگی وی را گزارش می‏کنیم. در این بخش رفتارهای فرهنگی مانند اخلاق نیک، دینداری و سیره پسندیده این خاندان نیز در جایگاه فرهنگی آنان دیده می‏شود.

مقام علمی و فرهنگی خاندان مرتضی

در عهد سید مرتضی دانشمندان رشته‏های مختلف در جامعه اسلامی از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار و مورد احترام مردم و صاحبان قدرت و منصب بودند۷ و خاندان سید مرتضی از

1.. همان، ص۸۴.

2.. سمعانی، الانساب، ج۶، ص۳۶۱ و ۳۶۲.

3.. ذهبی،تاریخ الاسلام، ج ۲۶، ص۵۱۷.

4.. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۹، ص۲۵.

5.. احمد امین، ظهر الاسلام، ج۱، ص۴۱-۴۷.

6.. سید مرتضی، الناصریات، ص۶۳و ۶۴.

7.. متز، تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ص۲۰۰-۲۱۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39470
صفحه از 657
پرینت  ارسال به