حجیت خبر واحدِ محفوف به قرائن باورمند بودهاند.۱ شواهدی در دست است که نشان میدهد سید مرتضی تفاوتهایی با نوبختیان و شیخ مفید داشته است.۲ سید مرتضی همواره در حجیت اخبار آحاد تردید جدی رواداشته و در اثبات احکام به اجماعات امامیه و قرآن پناه برده است.۳
توحید و صفات
معتزله و دیگران اندیشه نوبختیان در توحید و صفات را با رأی معتزله در این باب همسو دانستهاند و آنها را در شمار «اهل التوحید» شمرده و توحید نوبختیان را با توحید معتزله همرأی دانستهاند.۴ عنوان آثار بنونوبخت در توحید، مؤید این معناست.۵
در مجموع میتوان گفت مراد اشعری از گروهی از متکلمان متأخر امامیه که قائل به نفی تشبیه و تجسیم بودند و خدا را فاقد مکان و صورت میدانستند و در باب توحید مانند معتزله و خوارج سخن میگفتند،۶ بنونوبخت و برخی دیگر از متکلمان شیعیِ همعصر آنان است.۷ این گروه از متکلمان امامی در بحث توحید از هر گونه تشبیه و تجسیمی در توحید و صفات دوری جسته و در باب توحید با معتزله همرأیاند؛۸ این در حالی است که آنان به متکلمان امامیه در مدرسه کوفه در باب توحید و صفات، اتهاماتی چون تشبیه و تجسیم را نسبت دادهاند.۹
از این رو، میتوان ادعا کرد از دوران نوبختیان، معتزله و دیگران برداشت متفاوتی از اندیشههای کلامی امامیه در باب توحید و عدل داشتند و رویکرد کلامی مدرسه بغداد را متفاوت با رویکرد کلامی مدرسه کوفه و همسو با دیدگاه معتزله در نفی صفات و ردّ هر گونه تشبیه و تجسیم میدانستند.
در مقابل معتزله و غیر آنان که همواره متکلمان امامیِ نخستین را به تشبیه و تجسیم متهم میکردند، متکلمان امامیه علاوه بر ردّ این اتهامات همواره تأکید داشتهاند که مبانی اهل توحید همگی برگرفته از امام علی علیه السلام است و معتزلیاناند که میراث شیعی را به نام خود منتشر کردهاند.۱۰ اما فارغ از
1.. همان، ص۱۲۲.
2.. ر.ک: اسعدی، سید مرتضی، ص۱۱۴-۱۲۷.
3.. برای نمونه، ر.ک: سید مرتضی، رسائل، ج۳، ص۳۰۹-۳۱۶.
4.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج ۲۰(۱)، ص۳۷ و ۳۸؛ ابن تیمیه، بیان تلبیس الجهمیه، ج ۱، ص۴۰۹ و ۴۱۰.
5.. اقبال، خاندان نوبختی، ص۱۱۷-۱۲۳ و ۱۲۹-۱۳۱.
6.. ر.ک: همان، ص۱۱۶ـ۱۲۳ و ۱۲۸ـ۱۳۵.
7.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۵.
8.. ر.ک: ابن تیمیه، منهاج السنه، ج۱، ص۷۲.
9.. برای آشنایی با اندیشۀ معتزله در توحید و صفات ر.ک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۵۵ و ۱۵۶.
10.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۱ـ۳۹.