355
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

بر ایشان وارد مى‏شوند. احوال شیعیان در دنیا ـ با اخبار مستمر خداى تعالى ـ بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمّه علیهم السلام پوشیده نیست و سخن هر کس را که در مشاهد مشرّفه آنان با ایشان نجوا کند، به لطف ویژه خدا مى‏شنوند. همچنان که در روایت آمده، سخنان از دور نیز به آنان مى‏رسد.

این، مذهب تمام فقیهان و محدثان امامیه است. درباره دیدگاه متکلمان امامیه، شیخ مفید آورده است که براى ایشان در این باب، گفتار و دیدگاهى نمى‏شناسد و از آل نوبخت در این باره مطلب خلافى به او رسیده است. وى افزوده که به گروهى از منسوبان به امامیه برخورده است که این مسئله را نمى‏پذیرفته‏اند. شیخ مفید براى اثبات دیدگاه خود و دیگر فقیهان و محدثان امامیه، به آیات‏ (وَ لاتَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اﷲ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ...)۱ و (قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قالَ یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ* بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ)۲ استناد جسته است.۳

در تأیید دیدگاه شیخ مفید ـ افزون بر آیاتى که خود وى به برخى از آنها استدلال کرده ـ مى‏توان به احادیث فراوانى استناد کرد که در ابواب‏ کافى به صورت پراکنده آمده است. احادیث با مضامین حیات برزخى انسان‏ها، شامل ابوابى مانند «بَابُ زِیارَةِ الْقُبُورِ»،۴ «بَابُ أَنَّ الْمَیِّتَ یزُورُ أَهْلَهُ»،۵ «بَابُ الْمَسْأَلَةِ فِى الْقَبْرِ وَ مَنْ یسْأَلُ وَ مَنْ لَایسْأَلُ»،۶ «بَابٌ فِى أَرْوَاحِ الْمُؤْمِنِینَ»،۷ و «بَابٌ آخَرُ فِى أَرْوَاحِ الْمُؤْمِنِینَ».۸ باب دیگر در ارتباط با بحث، «باب عَرْضِ الْأَعْمَالِ عَلَى النَّبِی صلی الله علیه و آله وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام» است که شش حدیث در بر دارد.۹ حدیث دیگر در این زمینه، روایتى با مضمون گفت‌وگوى امیرمؤمنان علیه السلام با پیامبر صلی الله علیه و آله پس از دفن حضرت فاطمه علیها السلام است.۱۰ سرانجام باید به متون زیاراتِ فراوانى اشاره کرد که

1.. آل عمران: ۱۶۹- ۱۷۱.

2.. یس: ۲۶ و ۲۷.

3.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۷۲، گفتار ۴۹.

4.. کلینی، کافى، ج۳، ص۲۲۸. نمونۀ احادیث: «عَن أَبِى عبداﷲ علیه السلام فِى زِیارَةِ الْقُبُورِ قَالَ: إِنَّهُمْ یأْنَسُونَ بِکمْ فَإِذَاغِبْتُمْ عَنْهُمُ اسْتَوْحَشُوا».

5.. همان، ص۲۳۰. نمونۀ حدیث: «عَنْ أَبِى عبداﷲ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیزُورُ أَهْلَهُ فَیرَى مَا یحِبُّ وَ یسْتَرُ عَنْهُ مَا یکرَهُ وَ إِنَّ الْکافِرَ لَیزُورُ أَهْلَهُ فَیرَى مَا یکرَهُ وَ یسْتَرُ عَنْهُ مَا یحِبُّ قَالَ وَ مِنْهُمْ مَنْ یزُورُ کلَّ جُمْعَةٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یزُورُ عَلَى قَدْرِ عَمَلِهِ».

6.. همان، ص۲۳۵.

7.. همان، ص۲۴۳.

8.. همان، ص۲۴۴.

9.. همان، ج۱، ص۲۱۹. نمونۀ احادیث: «عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِی عبداﷲ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یقُولُ: مَا لَکمْ تَسُوءُونَ‏رَسُولَ اﷲ۹ فَقَالَ رَجُلٌ: کیفَ نَسُوؤُهُ؟ فَقَالَ: أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَکمْ تُعْرَضُ عَلَیهِ فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیةً سَاءَهُ ذَلِک فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اﷲ وَ سُرُّوهُ».

10.. ر.ک: کلینی، کافى، ج۱، ص۴۵۸، ح۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
354

فَمَزبُورٌ وَ أَمَّا الحَادِثُ فَقَذفٌ فِى القُلُوبِ وَ نَقرٌ فِى الْأَسْمَاعِ وَ هُوَ أَفْضَلُ عِلْمِنَا وَ لَا نَبِیَّ بَعْدَ نَبِیِّنَا».۱

نیز احادیث مربوط به شب قدر، بیانگر فرود آمدن فرشتگان بر ولى عصر علیه السلام است.۲ احادیث «بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ تَدْخُلُ الْمَلَائِکَةُ بُیوتَهُمْ وَ تَطَأُ بُسُطَهُمْ وَ تَأْتِیهِمْ بِالْأَخْبَارِ»، شامل چهار حدیث و «بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ علیهم السلام مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ»۳ شامل هفت حدیث، بیانگر ارتباط مستمر فرشتگان با امامان است. دو نمونه از این احادیث را از نظر مى‏گذرانیم:

۰.قَالَ أَمیرُالمُؤمِنینَ علیه السلام: إِنَّا أَهلَ البَیتِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ مَوضِعُ الرِّسَالَةِ وَ مُختَلَفُ المَلَائِکَةِ وَ بَیتُ الرَّحمَةِ وَ مَعدِنُ العِلمِ.۴

امام صادق علیه السلام به مسمع کردین بصرى فرمود: «یا أَبَا سَیارٍ إِنَّکَ تَأکُلُ طَعَامَ قَومٍ صَالِحِینَ تُصَافِحُهُمُ المَلَائِکَةُ عَلَى فُرُشِهِم. قَالَ قُلتُ: وَ یظهَرُونَ لَکُم قَالَ: فَمَسَحَ یدَهُ عَلَى بَعضِ صِبیانِهِ فَقَالَ: هُم أَلطَفُ بِصِبیانِنَا مِنَّا بِهِم».۵

در احادیث ابواب دیگر کافى‏ نیز بر این امر، تصریحات و اشاراتى وجود دارد.۶ در پایان این بحث، یادآورى این نکته بایسته است که ارتباط با ملائکه و شنیدن‏ کلام آنان، مستلزم نبوت نیست، همان‌گونه که در قرآن نیز از وحى به امّ موسى و حواریون حضرت عیسى علیه السلام و سخن گفتن فرشته با حضرت مریم علیها السلام سخن رفته است. بر این امر در احادیث فراوان‏ کافى‏ نیز تأکید شده است.۷

۷. احوال پیامبران و امامان علیهم السلام، پس از وفات‏

شیخ مفید در این زمینه بر آن است که پیامبران و امامان علیهم السلام پس از وفات، با اجسام و ارواح خود به بهشت خداى متعال منتقل مى‏شوند و در آنجا زنده‏اند و تا روز قیامت متنعم‏اند. آنها به افراد صالح از امت و پیروان خود، شادمان‌اند و با کرامت، به دیدار ایشان مى‏روند و منتظر دینداران دیگر هستند که

1.. همان، ص۲۶۴.

2.. ر.ک: همان، ص۲۴۲ (بَابٌ فِى شَأْنِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِى لَیلَةِ الْقَدْرِ وَ تَفْسِیرِهَا).

3.. همان، ص۲۲۱.

4.. همان.

5.. همان، ص۳۹۳، ح۱.

6.. گفتنى است که طبق برخى روایات منابع دیگر، از سلمان نیز به عنوان محدث یاد شده است (صفار، بصائر الدرجات، ص۳۲۲؛ طوسى، الأمالى، ص ۴۰۷).

7.. در این باره، ر.ک: کلینی، کافى، ج۱، ص۲۶۸ (بَابٌ فِى أَنَّ الأئِمَّةَ بِمَنْ یشْبِهُونَ مِمَّنْ مَضَى وَ کرَاهِیةِ الْقَوْلِ فِیهِمْ بِالنُّبُوَّه). نمونۀ احادیث: «قالَ ابوعبداﷲ علیه السلام: إِنَّما الوُقُوفُ عَلَینا فى الحَلالِ وَ الحَرَامِ فَأمّا النُّبُوَّةُ فَلا».

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39382
صفحه از 657
پرینت  ارسال به