اختارَهُ بِعِلمِهِ و انتَجَبَهُ لِطُهرِهِ....۱
در حدیث جامعى که امام رضا علیه السلام درباره جایگاه بلند امامت بیان فرموده، بر این امر، صریحتر تأکید شده است که بخشهایى از آن را در اینجا مىآوریم:
۰.إنَّ الإمَامَةَ خَصَّ اﷲ عزّ و جلّ بِها إبراهیمَ الخَلیلَ علیه السلام بَعدَ النُّبُوَّةِ و الخُلَّةِ مَرتَبَةً ثالِثَةً و فَضیلَةً شَرَّفَهُ بِها و أشادَ بِها ذِکرَهُ، فَقالَ: (إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً) فَقالَ الخَلیلُ علیه السلام سُرُوراً بِها: و مِن ذُرِّیتى قالَ اﷲ ـ تَبارَکَ و تَعالى ـ: (لاینالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ) فَأبطَلَت هذِهِ الآیةُ إمامَةَ کُلِّ ظالِمٍ إلى یومِ القِیامَةِ و صارَت فى الصَّفوَةِ ثُمَّ أکرَمَهُ اﷲ تَعالَى بِأن جَعَلَها فى ذُرِّیتِهِ أهلِ الصَّفوَةِ و الطَّهارَةِ... الإِمامُ واحِدُ دَهرِهِ لایُدانیهِ أحَدٌ و لا یُعادِلُهُ عالِمٌ و لایوجَدُ مِنهُ بَدَلٌ و لا لَهُ مِثلٌ و لا نَظیرٌ مَخصُوصٌ بِالفَضلِ کُلِّهِ مِن غَیرِ طَلَبٍ مِنهُ لَهُ و لا اکتِسابٍ بَل اختِصاصٌ مِنَ المُفضِلِ الوَهّابِ... رَغِبُوا عَن اختیارِ اﷲ و اختیارِ رَسُولِ اﷲ صلی الله علیه و آله و أهلِ بَیتِهِ إلى اختیارِهِم....۲
۲. ولایت والیان ائمّه علیهم السلام به نص است یا اختیار؟
شیخ مفید، دیدگاه خود را در این باره این گونه گزارش کرده است:
مىگویم: عصمت والیان ائمّه، واجب نیست؛ ولى دانش ایشان به تمامى آنچه سرپرستى آن را برعهده مىگیرند، و برترى ایشان بر رعایایشان در آن (علم) واجب است؛ زیرا ریاست مفضول بر فاضل، در امرى که ریاست وى را در آن برعهده دارد، محال است. در ولایت والیان، نص بر اعیان آنان واجب نیست و جایز است خداى متعال گزینش (اختیار) آنها را به ائمه واگذارد.۳
شیخ مفید تصریح کرده که این، دیدگاه جمهور امامیه است؛ اما آل نوبخت، همانند نص بر ائمه علیهم السلام نص بر اعیان و اشخاص والیان ائمّه علیهم السلام را نیز واجب مىشمارند.۴ درباره واجب بودن یا نبودن نصْ بر اشخاص والیان امامان در کافى و دیگر منابع روایى، حدیثى یافت نشد. به نظر مىرسد با توجه به اینکه صفات و شروطى مانند عصمت ـ که وجود آنها در امامان لازم و مستلزم ضرورت نص الهى بر آنهاست ـ۵ در والیان (آنگونه که شیخ مفید نیز یادآور شده) لازم نیست. از این روى، نمىتوان
1.. ر.ک: کلینی، همان، ص۲۰۳، ح۲.
2.. براى ملاحظه تمام حدیث، ر.ک: کلینی، کافى، ص۱۹۸، ح۱؛ براى احادیث دیگر، ر.ک: همان، ص۲۷۸، باب «أنَّ الإِمَامَةَ عَهدٌ مِنَ اﷲ ـ عز و جل ـ مَعهُودٌ مِن واحِدٍ إلى واحد علیهم السلام».
3.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۶۵، گفتار ۳۸.
4.. همان.
5.. سید مرتضى در این باره مىگوید: «فاذا وجبت عصمته وجب النص علیه من اﷲ سبحانه» (سید مرتضی، شرح جملالعلم و العمل، ص۱۹۹).