329
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

می‏آید.۱ او نیز شمار کثیری از اصول روایی اصحاب امامیه را در اختیار داشته است۲ که بسیاری از این اصول را از احمد بن ‏محمد بن ‏مسلمه رمانی بغدادی ـ ظاهراً در بغداد ـ اخذ کرده بود.۳ از این رو، بعضی از محدثان بغدادی برای اخذ این میراث حدیثی از وی توجه نشان می‏دادند. در این خصوص می‏توان به حدیث‌آموزی ابن‏ همام اسکافی۴ و ابن ‏جنید اسکافی از نینوایی اشاره کرد.۵ کلینی نیز ـ گویا در بغداد ـ از حمید بن ‏زیاد حدیث استماع کرده است.۶ مراوده حدیثی، تنها در میان امامیان و واقفیان ساکن بغداد در جریان نبوده است، بلکه در مواردی، بعضی از محدثان بغدادی از احادیث واقفیان کوفه نیز بهره می‌بردند.۷ با این حال، برخی از حدیث‏گرایان قمی از نقل و انتشار روایات واقفیان پرهیز می‏کردند.۸

پنج. مجالس حدیثی امامیه در بغداد

محافل نقل حدیث امامیه در بغداد از رونق ویژه‏ای برخوردار بوده است. محدثان امامی با برگزاری این‏گونه مجالس در پویایی دانش حدیث در آن شهر نقش بسزایی ایفا کردند. یکی از متداول‏ترین شیوه‌های انتقال حدیث در مراکز علمی اسلامی در سده‏های آغازین، برگزاری مجالس املا بوده است. جریان حدیثی امامیه در بغداد نیز با استفاده از این روش درصدد ترویج و گسترش دانش برآمدند. برخی از محدثان امامی حدیث را در مساجد مهم شهر بغداد املا می‏کردند. در این زمینه می‏توان از مجالس املای ابن ‏عقده، محدث شهیر شیعه، در مسجد براثا یاد نمود۹ یا به املای حدیث ابوالمفضل شیبانی در مسجد شرقیه بغداد اشاره کرد.۱۰ گمان می‏رود کتاب بزرگ الامالیِ شیبانی محصول جلسات املای حدیث وی در این شهر بوده است.۱۱ همچنین علی بن ‏محمد بن ‏زبیر کوفی

1.. او کوفی بوده و در ناحیۀ سوراء حوالی بغداد سکونت داشت که پس از مدتی سوراء را ترک گفت و اطراف کربلا اقامت گزید (نجاشی، همان، ص۱۳۲).

2.. طوسی، رجال، ص۴۰۸؛ همو، فهرست، ص۱۱۴.

3.. همو، رجال، ص ۴۰۸.

4.. نعمانی، الغیبه، ص۱۵۶و ۱۵۹و۲۱۱و۲۵۰و۲۸۵و ۳۰۸و۳۲۵و۳۴۲و۳۴۶.

5.. خدامیان آرانی، فهارس الشیعه، ج۱، ص۴۵۷.

6.. کلینی، کافی، ج۲، ص۱۴، ۷۵، ۸۷، ۹۳، ۹۵، ۹۷، ۱۱۴ و ... .

7.. برای نمونه، ابن‏ همام اسکافی بغدادی از محمد بن ‏محمد بن ‏رباح کوفی از بزرگان واقفیان کوفه حدیث فرا گرفته است ( طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲۱و۳۴و۴۵).

8.. رحمتی، «عالمان امامی و میراث واقفه»، جشن‌نامۀ مهدوی راد، ص۲۸۰و۲۸۱.

9.. ذهبی، سیر الاعلام النبلاء، ج۱۵، ص۳۵۴.

10.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۸۶.

11.. ابن‏ شهرآشوب، معالم العلماء، ص ۱۷۵و۱۷۶؛ ابن شهرآشوب از این امالی در کتاب مناقب آل ابی‌طالب بهره برده ( است ( ابن‏شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب،ج۳، ص۱۷۹).


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
328

محدثان این گروه استماع حدیث می‏کردند.۱ بعضی از محدثان منسوب ‌به فرقه انحرافی نصیریه نیز در بغداد فعال بوده‏اند که فعالیت حدیثی این گروه بیش از پیش با نام حسین بن ‏حمدان خصیبی گره خورده است. خصیبی نقش ‏بسزایی در عرصه حدیث متهمان به غلو ایفا کرده است.۲ وی به گردآوری و تدوین منظم روایات مورد اهتمام این جریان همت گماشت و با تألیف کتاب‌هایی چون الهدایة الکبری موفق شد میراث روایی این دسته را از خطر انقراض نجات دهد.۳

ه‍. طیف محدثان واقفی

بغداد یکی از پایگاه‏های فرقه واقفیه به شمار می‏رفته است. شماری از رهبران اصلی این گروه همچون علی بن‏ ابی‏حمزه بطائنی کوفی بغدادی۴ و زیاد بن‏ مروان قندی بغدادی۵ و فضل بن ‏یونس کوفی۶در بغداد حضور و فعالیت حدیثی داشته‏اند. به دلیل میراث مشترک حدیثی، میان این فرقه و خط اصیل امامیه بغداد تبادلات حدیثی برقرار بوده است؛ از این رو، روایات واقفیان در مصادر امامی فراوان است. محمد بن ‏حسن شمّون (د۲۸۵ق)، مطرح‏ترین محدث واقفی بغداد، در این بازهٔ زمانی زندگی می‏کرد. وی به دلیل عمر طولانی‏اش (۱۱۴ سال) موفق شده بود هشتاد تن از اصحاب امام صادق علیه السلام را ملاقات کند۷ و به میراث حدیثی امامیه دست یابد. اما به دلیل رویکرد غالیانه‏اش،۸ محدثان امامی با احتیاط منقولات وی را روایت می‏کردند و تنها عده‏ اندکی از راویان به روایات او روی خوش نشان داده‏اند.۹ حمید بن ‏زیاد نینوایی(د۳۱۰ق) یکی از پرتلاش‏ترین محدثان واقفی در این دوره به شمار

1.. برای نمونه، نصر بن ‏صباح بلخی وابسته به خط متهمان غلو (طوسی، رجال، ص۴۴۹) از محمد بن ‏اسحاق بصری مقیم بغداد روایات قابل ملاحظه‏ای را اخذ کرده است (همو، اختیار معرفة ‏الرجال، ج۱، ص۷۱، ۷۲ و ۲۸۶ و ج۲، ص۴۴۳،۴۶۳ و ۸۲۸).

2.. برای آگاهی از شرح حال وی ر.ک: زرکلی، الاعلام، ج۲، ص۲۳۶.

3.. برای آگاهی از کتاب‌های خصیبی ر.ک: تهرانی، الذریعه، ج۱، ص۳۸۲، ج۳، ص۲۱۶، ج۱۰، ص۱۱۲، ج۱۱، ص۷۶، ج۱۶، ص۲۴۹.

4.. برقی، رجال، ص۲۵و۴۸.

5.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۶۷.

6.. همو، رجال، ص ۳۴۲.

7.. نجاشی، رجال، ص ۳۳۶.

8.. با بررسی تاریخ واقفیه درمی‏یابیم که شمار قابل توجهی از واقفیان در دوران غیبت به غلو گرایش پیدا کرده بودند.

9.. نجاشی، رجال، ص۳۳۵و۳۳۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39480
صفحه از 657
پرینت  ارسال به