مفید)۱ و تلعکبری بغدادی در سال ۳۴۰قمری از او اجازه گرفته و حدیث شنیدهاند.۲ همچنین علی بن محمد بن عبداﷲ از محدثان بنام قزوین در سال ۳۵۶ قمری وارد بغداد شد.۳ او علاوه بر حدیثآموزی نزد بغدادیان،۴ برای نخستین بار پارهای از کتابهای عیاشی را که از شاگردان وی اخذ کرده بود، با خود به بغداد آورد.۵ افزون بر افراد یاد شده محدثان دیگری همچون ابوعبداﷲ شاذانی قزوینی استادِ نجاشی و دانشآموخته مدرسه قم،۶ حسین بن احمد قزوینی،۷ محمد بن احمد زعفرانی مصری،۸ حیدر بن شعیب طالقانی از راویان آثار فضل بن شاذان،۹ احمد بن محمد صولی بصری۱۰ و منصور بن عباس رازی۱۱ در بغداد سکنی گزیدند و در آنجا به فعالیتهای حدیثی اشتغال داشتند.
چهار. طیفشناسی محدثان امامیه در بغداد
با نگاهی به تاریخ جریان حدیثی امامیه در بغداد ـ در بازهٔ زمانی یاد شده ـ میتوان دریافت که این جریان مهم حدیثی همواره یکدست نبوده است؛ بلکه این جریان طیفهای حدیثی متنوعی را در درون خویش جای داده بود.
الف. طیف محدثان اصیل
در این دوره طیفی از محدثان امامیِ بغدادیتبار در مرکز حدیثی بغداد بسیار نقشآفرین و اثرگذار بودند. این گروه از محدثان ارتباط تنگاتنگی با حدیثگرایان قمی و کوفی برقرار کردند و دوشادوش محدثان مهاجر مقیم بغداد در گسترش و تقویت پایههای مرکز حدیثی بغداد کوشیدند. گمان میرود