319
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

مفید)۱ و تلعکبری بغدادی در سال ۳۴۰قمری از او اجازه گرفته و حدیث شنیده‏اند.۲ همچنین علی بن ‏محمد بن‏ عبداﷲ از محدثان بنام قزوین در سال ۳۵۶ قمری وارد بغداد شد.۳ او علاوه بر حدیث‌آموزی نزد بغدادیان،۴ برای نخستین بار پاره‏ای از کتاب‌های عیاشی را که از شاگردان وی اخذ کرده بود، با خود به بغداد آورد.۵ افزون بر افراد یاد شده محدثان دیگری همچون ابوعبداﷲ شاذانی قزوینی استادِ نجاشی و دانش‏آموخته مدرسه قم،۶ حسین بن ‏احمد قزوینی،۷ محمد بن ‏احمد زعفرانی مصری،۸ حیدر بن ‏شعیب طالقانی از راویان آثار فضل بن ‏شاذان،۹ احمد بن ‏محمد صولی بصری۱۰ و منصور بن ‏عباس رازی۱۱ در بغداد سکنی گزیدند و در آنجا به فعالیت‌های حدیثی اشتغال داشتند.

چهار. طیف‌شناسی محدثان امامیه در بغداد

با نگاهی به تاریخ جریان حدیثی امامیه در بغداد ـ در بازهٔ زمانی یاد شده ـ می‏توان دریافت که این جریان مهم حدیثی همواره یکدست نبوده است؛ بلکه این جریان طیف‏های حدیثی متنوعی را در درون خویش جای داده بود.

الف. طیف محدثان اصیل

در این دوره طیفی از محدثان امامیِ بغدادی‌تبار در مرکز حدیثی بغداد بسیار نقش‏آفرین و اثرگذار بودند. این گروه از محدثان ارتباط تنگاتنگی با حدیث‏گرایان قمی و کوفی برقرار کردند‏ و دوشادوش محدثان مهاجر مقیم بغداد در گسترش و تقویت پایه‏های مرکز حدیثی بغداد کوشیدند. گمان می‏رود

1.. مفید، امالی، ص۲۳؛ طوسی، امالی، ص۴۵ و۲۲۲.

2.. طوسی، رجال، ص۴۲۱.

3.. نجاشی، رجال، ص ۲۶۷.

4.. وی از احمد بن ‏محمد بن ‏قضاعه صفوانی، از محدثان امامی بغداد، حدیث شنیده است (خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۲، ص ۸۴ و ۸۵).

5.. نجاشی، رجال، ص۲۶۷.

6.. دریاب نجفی، مشیخة النجاشی، ص۱۷۸و ۱۷۹.

7.. طوسی، رجال، ص۴۲۳.

8.. همان، ص۴۴۳.

9.. همان، ص۴۲۳.

10.. همو، فهرست، ص ۷۸.

11.. نجاشی، رجال، ص۴۱۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
318

سه. ارتباط جریان حدیثی بغداد با دیگر مراکز امامی‏نشین

در بازهٔ زمانی یاد شده افزون بر تعاملات حدیثی کوفه و قم با بغداد، سایر شهرهای امامی‏نشین نیز کم‌وبیش با مرکز حدیثی بغداد مرتبط بودند. از آنجا ‏که کانون حدیثی بغداد محدثان بنامی به‌ویژه از دو مرکز کهن فکری امامیه یعنی کوفه و قم را در خود جای داده بود، توجه حدیث‌آموزان سایر مناطق شیعی را به خود جلب می‏کرد. از این رو، عالمانی از نواحی مختلف از جمله خراسان، قزوین، بصره و ری رهسپار بغداد شدند. در این زمینه می‏توان به حدیث‌آموزی علی بن ‏حاتم قزوینی (از عالمان صاحب‏نام قزوین) از محدثان بغدادی مانند حمید بن ‏زیاد ـ در سال ۳۰۶قمری ـ۱ و ابوعبد‏اﷲ عاصمی اشاره کرد.۲ همچنین علمای بغداد نیز از او بهره برده‏اند.۳ نمونه دیگر عبدالکریم بن ‏عبداﷲ بن ‏نصر بزاز تفلیسی است که ظاهراً از اهالی تفلیس بوده و در بغداد نزد کلینی تمام آثار و روایاتش را فرا گرفته است.۴ از دیگر سو، برخی از حدیث‏گرایان آن مناطق، به دلیل اوضاع مطلوب سیاسی و نیز اجتماع محدثان برجسته امامی در بغداد، آنجا را محلی مناسب برای عرضه حدیث و تبادل میراث روایی می‏دیدند. لذا برای عرضه داشته‏های حدیثی راهیِ مرکز حدیثی بغداد شدند. در این باره می‏توان به حضور علی بن ‏بلال مهلبی از محدثان ممتاز بصری در بغداد اشاره کرد۵ که میراث روایی آن دیار را در بغداد انتشار داد. شیخ مفید روایات پرشمار و مهمی از وی نقل کرده است.۶ در این عصر حیدر بن ‏محمد بن ‏نعیم سمرقندی از شاگردان ممتاز عیاشی و میراث‌دار بسیاری از آثار و اصول حدیثی امامیه۷(هزار کتاب شیعه)۸ به بغداد آمده و کسانی چون حسین بن ‏احمد بن ‏مغیره عراقی (از مشایخ

1.. نجاشی، رجال، ص۱۳۲.

2.. همان، ص۱۳۲؛ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص۴۰۶ و ۵۲۲؛ همو، کمال‏الدین و تمام النعمه، ص۶۶۸؛ طوسی، استبصار، ج۱، ص۴۶۱؛ همو، امالی، ص۲۲۸.

3.. تلعکبری در سال ۳۲۶ قمری و بعد از آن از او حدیث شنیده و اجازه دریافت کرده است (طوسی، رجال، ص۴۳۲).

4.. طوسی، فهرست، ص۲۱۱.

5.. نجاشی در وصف وی ‏می‏نویسد:«...شیخ اصحابنا بالبصره، ثقه، سمع الحدیث فاکثر» (نجاشی، رجال، ص۲۶۵).

6.. مفید، امالی، ص۱۰۱، ۱۰۴، ۱۱۴، ۱۱۶، ۱۲۱، ۱۳۴، ۱۳۹، ۱۴۵، ۱۵۲، ۱۶۱ و ... .

7.. طوسی، رجال، ص ۴۲۰ و ۴۲۱.

8.. همو، فهرست، ص۱۲۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39440
صفحه از 657
پرینت  ارسال به