27
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

امامیه آگاهی یافته باشند.۱ ابو‏زید علوی(م ۳۲۶ق)، از متکلمان بنام زیدیان در ری، با نگاشتن کتاب الاشهاد، هجمه‏های تندی را متوجه باورداشت‏های امامیه در مبحث امامت کرد. نظریات ابوزید علوی، جامعه امامی ساکن ری را مجبور به واکنش کرد. ابن‏قبه رازیِ امامی‏مذهب در ردّ این اثر، کتاب نقض ‏الاشهاد را به رشته تحریر درآورد.۲ شایسته توجه است که ابن‏ قبه علاوه بر این کتاب، اثر دیگری به نام التعریف علی الزیدیه۳ یا الردّ علی الزیدیه۴ را در عقیده زیدیان نوشته بود. البته معلوم نیست که نگارش این اثر موجب شده تا ابوزید علوی، کتاب الاشهاد را در نقد سخنان ابن‏قبه بنویسد یا خیر.

بعضی از علمای زیدی در قرون بعد، درگیری علمیِ ابن‏قبه با ابوزید علوی را پی‏گیری کردند. المؤید باﷲ هارونی(م ۴۱۱ق)، از امامان نامدار زیدیه که سابقه‏ای امامی نیز داشت، با نگاشتن کتاب النقض علی ابن‏قبه فی الاصول بر آتش این اختلاف بیش از پیش دمید.۵ ابوطالب هارونی(گرویده از امامیه به زیدیه) نیز کتابی در موضوع امامت به نام الدعامة فی الامامه نوشت.۶ وی در این کتاب برخی از معتقدات امامیه همچون: عصمت امام، نص جلی، اعجاز غیر نبی، یا موضوعاتی مانند باور نداشتن امامیان به امامت زید ‏بن ‏علی را به چالش کشید.۷

ابوالقاسم بستی، از عالمان اعتزال‏گرای زیدیه، در کتاب البحث عن ادلة التکفیر و التفسیق، بسیار به امامیه انتقاد کرد. او هرچند امامیه را از سایر گروه‏های منسوب به امامیه، مانند خطابیه، مفوضه، باطنیه و اصحاب تناسخ جدا و به تکفیر این گروه‏ها حکم می‏کرد و درباره تکفیر امامیه احتیاط می‏ورزید،۸ از انتقاد به باورداشت‏های امامیان ابایی نداشت.۹ البته او در پاره‏ای از موارد با آرای بیشتر زیدیان نیز به مخالفت می‏پرداخت و به این اختلاف نظر هم اذعان داشت؛ برای مثال،، وی، بر خلاف نظر زیدیان، منکران امامت را فاسق نمی‏دانست.۱۰ از این رو، حتی سخنان محمد ‏بن ‏جریر

1.. طبری زیدی، مجالس الطبری، ص۲۹و۳۰.

2.. صدوق، کمال الدین، ص۹۴.

3.. طوسی، فهرست، ص۲۰۷.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۷۵.

5.. المنصور باﷲ، الشافی، ج۱، ص۳۳۰.

6.. وجیه، اعلام المؤلفین الزیدیه، ص۱۱۲۲.

7.. هارونی، الدعامه، ص ۱۸۵-۱۹۹، ۲۰۳ و ۲۲۹-۲۴۶.

8.. بستی، البحث عن ادلة التکفیر و التفسیق، ص۹۷.

9.. همان، ص۹۷-۹۹.

10.. همان، ص۱۰۲و۱۲۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
26

مسئله «امامت» محور بسیاری از این منازعه‏ها بود. عالمان نامدارِ هریک از این دو گروه سهم بیشتری در این درگیری‏ها داشته‏اند، در حالی که از درگیری اجتماعی توده‏ها گزارشی در دست نیست. اندیشوران زیدی و امامی، علاوه بر گفت‏وگو و مناظره‏های رو در رو،۱ در عرصه ردیه‏نویسی بر ضد هم‏دیگر فعال ‏بوده‏اند.

یک. ردّیه‏نگاری زیدیان بر ضد امامیه

محمد ‏بن ‏قاسم رسی (م ۲۷۹ق) یکی از نخستین کسانی است که در کتاب کلامی اصول‏ التسعه، گذرا، آرای امامیه را در مبحث امامت به‌گونه‏ای انتقادآمیز طرح کرده است.۲ پس از وی الهادی‏ الی‏الحق یمنی، مؤسس حکومت زیدیان یمن‏ و از ائمه ممتاز زیدی که گرایش اعتزالی داشت، در ردّ اعتقاد امامیه کتاب الرد علی الامامیه را نوشت.۳ شاید بتوان الهادی الی‏الحق را آغازگر اصلی مجادله‏های علمی بین امامیه و زیدیه در این بازهٔ زمانی برشمرد. پس از او فرزندش، مرتضی لدین‏اﷲ(م ۳۱۰ق) کتاب الرد علی الروافض را در ردّ امامیان نگاشت.۴ احمد ‏بن ‏موسی طبری(م ۳۴۰ق)، از شاگردان الهادی الی‏الحق نیز در کتاب المنیر علی مذهب الامام الهادی پاره‏ای از آموزه‏های امامیه، مانند خلقت نوری پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام را به چالش کشید.۵ او در این اثر، اتهامات بی‏اساسی را که بعضی از آنها از غلات شیعه نشئت گرفته بود، متوجه امامیه کرد.۶ گفتنی است طبریِ یادشده در یمن با برخی از امامی‏مذهبان در‏باره موضوعاتی چون امامت و علم امام مناظراتی داشته است.۷

حسین ‏بن ‏قاسم عیانی(م ۴۰۴ق)، یکی دیگر از امامان زیدی یمن، نیز در یکی از رسائل کلامی‏اش، اندیشه امامت و نیز برخی از صفات امام از دیدگاه امامیه را نقد کرده است.۸ با توجه به ارتباطاتی که امامان زیدی یمن با عراق داشتند، احتمال‏ دارد آنان بیشتر آرا و عقاید امامیه را از عراق به دست آورده باشند؛ هرچند بعید نیست از طریق امامی‏مذهبان ساکن یمن به‏ اندیشه‏های اعتقادی

1.. مامطیری، نزهة الابصار و محاسن الابرار، ص۴۲۹.

2.. ابن‏قاسم، مجموع کتب و رسائل، ص۱۱۵ و ۱۱۶.

3.. یمانی، النفحة العنبریه، ص۱۰۸.

4.. وجیه، اعلام المؤلفین الزیدیه، ص۱۰۱۴.

5.. طبری زیدی، المنیر علی مذهب الهادی، ص۴۳، ۱۳۶و۱۳۹.

6.. همان، ص ۴۲، ۴۴، ۴۵، ۱۲۸، ۱۳۹و۲۷۵.

7.. همو، مجالس الطبری، ص۲۹، ۳۰، ۳۱، ۶۵، ۶۶، ۷۳و۷۴.

8.. عیانی، المعجز، ص۲۴۳-۲۴۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39405
صفحه از 657
پرینت  ارسال به