با بررسی عناوین بسیاری از آثار کوفی در مییابیم که او در موضوعات گوناگون و مهم عقیدتی و عقلی صاحب رأی و نظر بوده است. او با نگارش کتابهای فراوان، بسیاری از گروههای اسلامی مخالف امامیه مانند معتزله، اسماعیلیه و حتی جریانات غیر اسلامی مانند هندوها را نقد کرده است.
ابوالقاسم کوفی آثار فراوانی بر جای گذاشت که طوسی عمده آنها را قابل اعتماد میداند،۱ ولی نجاشی درباره تألیفاتش مینویسد: «صنّف کتباً کثیرة اکثرها علی الفساد»۲ با توجه به اینکه به عقیده نجاشی او در اواخر حیات به غلو گراییده، همچنین از مجموع پنجاه کتاب کوفی فقط یکی از آنها را نجاشی مخدوش میداند و نیز با توجه به صراحت سخن شیخ طوسی، احتمال میرود عبارت «اکثرها علی السداد» را ناسخان به اشتباه «اکثرها علی الفساد» کتابت کرده باشند.
عالمان شیعه بغداد از اندیشههای کوفی، با آنکه در دسترس بوده، به دلیل اتهام غلو روی برتافتند. ابن غضائری در این باره مینویسد: کتابهای بسیاری از او دیدهام و نباید به وی توجهی کرد.۳ به هرحال، از چرایی و چگونگی گرایش کوفی به غلو گزارشی در دست نیست و هر گونه قضاوت درباره وی به دلیل اطلاعات ناکافی با مشکل مواجه است.
تألیفات کلامی کوفی عبارتاند از: التوحید؛ ۲. الابتداء (به نظر میآید که درباره خلقت و آفرینش نوشته شده باشد). ۳. الاستدلال فی طلب الحق؛ ۴. تحقیق وجوه المعرفه؛ ۵. الامامة؛ ۶. مختصر فی الامامة؛ ۷. فساد الاختیار (منظور فساد اختیار مردم در امر امامت است) ۸. الراعی و المرعی (ظاهراً موضوعش امامت و رهبری بر مردم بوده است)؛ ۹. الرد علی من یقول ان المعرفة من قبل الموجود؛۱۰. الرد علی اصحاب الاجتهاد فی الاحکام؛ ۱۱. الرد علی الزیدیة؛ ۱۲. الرد علی ارسطاطالیس؛ ۱۳. الرد علی المثبتة؛ ۱۴. الرد علی محمد بن بحر رهنی (رهنی نیز از متکلمان امامیه به شمار میرود)؛۴ ۱۵. الرد علی الاسماعیلیه فی المعاد؛ ۱۶. فساد اقاویل الاسماعیلیة؛ ۱۷. فساد قول البراهمة (رد بر اندیشههای هندوها)؛ ۱۸. تناقض اقاویل المعتزلة؛ ۱۹. ابطال مذهب داوود بن علی اصفهانی (وی مؤسس مذهب ظاهریه بوده است)؛ ۲۰. التبدیل و التحریف (این اثر در رد حشویه و اهل حدیث نگاشته شده است)؛۵ ۲۱. کتاب النفس؛ ۲۲. ماهیة النفس؛ ۲۳. میزان العقل؛ ۲۴. منازل النظر و الاختیار؛ ۲۵. الفحص عن مناهج الاعتبار؛ ۲۶. مناهج الاستدلال؛ ۲۷. الرسالة