میزند و در برابر اعتراض و خشم اشعری میگوید: این کار خداوند بود؛ اگر چنین نظری نداری، دیهات را میپردازم! و در مناظره با بعضی از جبریان نیز چنین رفتاری از او مشاهده میشود.۱
ناشی با همه تبحرش در کلام، گویا در علم فقه از اجتهاد و استنباط دوری و مانند فقهای ظاهرگرا عمل میکرد.۲ هرچند او کتابهای فراوانی را تألیف کرد،۳ فهرستنگاران تنها از کتاب الامامة وی سخن به میان میآورند.۴
۷. ابوعبداﷲ صفوانی
محمد بن احمد بن صفوانی از علمای فرهیخته و فاضل شیعه و از نوادگان صفوان جمال، صحابی امام صادق علیه السلام است۵ که در مباحثات کلامی تألیفاتی دارد. او در بغداد زندگی میکرد۶ و تا سال ۳۵۲ قمری در قید حیات بوده است.۷ برخی میگویند وی از نعمت خواندن و نوشتن محروم بود، از این رو، به دلیل حافظه قوی، دانستنیهای خویش را املا میکرد.۸
صفوانی از مشایخ بزرگی چون علی بن ابراهیم و دیگران بهره برده۹ و همچنین کسانی مانند شیخ مفید و حسین بن عبیداﷲ غضائری از او استفاده کردهاند.۱۰
از ابوعبداﷲ صفوانی روایات چندانی در منابع حدیثی شیعه یافت نمیشود و آنها بیشتر موضوعات غیبت،۱۱ معجزات معصومین علیهم السلام،۱۲ زیارت۱۳ و احادیث اثنیعشر۱۴ را در بر دارند. رجالشناسان متقدم شیعه بر وثاقت وی تأکید دارند؛۱۵ البته ابن غضائری روایات او از پدرش را نمیپذیرد.۱۶
1.. همان، ص۱۶۴و۱۶۶.
2.. طوسی، فهرست، ص۱۵۳.
3.. ابنخلکان، وفیات الاعیان، ج۳، ص۳۶۹.
4.. نجاشی، رجال، ص۲۷۱.
5.. همان، ص۳۹۳.
6.. طوسی، رجال، ص۴۴۳.
7.. نجاشی، رجال، ص۵۹.
8.. ابن ندیم، فهرست، ص۲۴۷؛ طوسی، رجال، ص۲۰۸.
9.. زنجانی، الجامع فی الرجال، ج۲، ص۶۷۱.
10.. همان.
11..طوسی، الغیبه، ص۳۹۴.
12.. همان، ص۳۱۰و۳۱۵.
13.. همو، مصباح المتهجد، ص۷۱۷.
14.. خزاز، کفایة الاثر، ص۲۸، ۳۴و۷۳.
15.. نجاشی، رجال، ص۳۸۳.
16.. ابن غضائری، رجال، ص ۱۲۶.