19
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

چهار. همکاری در برابر مخالفان تشیع

در جهان اسلامِ آن روزگار، آموزه‏ها و باور‏داشت‏های زیدیان نیز مانند امامیان در کانون انتقاد مخالفان قرار داشت. بسیاری از علمای اهل‏سنت، زیدیه را مانند امامیه فرقه‏ای مبتدعه می‏پنداشتند.۱ ابن ‏بطه عکبری(م ۳۸۷ق)، از علمای اهل حدیث عراق، زیدیان را همانند امامیه خارج از دین اسلام و رهبرانشان را ائمه ضلال ‏و پیشگام در کفر معرفی می‏کند.۲ او در کتاب دیگرش الابانه نیز زیدیه و امامیه را در زمره اهل اهواء برشمرده است.۳ از همین ‏رو، در تنش‏های اجتماعی نیز گروه‏های مخالف شیعه، با زیدیه و امامیه برخوردی یک‏سان داشتند؛ مثلاً در سال ۴۰۷ قمری، اهل‏سنتِ واسط در حمله به محله‏های شیعه‏نشین و ویران کردن خانه‏هایشان، هیچ تمایزی بین امامیان و زیدیان قائل نشدند.۴

بی‏تردید وجود دشمن مشترک، به‏ویژه تنگ‏نظریِ مخالفان بر ضد شیعه (زیدیه و امامیه‏)، از عوامل مؤثر در هم‌گرایی این دو فرقه در جامعه اسلامی بوده است تا با این هم‌بستگی اجتماعی در برابر فشارهای گروه‏های مخالف، در جبهه‏ای واحد مقاومت کنند؛ از این رو، آنان در کشمکش‏های اجتماعی هماره در کنار هم بوده‏اند. برای نمونه،، ترکان سنی‏مذهب بغداد در سال ‏۳۶۳ قمری به رهبری سبکتکین ترک، بر ضد عزالدوله بویهی شورش کردند که به گزارش تاریخ‏نویسان آن عصر، شیعیان بغداد (امامیه و زیدیه) قاطعانه به حمایت بویهیان برخاستند.۵

یکی از ویژگی‏های بارز زیدیان جارودی، دشمنی با خلفای نخستین بوده است و امامیان نیز در این ویژگی با زیدیان اشتراک‏ نظر داشتند. این اعتقاد مشترک در پاره‏ای از زمان‏ها موجب هم‏نظری این دو گروه در عرصه اجتماعی شده است؛ برای مثال،، ابن‏عقده، محدث پر‏آوازه زیدیه در مسجد براثای بغداد ـ‏ ‏پایگاه امامیه و مرکز بدگویی به دشمنان اهل‏بیت علیهم السلام۶‏ ـ به نقل مثالب صحابه برای شیعیان

1.. سمعانی، الانساب، ج۳، ص۱۸۸.

2.. ابن ‏بطه، الشرح و الابانه، ص۲۷۹-۲۸۸.

3.. همو، الابانه، ج۱، ص ۱۵۷ ـ ۲۵۵.

4.. ابن‏جوزی، المنتظم، ج۱۵، ص۱۲۰.

5.. همان، ج۱۴، ص۲۲۶ و ۲۲۷.

6.. خطیب، تاریخ بغداد، ج۸، ص۱۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
18

در دیوان نقابت نیز امامیان و زیدیان همکاری نزدیکی داشته‏اند. زعامت نقابت طالبیان همواره بین سادات امامی‏مذهب و زیدی‏مذهب می‏چرخید؛ از این رو، طبیعی بود دو فرقه امامیه و زیدیه در این زمینه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته در پی این روابط، احساس قرابتشان نیز تقویت می‏شد. ابو‏عبداﷲ محمد‏ بن‏ حسن، معروف به ابن‏داعی (دایی مادر سید مرتضی) ـ ‏از امامان زیدیه ‏ـ در سال‏۳۴۶ قمری به پیشنهاد و اصرار علویان بغداد از سوی معزالدوله بویهی به این سمت گمارده شد.۱ باید توجه داشت در این انتخاب همه سادات بغداد ـ‏چه امامیه و چه زیدیه‏ـ نقش بسزایی داشتند، که این موضوع از همدلی و هم‏نظریِ آنان در انتخاب نقیب‏النقبا حکایت دارد. ابن ‏داعی پس از بر عهده گرفتن منصب نقابت، پدر سید مرتضی، ابو‏احمد موسویِ امامی‏مذهب را به نقابت بصره منصوب کرد.۲

سه. همکاری در عرصه‏های اجتماعی

پیروان این دو مذهب در عرصه اجتماعی نیز همکاری می‏کردند و امیران بویهی در این زمینه نقش برجسته‏ای داشته‏اند؛ برای مثال،، صاحب ‏بن ‏عباد، وزیر زیدی‏مذهب آل بویه، در رفع نیازهای شهر امامی‏نشین قم، توجه ویژه‏ای داشته است. نویسنده تاریخ قم در این ‏باره می‏نویسد: «بعضی از ایادی و نعم مولانا صاحب الجلیل کافی الکفاة که در حق اهالی و متوطنان و ساکنان بلده قم ـ‏ که شهر من است‏ ـ بر سبیل عموم فرموده است، و در حق سایر بلاد بر وجه خصوص».۳ صاحب‏ بن‏ عباد با انجام دادن کارهای عمرانی و فرهنگی، از قبیل آب‏رسانی به برخی از نواحی قم و ساختن کتابخانه مملو از کتاب در آن شهر، در عمران و آبادی آن دیار همت گماشت؛۴ از این رو، نزد اهالی قم محبوبیت فزاینده‏ای داشته و حسن ‏بن ‏محمد اشعری قمی(م ۳۷۸ق) پس از تمجید فراوان از او، کتاب تاریخ قم را به وی تقدیم کرده است.۵ رکن‏الدوله بویهی در حمله سنیان اصفهان به قم ـ‏‏ به سبب سبّ خلفا‏ـ به حمایت از اهالی قم برخاست و اصفهانی‏های مهاجم را مجازات کرد.۶ شمار اندکی از زیدیان در کنار مردم قم، که غالباً امامی‏‏مذهب بودند، زندگی می‏کردند۷ و حتی برخی از آنان با امامان زیدیِ یمن در ارتباط بودند.۸ موارد یاد‏شده، نشان تعامل و همکاری سازنده این دو گروه در مسائل اجتماعی است.

1.. هارونی، الافاده، ص۶۸.

2.. همان، ص۶۹.

3.. قمی، تاریخ قم، ص۸.

4.. همان، ص۱۱.

5.. همان، ص۱۹.

6.. ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج۱۱، ص۲۶۱.

7.. قمی، تاریخ قم، ص۶۲۳.

8.. الهادی الی الحق، مجموع رسائل، ص۵۵۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39456
صفحه از 657
پرینت  ارسال به