143
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

اندیشه‏های هشام اشاره۱ و ابن ‏راوندی را مدافع اندیشه‏های وی معرفی کرده است.۲ البته ابن ‏راوندی خود در فضیحة ‏المعتزله نشان داده که به‌خوبی مبانی اندیشه‏های هشام را می‏شناسد.۳ گرایش ابن ‏راوندی به هشام موضوعی نیست که مورد غفلت دیگر متکلمان معتزلی قرار گیرد. ابوعلی جبایی وی را از متکلمانی می‏داند که در توحید و عدل به هشام نزدیک بوده است.۴ قاضی عبدالجبار نیز در چندین مورد به نزدیکی هشام و ابن ‏راوندی به صورت‏های گوناگون اشاره می‏کند.۵

نکته مهم در گرایش ابن ‏راوندی به هشام این است که او تنها به نقل اندیشه هشام یا پیروی از آن اکتفا نمی‏کند، بلکه به تعبیر خیاط در زیبا بیان کردن نظریات هشام و تقویت اندیشه‏های او نیز می‌کوشد.۶ خیاط معتقد است ابن ‏راوندی اندیشه‏های هشام را با قوت بیان کرده و در تصحیح و تحسین آنها نهایت تلاش خود را کرده است.۷ این برداشت خیاط صحیح است؛ زیرا خود ابن ‏راوندی بر این باور است که یکی از جنبه‏های نقد معتزلیان بر امامیان این است که آنان اندیشه‏های متکلمان امامیه را نفهمیده‏اند.۸ او هشام را یکی از این مصادیق می‏داند و در چندین مورد به تبیین نظریات هشام می‏پردازد.۹ ابن ‏راوندی در برخی موارد اندیشه‏های انتسابیِ جاحظ به هشام را ناکامل بیان می‌کند و به تصحیح آن می‏پردازد.۱۰

گرایش ابن ‏راوندی به هشام از جنبه دیگر نیز رصدپذیر است و آن، نوعِ مواجهه با مخالفان هشام است. او درباره معتزلیانی که با هشام درگیری‏های علمی داشته‏اند، به‌شدت سخت‏گیر بود و به نقد آنها توجه بیشتری نشان می‏داد. این رفتار ابن ‏راوندی احتمالاً به سبب هم‏سویی‏های بسیار با هشام بوده است. هم از این روست که وی در مقابل معتزلیان از هشام دفاع می‏کرد و با حدت بیشتری به جنگ معتزلیانی می‏رفت که به‏طور مستقیم با هشام درگیری‏های علمی داشتند. تقابل ابن ‏راوندی با ابراهیم نظام و ابوهذیل را می‌توان از این منظر تحلیل کرد. ابن ‏راوندی در فضیحة المعتزله شدیدترین

1.. همان.

2.. همان، ص۲۱۱.

3.. برای نمونه، ر.ک: همان، ص۱۶۸، ۱۷۴، ۱۷۵ و ۱۸۵.

4.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۲۰، ص۳۷ و ۳۸.

5.. ر.ک: همو، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۲۲۳ـ ۲۲۵ و ج۲، ص۵۵۱.

6.. خیاط، الانتصار، ص۱۶۹.

7.. همان، ص۱۷۰.

8.. برای مثال، ر.ک: همان، ص۲۱۴.

9.. برای مثال، ر.ک: همان، ص۱۶۸، ۲۰۸ و ۲۳۰.

10.. همان، ص۲۰۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
142

ارتباط این دو می‏باشد. این گزارش‏ها خود به چند دسته تقسیم می‏شوند: ۱. نوع نگاه ابن ‏راوندی به متکلمان کوفه و شخص هشام؛ ۲. توجه او به اندیشه‏های هشام‏ بن‏ حکم و گزارش قابل توجه آن در آثار خود؛ ۳. نظر معتزلیان در گرایش ابن ‏راوندی به اندیشه‏های هشام؛ ۴. تأکید ابن ‏راوندی بر تبیین، تصحیح و تقویت اندیشه‏های هشام؛ ۵. برخورد ابن ‏راوندی با متکلمان مخالف هشام؛ ۶. تعمیم اتهامات هشام به ابن ‏راوندی توسط معتزلیان؛ ۷. پیوستگی فکری در حوزه موضوعات در نگارش آثار میان هشام و ابن ‏راوندی؛ ۸. نگارش آثاری در دفاع از هشام توسط ابن ‏راوندی.

تشابه‏های غیر محتوایی

در تبیین این بخش نخست باید گفت ابن ‏راوندی نگاه مثبتی به متکلمان کوفی امامیه دارد. وی این دسته از متکلمان بزرگ امامیه در کوفه را جزء معتدلانِ تفکر شیعه (اهل الاقتصاد منهم) می‏داند که در مباحث کلامی به قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله ارجاع می‏دهند و همچنین در مباحث خود از استدلال‏های عقلی بهره می‏گیرند.۱ هشام ‏بن ‏سالم، مؤمن الطاق، علی ‏بن ‏میثم، هشام ‏بن ‏حکم، علی‏ بن ‏منصور و سکاک از جمله این متکلمان‌اند. توجه به این نکته از این روی است که خیاط اندیشه‏هایی را به این افراد نسبت می‏دهد۲ و در جایی دیگر، صاحبان این اندیشه را در نگاه ابن ‏راوندی، جزء معتدلان از تفکر امامیه معرفی می‏کند.۳

در بین این متکلمان، یگانه شخصیتی که بیشترین توجه ابن ‏راوندی را جذب کرده، هشام ‏بن ‏حکم است. او اندیشه‏های هشام را به‌خوبی می‏شناخت و در کانون توجه قرار می‏داد. ابن ‏راوندی در آثار خود فراوان در موضوعات گوناگون کلامی، مانند توحید، عدل و امامت، اندیشه‏های وی را گزارش کرده است.۴ وی در فضیحة ‏المعتزله در موارد متعددی به اندیشه‏های هشام استناد کرده است.

جذابیت هشام برای ابن ‏راوندی نکته‏ای بوده که معتزلیان نیز به‏ آن اشاره کرده‏اند. خیاط در الانتصار از گرایش ابن ‏راوندی به اندیشه‏های هشام پرده بر‏می‏دارد۵و در گزارشی به‌روشنی اثر‏پذیری ابن ‏راوندی از هشام را روایت می‏کند.۶ خیاط همچنین به تعصب خاص ابن ‏راوندی در مورد

1.. خیاط، الانتصار، ص۲۳۶.

2.. همان، ص ۳۶ و ۳۷.

3.. همان، ص ۲۳۶.

4.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۲، ۲۰۷ و ۲۰۸؛ قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۲۲۳ـ۲۲۵ و ج۲، ص۵۵۱؛ عبد‏القاهر بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۴۹.

5.. ر.ک: خیاط، همان، ص۱۶۹ و ۱۸۵.

6.. ر.ک: همان، ص۱۸۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39396
صفحه از 657
پرینت  ارسال به