43
حج و عمره در قرآن و حديث

ب ـ آن چه انجامش در مكه، حرام است

شكستن امنيّت

قـرآن

«و آنان (مشركان) را هر جا يافتيد، بكشيد و از همان جا كه بيرونتان كردند، بيرونشان كنيد. و فتنه، شديدتر از كشتن است و با آنان كنار مسجدالحرام نجنگيد تا آن كه آنان با شما در آن جا بجنگند. پس اگر آنان با شما جنگيدند، آنان را بكشيد. كيفر كافران اينگونه است» .

حديـث

۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در روز فتح مكّه ـ: خداوند روزى كه آسمانها و زمين را آفريد، مكّه را حرام ساخت و تا برپايى قيامت نيز حرام است و براى هيچ كس پيش از من حلال نشده و براى احدى پس از من نيز حلال نخواهد شد و براى من جز ساعتى از يك روز، حلال نشده است.

۳۵.عمرو بن سعيد،گروههايى را به مكّه اعزام مى كرد. ابو شريح به او گفت: اى امير! اجازه بده سخنى را از قول پيامبر صلى الله عليه و آله در فرداى روز فتح مكّه برايت بازگويم. دو گوشم شنيد و با قلبم دريافتم و دو چشمم ديد هنگامى كه پيامبر آن سخن را گفت. پس از حمد و ثناى خدا فرمود: مكه را خداوند حرام كرده، ولى مردم حرامش ندانستند! براى هيچ كس كه به خدا وقيامت ايمان دارد حلال نيست كه در آن، خونى بريزد و درختى را قطع كند. پس اگر كسى در پى رخصت بود وبه جنگ پيامبر صلى الله عليه و آله در مكه استنادكرد،بگوييد: خداوند به پيامبرش اجازه داد و به شما اجازه نداده است. همانا خداوند تنها يك ساعت از يك روز را در آن به من اجازه داد. سپس احترام امروزش مثل احترام ديروز بازگشت. (اين سخن را) حاضر به غايب برساند!

۳۶.امام على عليه السلام :با شمشيرها به سوى حرم بيرون نرويد و هيچ يك از شما در حالى كه در برابرش شمشير است نماز نخواند، چرا كه قبله، ايمن است.

۳۷.ابوبصير :از امام صادق عليه السلام درباره كسى پرسيدم كه مى خواهد به مكه يا مدينه، برود، آيا همراه داشتن سلاح براى او مكروه است؟ فرمود: اشكالى ندارد كه سلاح از شهر خود بيرون ببرد، ولى وقتى وارد مكه مى شود، آن را آشكار نسازد.


حج و عمره در قرآن و حديث
42

ب ـ ما يَحرُمُ فِعلُهُ فيها

نَقضُ الأَمنِ

الكتاب

«واقتُلوهُم حَيثُ ثَقِفتُموهُم وأخرِجوهُم مِن حَيثُ أخرَجوكُم والفِتنَةُ أشَدُّ مِنَ القَتلِ ولا تُقاتِلوهُم عِندَ المَسجِدِ الحَرامِ حَتّى يُقاتِلوكُم فيهِ فَإن قاتَلوكُم فَاقتُلوهُم كَذلِكَ جَزاءُ الكافِرينَ ۱

الحديث

۳۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ يَومَ فَتحِ مَكَّةَ ـ: إنَّ اللّهَ حَرَّمَ مَكَّةَ يَومَ خَلَقَ السَّماواتِ والأَرضَ ، وهِيَ حَرامٌ إلى أن تَقومَ السَّاعَةُ ، لَم تَحِلَّ لِأَحَدٍ قَبلي ، ولا تَحِلُّ لِأَحَدٍ بَعدي ، ولَم تَحِلَّ لي إلاّ ساعَةً مِن نَهارٍ ۲ .

۳۵.أبو شُرَيحـ لِعَمرِو بنِ سَعيدٍ ، وهُوَ يَبعَثُ البُعوثَ إلى مَكَّةَ ـ: اِئذَن لي أيُّهَا الأَميرُ اُحَدِّثكَ قَولاً قامَ بِهِ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله الغَدَ مِن يَومِ الفَتحِ ، سَمِعَتهُ اُذُنايَ ووَعاهُ قَلبي وأبصَرَتهُ عَينايَ حينَ تَكَلَّمَ بِهِ ، حَمِدَ اللّهَ وأثنى عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : اءنَّ مَكَّةَ حَرَّمَهَا اللّهُ ولَم يُحَرِّمهَا النّاسُ ، فَلا يَحِلُّ لاِمرِئٍ يُؤمِنُ بِاللّهِ واليَومِ الآخِرِ أن يَسفِكَ بِها دَمًا ولا يَعضِدَ ۳ بِها شَجَرَةً ، فَإِن أحَدٌ تَرَخَّصَ لِقِتالِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آلهفيها فَقولوا : إنَّ اللّهَ قَد أذِنَ لِرَسولِهِ ولَم يَأذَن لَكُم ، وإنَّما أذِنَ لي فيها ساعَةً مِن نَهارٍ ، ثُمَّ عادَت حُرمَتُهَا اليَومَ كَحُرمَتِها بِالأَمسِ ، وليُبَلِّغِ الشّاهِدُ الغائِبَ ۴ .

۳۶.الإمام عليّ عليه السلام :لا تَخرُجوا بِالسُّيوفِ إلَى الحَرَمِ ، ولا يُصَلِّيَنَّ أحَدُكُم وبَينَ يَدَيهِ سَيفٌ ، فَإِنَّ القِبلَةَ أمنٌ ۵ .

۳۷.أبو بَصيرٍ عَن أبي عَبدِاللّهِ عليه السلام :سَأَلتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُريدُ مَكَّةَ أوِ المَدينَةَ ، يُكرَهُ أن يَخرُجَ مَعَهُ بِالسِّلاحِ؟ فَقالَ: لا بَأسَ بِأَن يَخرُجَ بِالسِّلاحِ مِن بَلَدِهِ، ولكِن إذا دَخَلَ مَكَّةَ لَم يُظهِرهُ ۶ .

1.البقرة : ۱۹۱ .

2.الكافي : ۴ / ۲۲۶ / ۴ عن معاوية بن عمّار ؛ صحيح البخاريّ : ۲ / ۶۵۲ / ۱۷۳۸ ، سنن النسائيّ : ۵ / ۲۱۱ ، أخبار مكّة للأزرقيّ : ۲ / ۱۲۶ كلّها عن ابن عبّاس ، وراجع مسند ابن حنبل : ۵ / ۵۱۵ / ۱۶۳۷۶ ، سنن الترمذيّ : ۴ / ۲۱ / ۱۴۰۶ .

3.أي يُقطع (النهاية : ۳ / ۲۵۱) .

4.صحيح البخاريّ: ۱/۵۱/۱۰۴، صحيح مسلم: ۲/۹۸۷/۴۴۶، مسند ابن حنبل: ۵ / ۵۱۴ / ۱۶۳۷۳ و ج ۱۰ / ۳۳۲ / ۲۷۲۳۴، سنن الترمذيّ: ۳ / ۱۷۳ / ۸۰۹.

5.الخصال : ۶۱۶ / ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، علل الشرائع : ۳۵۳ / ۱ عن أبي بصير و كلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام .

6.الكافي : ۴ / ۲۲۸ / ۲ ، الفقيه : ۲ / ۲۵۲ / ۲۳۳۱ .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4732
صفحه از 655
پرینت  ارسال به