393
حج و عمره در قرآن و حديث

۷۰۵.صفوان جمّال :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : همراه خانواده ام قصد حج دارم ، نفقه ام را به كمرم مى بندم (نظر شما چيست؟)
حضرت فرمود : آرى (عيبى ندارد) . پدرم مى فرمود : حفظ كردن خرجى از توانمندى مسافر است .

۷۰۶.يونس بن يعقوب :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : مُحرِم ، هميان خود را به كمر مى بندد (چگونه است؟) حضرت فرمود : آرى (عيبى ندارد) . بعد از (گم شدنِ نفقه اش) چه خيرى براى اوست؟ .

۷۰۷.يعقوب بن سالم :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : همراه من درهم هايى است كه روى آن ها تصوير است و من در حال احرامم ، آن ها را در هميانم نهاده به كمر مى بندم . حضرت فرمود : عيبى ندارد . مگر نه اينكه آن ها خرجى توست و پس از خداى متعال ، تكيه ات به آن هاست؟ .

د ـ اقامت مكّه پيش از حج

۷۰۸.امام صادق عليه السلام :يك روز قبل از حج (در مكّه) ماندن ، بهتر از دو روز ماندنِ پس از حج است .

ه ـ شريك ساختن ديگران در ثواب حج

۷۰۹.امام صادق عليه السلام در پاسخ به هشام بن حكم كه درباره كسى كه پدر و برادر و بستگانش را در حج خود شريك سازد ، پرسيده بود ، فرمود: در اينصورت براى تو پاداش حجى مثل حج آنان نوشته مى شود و پاداشى هم به خاطر صله رحم به تو افزوده مى شود .

۷۱۰.امام صادق عليه السلام :اگر هزار نفر را هم در حج خود شريك سازى، براى هر يك (پاداش) يك حج خواهد بود ، بى آن كه از (پاداش) حج تو چيزى كاسته شود .


حج و عمره در قرآن و حديث
392

۷۰۵.صَفوانُ الجَمّال :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : إنَّ مَعي أهلي وأنَا اُريدُ الحَجَّ ، فَأَشُدُّ نَفَقَتي في حِقوي ؟ ۱ قالَ : نَعَم ، فَإِنَّ أبي عليه السلام كانَ يَقولُ : مِن قُوَّةِ المُسافِرِ حِفظُ نَفَقَتِهِ ۲ .

۷۰۶.يونُسُ بنُ يَعقوب :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : المُحرِمُ يَشُدُّ الهِميانَ في وَسَطِهِ ؟ قالَ : نَعَم ، وما خَيرُهُ بَعدَ نَفَقَتِهِ ؟ ! ۳

۷۰۷.يَعقوبُ بنُ سالِم :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : تَكونُ مَعِيَ الدَّراهِمُ فيها تَماثيلُ وأنَا مُحرِمٌ ، فَأَجعَلُها في هِمياني وأشُدُّهُ في وَسَطي قالَ : لا بَأسَ ، أوَلَيسَ هِيَ نَفَقَتُكَ ، وعَلَيهَا اعتِمادُكَ بَعدَ اللّهِ عَزَّوجَلَّ ؟ ! ۴

د ـ المُقامُ بِمَكَّةَ قَبلَ الحَجِّ

۷۰۸.الإمام الصادق عليه السلام :مُقامُ يَومٍ قَبلَ الحَجِّ أفضَلُ مِن مُقامِ يَومَينِ بَعدَ الحَجِّ ۵ .

ه ـ إشراكُ الغَيرِ في ثَوابِ الحَجِّ

۷۰۹.الإمام الصادق عليه السلام ـ لِهِشامِ بنِ الحَكَمِ لَمّا سَأَلَهُ عَنِ الرَّجُلِ يُشرِكُ أباهُ وأخاهُ وقَرابَتَهُ في حَجِّهِ ـ: إذًا يُكتَبُ لَكَ حَجٌّ مِثلَ حَجِّهِم ، وتَزدادُ أجرًا بِما وَصَلتَ ۶ .

۷۱۰.عنه عليه السلام :لَو أشرَكتَ ألفًا في حَجَّتِكَ لَكانَ لِكُلِّ واحِدٍ حَجَّةٌ ، مِن غَيرِ أن تَنقُصَ حَجَّتُكَ شَيئًا ۷ .

1.الحِقْو : الخَصرُ ومَشَدّ الإزار من الجنب (لسان العرب : ۱۴ / ۱۸۹) .

2.الفقيه : ۲ / ۲۸۰ / ۲۴۴۸ .

3.الفقيه : ۲ / ۳۴۶ / ۲۶۴۵ .

4.الفقيه : ۲ / ۲۸۰ / ۲۴۴۹ ، المحاسن : ۲ / ۱۰۴ / ۱۲۷۸ .

5.الفقيه : ۲ / ۵۲۵ / ۳۱۳۳ عن أبي بصير .

6.الكافي : ۴ / ۳۱۶ / ۶ .

7.الكافي : ۴ / ۳۱۷ / ۱۰ عن محمّد بن الحسن عن الإمام الكاظم عليه السلام .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4783
صفحه از 655
پرینت  ارسال به