37
حج و عمره در قرآن و حديث

۲۲.على بن مهزيار:از امام هادى عليه السلام پرسيدم: ماندن در مكّه خوبتر است، يا بيرون رفتن به بعضى از شهرها؟ حضرت نوشت: ماندگار شدن كنار خانه خدا برتر است.

۱ / ۳

ويژگى هاى مكّه

الف ـ احترام

ايمنى هر ترسانى كه وارد آن شود

قـرآن

«وآنگاه كه ابراهيم عليه السلام گفت: پروردگارا! اين را شهرى ايمن قرار بده و مردم آن را از ميوه ها روزى عطاكن، آنان را كه به خدا وروز واپسين ايمان آورند. (خداوند) گفت: وهركس كفر ورزد، اندكى او را برخوردار مى كنم، سپس او را گرفتار عذاب دوزخ مى سازم و بد سرانجامى است» .

«در آن نشانه هايى روشن و روشنگر است؛ مقام ابراهيم و هر كس وارد آن شود ايمن خواهد بود . و براى خداست بر مردم آهنگ آن خانه، هر كس كه راهى به سوى آن داشته باشد و هر كس ناسپاسى كند، همانا خداوند از جهانيان بى نياز است» .

«آيا نديدند كه ما حرمى ايمن قرار داديم، در حالى كه مردم از اطرافشان ربوده مى شوند؟ پس آيا به باطل ايمان مى آورند و به نعمت خدا ناسپاسى مى كنند؟»

«سوگند به انجير و زيتون و طور سينا و سوگند به اين شهر امن» .

حديـث

۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس انسانى را بكشد يا گناهى كند، سپس به حرم پناه آورد، ايمن است. تا وقتى در حرم است، از او قصاص نمى شود، دستگير و اذيّت نمى شود، به او پناه داده نمى شود و به او غذا و آب داده نمى شود، با او داد وستد نمى شود، نه مهمان مى كند ونه مهمان مى شود.

۲۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آگاه باشيد ، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى كه در اسلام، چيزى پديد آورد (وجنايتى كند)، يعنى در محدوده حِلّ، جرمى مرتكب شود و آنگاه به حرم پناهنده شود. پس كسى او را پناه ندهد و يارى نكند و مهمان نكند تا آن كه از حرم به حِلّ بيرون آيد، آنگاه بر او حدّ جارى شود.


حج و عمره در قرآن و حديث
36

۲۲.عَلِيُّ بنُ مَهزِيار : سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ عليه السلام :المُقامُ أفضَلُ بِمَكَّةَ أوِ الخُروجُ إلى بَعضِ الأَمصارِ ؟ فَكَتَبَ عليه السلام : المُقامُ عِندَ بَيتِ اللّهِ أفضَلُ ۱ .

راجع : ص ۴۸ «ما يكره فعله فيها» وص ۵۲ «ما ينبغي فعله فيها».

۱ / ۳

خَصائِصُ مَكَّةَ

أ ـ الحُرمَة

أمنُ كُلِّ خائِفٍ دَخَلَها

الكتاب

«وإذ قالَ إبراهيمُ رَبِّ اجعَل هذا بَلَدًا آمِنًا وارزُق أهلَهُ مِن الثَّمَراتِ مَن آمَنَ مِنهُم بِاللّهِ واليَومِ الآخِرِ قالَ ومَن كَفَرَ فَاُمَتِّعُهُ قَليلاً ثُمَّ أضطَرُّهُ إلى عَذابِ النّارِ وبِئسَ المَصيرُ ۲

«فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إبراهيمَ ومَن دَخَلَهُ كانَ آمِنًا وللّهِِ عَلَى النّاسِ حِجُّ البَيتِ مَنِ استَطاعَ إلَيهِ سَبيلاً ومَن كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ العالَمينَ ۳

«أوَلَم يَرَوا أنّا جَعَلنا حَرَمًا آمِنًا ويُتَخَطَّفُ النّاسُ مِن حَولِهِم أفَبِالباطِلِ يُؤمِنونَ وبِنِعمَةِ اللّهِ يَكفُرونَ ۴

«والتّينِ والزَّيتونِ * وطُورِ سينينَ * وهذَا البَلَدِ الأَمينِ ۵۶

الحديث

۲۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن قَتَلَ قَتيلاً وأذنَبَ ذَنبًا ثُمَّ لَجَأَ إلَى الحَرَمِ فَقَد أمِنَ ، لا يُقادُ فيهِ ما دامَ فِي الحَرَمِ ، ولا يُؤخَذُ ولا يُؤذى ولا يُؤوى ولا يُطعَمُ ولا يُسقى ولا يُبايَعُ ولا يُضيفُ ولا يُضافُ ۷ .

۲۴.عنه صلى الله عليه و آله :ألا لَعنَةُ اللّهِ والمَلائِكَةِ والنّاسِ أجمَعينَ عَلى مَن أحدَثَ فِي الإِسلامِ حَدَثًا ، يَعني يُحدِثُ فِي الحِلِّ فَيَلجَأُ إلَى الحَرَمِ فَلا يُؤويهِ أحَدٌ ، ولا يَنصُرُهُ ، ولا يُضيفُهُ ، حَتّى يَخرُجَ إلَى الحِلِّ فَيُقامَ عَلَيهِ الحَدُّ ۸ .

1.التهذيب : ۵ / ۴۷۶ / ۱۶۸۱ .

2.البقرة : ۱۲۶ .

3.آل عمران: ۹۷.

4.العنكبوت : ۶۷ ، وراجع القصص : ۵۷ .

5.التين : ۱ ـ ۳ .

6.قال الطبرسيّ رحمه الله : يعني مكّة ، البلد الحرام ، يأمن فيه الخائف في الجاهليّة والإسلام ، فالأمين يعني المؤمن من يدخله ، وقيل : بمعنى الأمن ، ويؤيّده قوله : «أنّا جعلنا حرمًا آمنا» ، مجمع البيان : ۱۰/۷۷۵ ، وراجع تفسير الطبريّ : ۱۱ / الجزء ۲۱ / ۱۴ ذيل الآية .

7.الجعفريّات : ۷۱ عن إسماعيل بن موسى عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام .

8.الجعفريّات : ۷۱ عن إسماعيل بن موسى عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4842
صفحه از 655
پرینت  ارسال به