355
حج و عمره در قرآن و حديث

چگونگى سنگ زدن

۶۲۸.امام باقر عليه السلام :رسول خدا صلى الله عليه و آله چون از مزدلفه آمد ، روز عيد قربان بر جمره عقبه گذشت وهفت سنگ بر آن زد، سپس به منى آمد واين از سنّت است.

۶۲۹.زهرى :رسول خدا صلى الله عليه و آله هرگاه جمره اى را كه نزديك مسجد مناست ، سنگ مى زد ، با هفت سنگ مى زد و با هر سنگى تكبير مى گفت . سپس جلو مى رفت و در مقابل آن رو به قبله مى ايستاد و دستانش را بلند مى كرد و ايستادن را طول مى داد . سپس نزد جمره دوّم مى آمد وهفت سنگ مى زد و با هر سنگى كه مى زد تكبير مى گفت . سپس برمى گشت و از سمت چپ به طرف وادى سرازير مى شد ، در حالى كه دستانش را به دعا بلند مى كرد . سپس نزد جمره اى كه نزديك عقبه است مى آمد ، آن را هم هفت سنگ مى زد و با هر سنگى تكبير مى گفت : آنگاه بر مى گشت و نزد آن نمى ماند .

۶۳۰.امام باقر عليه السلام :نزد جابر بن عبداللّه رفتيم . از او خواستم تا از حج پيامبر صلى الله عليه و آله ما را خبر دهد . گفت : رسول خدا صلى الله عليه و آله جمره اى را كه نزديك درخت است ، هفت سنگ مى زد ، با هر سنگى تكبير مى گفت و سنگها را با انگشت ، پرتاب مى كرد ، سنگ را از دل آن وادى مى زد ، آنگاه به قربانگاه بر مى گشت و قربانى مى كرد .

۶۳۱.سليمان بن عمرو بن احوص از مادرش روايت مى كند :رسول خدا صلى الله عليه و آله را ديدم كه سواره ، از دل وادى بر جمرات سنگ مى زد و با هر سنگى تكبير مى گفت و مردى از پشت سرش، او را نگهبانى مى كرد. پرسيدم : آن مرد كيست؟ گفتند : فضل بن عبّاس است . مردم ازدحام كردند : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : هم ديگر را به كشتن ندهيد ، چون سنگ مى زنيد ، با نوك انگشتان پرتاب كنيد .


حج و عمره در قرآن و حديث
354

أدَبُ الرَّميِ ۱

۶۲۸.الإمام الباقر عليه السلام :لَمّا أقبَلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله مِن مُزدَلِفَةَ مَرَّ عَلى جَمرَةِ العَقَبَةِ يَومَ النَّحرِ ، فَرَماها بِسَبعِ حَصَياتٍ ، ثُمَّ أتى إلى مِنى ، وذلِكَ مِنَ السُّنَّةِ ۲ .

۶۲۹.الزُّهرِيّ :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله كانَ إذا رَمَى الجَمرَةَ الَّتي تَلِي المَسجِدَ ـ مَسجِدَ مِنى ـ يَرميها بِسَبعِ حَصَياتٍ ، يُكَبِّرُ مَعَ كُلِّ حَصاةٍ ، ثُمَّ تَقَدَّمَ أمامَها فَوَقَفَ مُستَقبِلَ القِبلَةِ رافِعًا يَدَيهِ ، وكانَ يُطيلُ الوُقوفَ ، ثُمَّ يَأتِي الجَمرَةَ الثّانِيَةَ فَيَرميها بِسَبعِ حَصَياتٍ ، يُكَبِّرُ كُلَّما رَمى بِحَصاةٍ ، ثُمَّ يَنصَرِفُ ، ثُمَّ يَنحَدِرُ ذاتَ اليَسارِ مِمّا يَلِي الوادِيَ رافِعًا يَدَيهِ يَدعو ، ثُمَّ يَأتِي الجَمرَةَ الَّتي عِندَ العَقَبَةِ فَيَرميها بِسَبعِ حَصَياتٍ ، يُكَبِّرُ كُلَّما رَمى بِحَصاةٍ ، ثُمَّ يَنصَرِفُ ولا يَقِفُ عِندَها ۳ .

۶۳۰.الإمام الباقر عليه السلام :دَخَلنا عَلى جابِرِ بنِ عَبدِاللّهِ فَقُلتُ : أخبِرني عَن حَجَّةِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، فَقالَ : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله رَمَى الجَمرَةَ الَّتي عِندَ الشَّجَرَةِ بِسَبعِ حَصَياتٍ ، يُكَبِّرُ مَعَ كُلِّ حَصاةٍ مِنها حَصَى الخَذفِ ، رَمى مِن بَطنِ الوادي ، ثُمَّ انصَرَفَ إلَى المَنحَرِ فَنَحَرَ ۴ .

۶۳۱.سُلَيمانُ بنُ عَمرِو بنِ الأَحوَصِ عَن اُمِّه :رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَرمِي الجَمرَةَ مِن بَطنِ الواديوهُوَ راكِبٌ ، يُكَبِّرُ مَعَ كُلِّ حَصاةٍ ، ورَجُلٌ مِن خَلفِهِ يَستُرُهُ ، فَسَـأَلتُ عَنِ الرَّجُلِ فَقالوا : الفَضلُ بنُ العَبّاسِ ، وازدَحَمَ النّاسُ ، فَقالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : يا أيُّهَا النّاسُ ، لا يَقتُل بَعضُكُم بَعضًا ، وإذا رَمَيتُمُ الجَمرَةَ فَارموا بِمِثلِ حَصَى الخَذفِ ۵ .

1.يشترط في رمي الجمار النيّة الخالصة للّه وأن يكون بسبع حصيات ، واُمور اُخر ، فليطلب من كتب الفقه . والمستحبّ فيه ستّة : الطهارة ، والدعاء عند إرادة الرمي ، وأن يكون بينه وبين الجمرة عشرة أذرع إلى خمسة عشر ذراعًا ، وأن يرميها خذفًا ، والدعاء مع كلّ حصاة ، وأن يكون ماشيًا ولو رمى راكبًا جاز، وفي جمرة العقبة يستقبلها ويستدبر القبلة وفي غيرها يستقبلها ويستقبل القبلة ، وراجع جواهر الكلام : ۱۹ / ۱۰۷ ـ ۱۱۳ ، وسائل الشيعة : ۱۴ / ۵۳ أبواب الرمي .

2.دعائم الإسلام : ۱ / ۳۲۳ .

3.سنن الدارميّ : ۲ / ۶۳ ، السنن الكبرى : ۵ / ۲۴۱ / ۹۶۶۲ نحوه مع إضافات .

4.سنن النسائيّ : ۵ / ۲۷۵ عن حاتم بن إسماعيل عن الإمام الصادق عليه السلام .

5.سنن أبي داود : ۲ / ۲۰۰ / ۱۹۶۶ ، مسند ابن حنبل : ۱۰ / ۳۲۳ / ۲۷۲۰۲ نحوه وفي آخره «فرمى سبعًا ثمّ انصرف» وص ۳۱۸ / ۲۷۱۸۰ عن اُمّ جندب الأزديّة مختصرًا و ج ۵ / ۴۴۴ / ۱۶۰۸۷نحوه .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4770
صفحه از 655
پرینت  ارسال به