323
حج و عمره در قرآن و حديث

۵۶۹.امام صادق عليه السلام :روز ترويه كه شد، به خواست خدا غسل كن، سپس جامه هاى احرامت را بپوش و پابرهنه وارد مسجدالحرام شو ، با آرامش و وقار . سپس كنار مقام ابراهيم عليه السلام يا در حِجر اسماعيل ، دو ركعت نماز بخوان و بنشين تا ظهرشود . نماز واجب را بخوان ، بعد از نمازت همان را بگو كه هنگام احرام از مسجد شجره گفتى ، پس با آرامش و وقار ، احرام حج ببند و سپس روانه شو . پس چون به قبل از «ردم» ۱ رسيدى ، لبّيك بگو و چون به «ردم» رسيدى و به دشت مكّه روى آور شدى ، صدايت را به لبّيك بلند كن ، تا به منى برسى .

۵۷۰.امام صادق عليه السلام :هرگاه روى به منى نهادى بگو:
«پروردگارا! تنها به تو اميد دارم و تنها تو را مى خوانم. پس مرا به آرزويم برسان و كارم را اصلاح كن».

۵۷۱.امام صادق عليه السلام :چون به منى رسيدى، بگو :
«خدايا! اين مناست و اين از جمله عباداتى است كه با آن بر ما منّت نهاده اى . از تو مى خواهم كه با آنچه بر پيامبرانت منّت نهاده اى ، بر من منّت نهى . همانا من بنده تو و در اختيار توام . . .»
(تا آن جا كه فرمود :) حدّ منى از عقبه تا وادى محسّر است .

علّت نامگذارى به «عرفات»

۵۷۲.معاوية بن عمّار :از امام صادق عليه السلام درباره علت نامگذارى عرفات ، پرسيدم . حضرت فرمود : جبرئيل عليه السلام ، حضرت ابراهيم عليه السلام را روز عرفه بيرون آورد . چون ظهر شد ، به وى گفت : اى ابراهيم! به گناهت اعتراف كن و عبادتهايت را بشناس ۲ . از اين رو به «عرفات» ناميده شد ، چون كه جبرئيل گفت : اعتراف كن ، او هم اعتراف كرد .

1.مانع و سدّى كه براى جلوگيرى از ورود سيل به مسجدالحرام ايجاد كرده بودند .

2.در نقل ديگر است : « اعتراف كن و بشناس» .


حج و عمره در قرآن و حديث
322

۵۶۹.عنه عليه السلام :إذا كانَ يَومُ التَّروِيَةِ إن شاءَ اللّهُ فَاغتَسِل ، و البَس ثَوبَيكَ ، وادخُلِ المَسجِدَ حافِيًا ، وعَلَيكَ السَّكينَةُ والوَقارُ ، ثُمَّ صَلِّ رَكعَتَينِ عِندَ مَقامِ إبراهيمَ عليه السلام أو فِي الحِجرِ ، ثُمَّ اقعُد حَتّى تَزولَ الشَّمسُ فَصَلِّ المَكتوبَةَ ، ثُمَّ قُل في دُبُرِ صَلاتِكَ كَما قُلتَ حينَ أحرَمتَ مِنَ الشَّجَرَةِ ، وأحرِم بِالحَجِّ ، ثُمَّ امضِ وعَلَيكَ السَّكينَةُ والوَقارُ ، فَإِذَا انتَهَيتَ إلَى الرَّفضاءِ ۱ دونَ الرَّدمِ ۲ فَلَبِّ ، فَإِذَا انتَهَيتَ إلَى الرَّدمِ وأشرَفتَ عَلَى الأَبطَحِ ۳ فَارفَع صَوتَكَ بِالتَّلبِيَةِ حَتّى تَأتِيَ مِنى ۴ .

۵۷۰.عنه عليه السلام :إذا تَوَجَّهتَ إلى مِنى فَقُل :
«اللّهُمَّ إيّاكَ أرجو ، وإيّاكَ أدعو ، فَبَلِّغني أمَلي ، وأصلِح لي عَمَلي» ۵ .

۵۷۱.عنه عليه السلام :إذَا انتَهَيتَ إلى مِنى فَقُل :
«اللّهُمَّ هذِهِ مِنى ، وهذِهِ مِمّا مَنَنتَ بِها عَلَينا مِنَ المَناسِكِ ، فَأَسأَلُكَ أن تَمُنَّ عَلَينا بِما مَنَنتَ بِهِ عَلى أنبِيائِكَ ، فَإِنَّما أنَا عَبدُكَ وفي قَبضَتِكَ» ـ إلى أن قالَ : ـ وحَدُّ مِنى مِنَ العَقَبَةِ إلى وادي مُحَسِّرٍ ۶ .

وَجهُ تَسمِيَةِ عَرَفاتٍ

۵۷۲.مُعاوِيَةُ بنُ عَمّار :سَأَلتُ أباعَبدِاللّهِ عليه السلام عَن عَرَفاتٍ : لِمَ سُمِّيَت عَرَفاتٍ ؟ فَقالَ : إنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام خَرَجَ بِإبراهيمَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ يَومَ عَرَفَةَ ، فَلَمّا زالَتِ الشَّمسُ قالَ لَهُ جَبرَئيلُ عليه السلام : يا إبراهيمُ ، اعتَرِف بِذَنبِكَ واعرِف مَناسِكَكَ ، فَسُمِّيَت عَرَفاتٍ لِقَولِ جَبرَئيلَ عليه السلام : اِعتَرِف ، فَاعتَرَفَ ۷ .

1.في بعض النسخ «الروحاء» وفي نسخ التهذيب والفقيه «الرقطاء» . ولا توجد الرفضاء في اللغة ولا في معجم البلدان ، وفي الفقيه: ۲ / ۵۳۸ . . . فإذا بلغت الرقطاء دون الردم وهو ملتقى الطريقين .

2.الردم : موضع بمكّة ، وهو المَدْعى ، ولعلّه ردم بني جمح (معجم البلدان: ۳ / ۴۰) .

3.الأبطح : هو المحصَّب بين منى ومكّة ، وهو إلى منى أقرب (معجم البلدان: ۱ / ۷۴) .

4.الكافي : ۴ / ۴۵۴ / ۱ ، التهذيب : ۵ / ۱۶۷ / ۵۵۷ كلاهما عن معاوية بن عمّار .

5.الكافي : ۴ / ۴۶۰ / ۴ ، التهذيب : ۵ / ۱۷۷ / ۵۹۵ كلاهما عن معاوية بن عمّار .

6.الكافي : ۴ / ۴۶۱ / ۱ ، التهذيب : ۵ / ۱۷۸ / ۵۹۶ كلاهما عن معاوية بن عمّار .

7.علل الشرائع : ۴۳۶ / ۱ ، المحاسن : ۲ / ۶۴ / ۱۱۷۹ وفيه «اعترف واعرف» .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4799
صفحه از 655
پرینت  ارسال به