321
حج و عمره در قرآن و حديث

ب ـ وقوف در عرفات

آداب رفتن به عرفات

۵۶۴.عبيد اللّه بن على حلبى :از امام صادق عليه السلام پرسيدم چرا به روز ترويه ۱ ، ترويه مى گويند؟ فرمود : چون در عرفات ، آب نبود و حجّاج براى آب نوشيدن ، از مكّه آب مى آوردند و به همديگر مى گفتند «آب برداشتيد؟ آب برداشتيد؟» از اين رو ، آن روز ، روز ترويه نام گرفت .

۵۶۵.امام صادق عليه السلام :روز ترويه را، ترويه ناميدند ، چون جبرئيل در چنين روزى ، نزد حضرت ابراهيم عليه السلام آمد و گفت : «اى ابراهيم! براى خود و خانواده ات آب بردار» . و ميان مكّه و عرفات آبى نبود . آنگاه به موقفِ عرفات رفت و به ابراهيم عليه السلام گفت : «اعتراف كن و با عبادات خويش آشنا شو» . از اين رو آن روز ، «عرفه» ناميده شد . سپس به او گفت : به مشعر نزديك شو ، به اين جهت نام آن جا «مزدلفه» ۲ شد .

۵۶۶.محمد بن مسلم:از امام باقر عليه السلام پرسيدم: آيا پيامبر صلى الله عليه و آله روز ترويه نماز ظهر را در منى خواند؟ فرمود: آرى ونماز صبح را هم روز عرفه در منى خواند.

۵۶۷.امام صادق عليه السلام :روز ترويه كه شد، احرام حج ببند [تا آن كه فرمود: ]و اگر بتوانى ، نماز ظهر را در منى بخوان .

۵۶۸.امام صادق عليه السلام :سزاوار است امام ، نماز ظهر روز ترويه را در منى بگزارد و شب عرفه را در منى بخوابد وصبح روز عرفه (نهم ذى حجه) بعد از طلوع خورشيد ، از منى به عرفه برود .

1.روز هشتم ذى حجّه . به معناى سيراب شدن ، آب برداشتن .

2.محلّ نزديك شدن .


حج و عمره در قرآن و حديث
320

راجع : ص ۲۶۰ «فرائض الحجّ / واجبات عمرة التمتّع / الإحرام» .
وسائل الشيعة : ۱۳/۵۱۹/أبواب إحرام الحجّ و ج ۱۱/۳۳۹/أبواب المواقيت/الباب ۲۱.

ب ـ الوُقوفُ بِعَرَفاتٍ ۱

أدَبُ الخُروجِ إلى عَرَفاتٍ ۲

۵۶۴.عُبَيدُاللّهِ بنُ عَلِيٍّ الحَلَبِيُّ عَن أبي عَبدِاللّهِ عليه السلام :سَأَلتُهُ : لِمَ سُمِّيَ يَومُ التَّروِيَةِ يَومَ التَّروِيَةِ ؟ قالَ : لِأَنَّهُ لَم يَكُن بِعَرَفاتٍ ماءٌ ، وكانوا يَستَقونَ مِن مَكَّةَ مِنَ الماءِ لِرَيِّهِم ، وكانَ يَقولُ بَعضُهُم لِبَعضٍ : تَرَوَّيتُم تَرَوَّيتُم ، فَسُمِّيَ يَومَ التَّروِيَةِ لِذلِكَ ۳ .

۵۶۵.الإمام الصادق عليه السلام :سُمِّيَتِ التَّروِيَةُ لِأَنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام أتى إبراهيمَ عليه السلام يَومَ التَّروِيَةِ فَقالَ : يا إبراهيمُ ، اِرتَوِ مِنَ الماءِ لَكَ ولِأَهلِكَ ، ولَم يَكُن بَينَ مَكَّةَ وعَرَفاتٍ ماءٌ ، ثُمَّ مَضى بِهِ إلَى المَوقِفِ فَقالَ لَهُ : اِعتَرِف واعرِف مَناسِكَكَ ، فَلِذلِكَ سُمِّيَت عَرَفَةَ ، ثُمَّ قالَ لَهُ : اِزدَلِف إلَى المَشعَرِ الحَرامِ ، فَلِذلِكَ سُمِّيَتِ المُزدَلِفَةَ ۴ .

۵۶۶.مُحَمَّدُ بنُ مُسلِم :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام : هَل صَلّى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهالظُّهرَ بِمِنى يَومَ التَّروِيَةِ ؟ فَقالَ : نَعَم ، والغَداةَ بِمِنى يَومَ عَرَفَةَ ۵ .

۵۶۷.الإمام الصادق عليه السلام :إذا كانَ يَومُ التَّروِيَةِ . . . فَأَهِلَّ بِالحَجِّ ـ إلى أن قالَ : ـ وصَلِّ الظُّهرَ إن قَدَرتَ بِمِنى ۶ .

۵۶۸.عنه عليه السلام :يَنبَغي لِلإِمامِ أن يُصَلِّيَ الظُّهرَ بِمِنى يَومَ التَّروِيَةِ ويَبيتَ بِها ويُصبِحَ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ ، ثُمَّ يَخرُجَ ۷ .

1.يجب بعد الإحرام بالحجّ الوقوف بعرفات من زوال يوم التاسع من ذي الحجّة إلى الغروب الشرعيّ ، وراجع تحرير الوسيلة : ۱ / ۴۴۰ .

2.يخرج الناس من مكّة إلى عرفات يوم التروية ، وهو اليوم الثامن من ذي الحجّة . وأفضل ذلك بعد صلاة الظهر ، ولهم أن يخرجوا غدوة وعشيّة إلى الليل ، ولا بأس أن يخرجوا قبل يوم التروية .

3.علل الشرائع : ۴۳۵ / ۱ ، المحاسن : ۲ / ۶۵ / ۱۱۸۲ .

4.المحاسن : ۲ / ۶۵ / ۱۱۸۱ عن معاوية بن عمّار .

5.التهذيب : ۵ / ۱۷۷ / ۵۹۴ ، الفقيه : ۲ / ۴۶۳ / ۲۹۷۷ .

6.التهذيب : ۵ / ۱۶۹ / ۵۶۱ عن عمر بن يزيد .

7.التهذيب : ۵ / ۱۷۷ / ۵۹۲ عن جميل بن درّاج و ح ۵۹۳ عن معاوية بن عمّار نحوه .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4773
صفحه از 655
پرینت  ارسال به