277
حج و عمره در قرآن و حديث

نگفتن لبّيك با ديدن خانه هاى مكّه

۴۶۷.امام صادق عليه السلام :آن كه حجّ تمتع مى گزارد، هرگاه چشمش به خانه هاى مكه افتاد ، لبيك گويى را قطع كند .

۴۶۸.امام صادق عليه السلام :هرگاه در عمره تمتّع وارد مكّه شدى، چون به خانه هاى مكّه نگاه انداختى لبّيك گفتن را قطع كن. حدّ خانه هاى مكّه قبل از امروز، عقبه اهل مدينه بود و مردم در مكّه بناهايى پديد آوردند كه پيشتر نبود. پس لبّيك را قطع كن و تا مى توانى تكبير و تهليل (لا اله الاّ اللّه ) بگو و خدا را حمد و ثنا بگو.

محرّمات احرام

قرآن :

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد، در حالى كه مُحرِميد شكار را مكشيد، وهركس از شما عمدا آن را بكشد، بايد نظير آنچه كشته است از چارپايان كفّاره اى بدهد، كه [نظير بودن] آن را دو تن عادل از ميان شما تصديق كنند، و به صورت قربانى به كعبه برسد. يا به كفّاره [ آن ]مستمندان را خوراك بدهد، يا معادلش روزه بگيرد، تا سزاى زشتكارى خود را بچشد. خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است، [ ولى ]هركس تكرار كند خدا از او انتقام مى گيرد، و خداوند، توانا و صاحب انتقام است.
«صيد دريا و مأكولات آن براى شما حلال شده است تا براى شما و مسافران بهره اى باشد، و[ لى ] صيد بيابان ـ مادام كه مُحرم مى باشيد ـ بر شما حرام گرديده است. و از خدايى كه نزد او محشور مى شويد پروا داريد» .

حديث :

۴۶۹.عبداللّه بن عمر :مردى برخاست و پرسيد ، يا رسول اللّه ! در احرام، مى فرمايى چه بپوشيم؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: پيراهن ، شلوار ، شب كلاه، عمامه وچكمه نپوشيد، مگر كسى كه نعلين ندارد ، چكمه بپوشد و آن ها را از پايين قوزك پا قطع كند. لباسى كه زعفران وورس به آن خورده است نپوشيد ، زن مُحرِم صورت خويش را نپوشاند و دستكش به دست نكند .

۴۷۰.امام صادق عليه السلام :در حال احرام ، عطر مزن ، روغن مزن ، از بوى خوش بپرهيز . بينى خود را از بوى خوش بگير ، ولى از بوى بد ، نه ، زيرا سزاوار نيست كه محرم از بوى خوش لذّت ببرد . و از چيزهاى خوشبوىِ توشه ات بپرهيز . پس هركس به چيزى از اينها مبتلا شد ، غسلش را دوباره انجام دهد وبه اندازه توان صدقه دهد . از بوهاى خوش چهار چيز بر تو حرام است : مشك ، عنبر ، ورس ۱ و زعفران . علاوه بر اين ، براى مُحرم ، روغن هاى خوشبو مكروه است ، مگر كسى كه ناچار باشد با روغن زيتون و مثل آن مداوا كند .

1.گياهى كه از برگ هاى آن در رنگاميزى و تهيه رنگ هاى آرايشى استفاده مى شود .


حج و عمره در قرآن و حديث
276

قَطعُ التَّلبِيَةِ عِندَ رُؤيَةِ بُيوتِ مَكَّةَ

۴۶۷.الإمام الصادق عليه السلام :المُتَمَتِّعُ إذا نَظَرَ إلى بُيوتِ مَكَّةَ قَطَعَ التَّلبِيَةَ ۱ .

۴۶۸.عنه عليه السلام :إذا دَخَلتَ مَكَّةَ وأنتَ مُتَمَتِّعٌ فَنَظَرتَ إلى بُيوتِ مَكَّةَ فَاقطَعِ التَّلبِيَةَ . وحَدُّ بُيوتِ مَكَّةَ الَّتي كانَت قَبلَ اليَومِ عَقَبَةُ المَدَنِيّينَ ، وإنَّ النّاسَ قَد أحدَثوا بِمَكَّةَ ما لَم يَكُن ، فَاقطَعِ التَّلبِيَةَ وعَلَيكَ بِالتَّكبيرِ والتَّهليلِ والتَّحميدِ والثَّناءِ عَلَى اللّهِ عَزَّوجَلَّ بِمَا استَطَعتَ ۲ .

ما لا يَجوزُ لِلمُحرِمِ

الكتاب

«يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقتُلُوا الصَّيدَ وأنتُم حُرُمٌ ومَن قَتَلَهُ مِنكُم مُتَعَمِّدًا فَجَزاءٌ مِثلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحكُمُ بِهِ ذَوا عَدلٍ مِنكُم هَديًا بالِغَ الكَعبَةِ أو كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكينَ أو عَدلُ ذلِكَ صِيامًا لِيَذوقَ وَبالَ أمرِهِ عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ ومَن عادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنهُ واللّهُ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ * اُحِلَّ لَكُم صَيدُ البَحرِ وطَعامُهُ مَتاعًا لَكُم ولِلسَّيّارَةِ وحُرِّمَ عَلَيكُم صَيدُ البَرِّ ما دُمتُم حُرُمًا واتَّقُوا اللّهَ الَّذي إلَيهِ تُحشَرونَ ۳

الحديث

۴۶۹.عَبدُاللّهِ بنُ عُمَر :قامَ رَجُلٌ فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، ماذا تَأمُرُنا أن نَلبَسَ مِنَ الثِّيابِ فِي الحَرَمِ ؟ فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : لا تَلبَسُوا القُمُصَ ولاَ السَّراويلاتِ ، ولاَ البَرانِسَ ولاَ العَمائِمَ ولاَ الخِفافَ إلاّ أن يَكونَ أحَدٌ لَيسَت لَهُ نَعلانِ فَليَلبَسِ الخُفَّينِ ، وليَقطَعهُما ما أسفَلَ مِنَ الكَعبَينِ . ولا تَلبَسوا شَيئًا مِنَ الثِّيابِ مَسَّهُ الزَّعفَرانُ ولاَ الوَرسُ ، ولا تَنتَقِبِ المَرأَةُ الحَرامُ ، ولا تَلبَسِ القُفّازَينِ ۴ .

۴۷۰.الإمام الصادق عليه السلام :لا تَمُسَّ شَيئًا مِنَ الطِّيبِ وأنتَ مُحرِمٌ ، ولا مِنَ الدُّهنِ ، واتَّقِ الطّيبَ ، وأمسِك عَلى أنفِكَ مِنَ الرّيحِ الطَّيِّبَةِ ، ولا تُمسِك عَلَيها مِنَ الرّيحِ المُنتِنَةِ ؛ فَإنَّهُ لا يَنبَغي لِلمُحرِمِ أن يَتَلَذَّذَ بِريحٍ طَيِّبَةٍ . واتَّقِ الطّيبَ في زادِكَ ، فَمَنِ ابتُلِيَ بِشَيءٍ مِن ذلِكَ فَليُعِد غُسلَهُ وليَتَصَدَّق بِصَدَقَةٍ بِقَدرِ ما صَنَعَ . وإنَّما يَحرُمُ عَلَيكَ مِنَ الطّيبِ أربَعَةُ أشياءَ : المِسكُ والعَنبَرُ والوَرسُ والزَّعفَرانُ ، غَيرَ أنَّهُ يُكرَهُ لِلمُحرِمِ الأَدهانُ الطَّيِّبَةُ ، إلاَّ المُضطَرَّ إلَى الزَّيتِ أو شِبهِهِ يَتَداوى بِهِ ۵ .

1.الكافي : ۴ / ۳۹۹ / ۳ عن الحلبيّ و ح ۲ عن سدير نحوه ، التهذيب : ۵ / ۹۴ / ۳۰۷ و ۳۰۸ .

2.الكافي : ۴ / ۳۹۹ / ۱ ، التهذيب : ۵ / ۹۴ / ۳۰۹ كلاهما عن معاوية بن عمّار .

3.المائدة : ۹۵ و ۹۶ .

4.سنن الترمذيّ : ۳ / ۱۹۴ / ۸۳۳ ، السنن الكبرى : ۵ / ۷۷ / ۹۰۵۸ عنه ، صحيح البخاريّ : ۵ / ۲۱۸۴ / ۵۴۵۸ مختصرًا .

5.التهذيب : ۵ / ۳۰۴ / ۱۰۳۹ عن معاوية بن عمّار ، وراجع وسائل الشيعة : ۱۲ / ۳۱۳ أبواب الإحرام .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4735
صفحه از 655
پرینت  ارسال به