239
حج و عمره در قرآن و حديث

۳۷۷.خالد بن ربعى :امير المؤمنين عليه السلام براى كارى كه داشت ، وارد مكه شد . باديه نشينى را ديد كه به پرده هاى كعبه درآويخته شده و چنين مى گويد : «اى صاحب خانه! خانه، خانه تو و مهمان ، مهمان توست و هرمهمانى از مهمانى اش بهره اى دارد . پس امشب نصيب مرا ، آمرزشم قرار ده» . پس حضرت عليه السلام به اصحابش فرمود : آيا سخن باديه نشين را مى شنويد؟ گفتند : آرى . فرمود : خداوند ، بزرگوارتر از آن است كه مهمانش را ردّ كند .

۳۷۸.امام صادق عليه السلام :مهمان خداوند ، كسى است كه به حج و عمره رود پس او تا به خانه اش برگردد ، ميهمان خداست .

۳۷۹.امام صادق عليه السلام ـ در عرفات ـ: خدايا . . . من مهمان توام ، پس بهره ام را در اين شب بهشت قرار ده .

۳۸۰.امام صادق عليه السلام :در پاسخ كسى كه از آن حضرت پرسيد : « چرا روزه در ايّام تشريق مكروه است؟» ـ : چون كه اين گروه ، زوّار خدا و در مهمانى اويند . و سزاوار نيست كه مهمان ، نزد كسى كه به زيارتش رفته و او را مهمان كرده است ، روزه بگيرد .

ج ـ در ضمانت خداى سبحان

۳۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حج گزار ، چه در رفتن و چه بازگشتن ، در ضمانت خداست . پس اگر در سفرش به او رنج و خستگى برسد ، به خاطر آن ، گناهانش آمرزيده مى شود و در برابر هرگامى كه برمى دارد ، هزار درجه در بهشت بالامى رود، ومقابل هرقطره بارانى كه به او ببارد، پاداش يك شهيد دارد .

۳۸۲.امام صادق عليه السلام :حج گزار و عمره گزار در ضمانت خدايند . اگر در راهِ رفتنِ به حج بميرد ، خداوند گناهانش را مى آمرزد و اگر در حال احرام بميرد ، خداوند او را لبّيك گوى بر مى انگيزاند و اگر در يكى از دو حرم (خانه خدا و حرم پيامبر) بميرد ، خداوند او را در زمره ايمن شدگان [از عذاب ] محشورمى كند واگر در بازگشت بميرد، خداوندهمه گناهانش را مى آمرزد .

۳۸۳.امام صادق عليه السلام :حج و عمره ، دو بازار از بازارهاى آخرت است . كسى كه پيوسته به حج و عمره رود ، در ضمانت خداست . اگر او را باقى بدارد ، به خانواده اش مى رساند و اگر او را بميراند ، وارد بهشتش مى كند .


حج و عمره در قرآن و حديث
238

۳۷۷.خالِدُ بنُ رِبعِيّ :إنَّ أميرَالمُؤمِنينَ عليه السلام دَخَلَ مَكَّةَ في بَعضِ حَوائِجِهِ فَوَجَدَ أعرابِيًّا مُتَعَلِّقًا بِأَستارِ الكَعبَةِ وهُوَ يَقولُ : يا صاحِبَ البَيتِ ، البَيتُ بَيتُكَ والضَّيفُ ضَيفُكَ ولِكُلِّ ضَيفٍ مِن ضَيفِهِ ۱ قِرًى فَاجعَل قِرايَ مِنكَ اللَّيلَةَ المَغفِرَةَ ، فَقالَ أميرُالمُؤمِنينَ عليه السلام لِأَصحابِهِ : أما تَسمَعونَ كَلامَ الأَعرابِيِّ ؟ ! قالوا : نَعَم ، فَقالَ : اللّهُ أكرَمُ مِن أن يَرُدَّ ضَيفَهُ ۲ .

۳۷۸.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ ضَيفَ اللّهِ عَزَّوجَلَّ رَجُلٌ حَجَّ واعتَمَرَ ، فَهُوَ ضَيفُ اللّهِ حَتّى يَرجِعَ إلى مَنزِلِهِ ۳ .

۳۷۹.عنه عليه السلام ـ بِعَرَفَةَ ـ: اللّهُمَّ . . . أنَا ضَيفُكَ فَاجعَل قِرايَ اللَّيلَةَ ، الجَنَّةَ ۴ .

۳۸۰.عنه عليه السلام ـ عِندَما سَأَلَهُ سائِلٌ : لِمَ كُرِهَ الصِّيامُ في أيّامِ التَّشريقِ ؟ ـ: لِأَنَّ القَومَ زُوّارُ اللّهِ وهُم (أضيافُهُ) وفي ضِيافَتِهِ ، ولا يَنبَغي لِلضَّيفِ أن يَصومَ عِندَ مَن زارَهُ وأضافَهُ ۵ .

ج ـ في ضَمانِ اللّهِ

۳۸۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الحاجُّ في ضَمانِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ مُقبِلاً ومُدبِرًا ، فَإِن أصابَهُ في سَفَرِهِ تَعَبٌ أو نَصَبٌ غُفِرَ لَهُ بِذلِكَ سَيِّئاتُهُ ، وكانَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ يَرفَعُهُ ألفُ دَرَجَةٍ فِي الجَنَّةِ ، وبِكُلِّ قَطرَةٍ تُصيبُهُ مِن مَطَرٍ أجرُ شَهيدٍ ۶ .

۳۸۲.الإمام الصادق عليه السلام :الحاجُّ والمُعتَمِرُ في ضَمانِ اللّهِ ، فَإِن ماتَ مُتَوَجِّهًا غَفَرَ اللّهُ لَهُ ذُنوبَهُ ، وإن ماتَ مُحرِمًا بَعَثَهُ اللّهُ مُلَبِّيًا ، وإن ماتَ بِأَحَدِ الحَرَمَينِ بَعَثَهُ اللّهُ مِنَ الآمِنينَ ، وإن ماتَ مُنصَرِفًا غَفَرَ اللّهُ لَهُ جَميعَ ذُنوبِهِ ۷ .

۳۸۳.عنه عليه السلام :الحَجُّ والعُمرَةُ سوقانِ مِن أسواقِ الآخِرَةِ ، اللاّزِمُ لَهُما في ضَمانِ اللّهِ إن أبقاهُ أدّاهُ إلى عِيالِهِ ، وإن أماتَهُ أدخَلَهُ الجَنَّةَ ۸ .

1.كذا في المصدر ، والصحيح «مُضَيِّفِهِ» .

2.أمالي الصدوق : ۵۵۳ / ۷۴۲ .

3.الخصال : ۱۲۷ / ۱۲۷ عن عبّاد بن صهيب .

4.إقبال الأعمال : ۲ / ۱۵۵ ، البحار : ۹۸ / ۲۶۶ عنه و ص ۴۷ / ۱۶۱ نقلاً عن المزار الكبير عن سفيان الثوريّ .

5.علل الشرائع : ۴۴۳ / ۱ عن ذي النون المصريّ .

6.الفردوس : ۲ / ۱۴۹ / ۲۷۶۱ عن أبي اُمامة ، كنز العمال : ۵ / ۸ / ۱۱۸۱۲ و ص ۱۴ / ۱۱۸۴۰ .

7.الكافي : ۴ / ۲۵۶ / ۱۸ عن أبي بصير .

8.الكافي : ۴ / ۲۵۵ / ۱۳ عن أبي بصير .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4803
صفحه از 655
پرینت  ارسال به