99
حج و عمره در قرآن و حديث

۳ / ۳

ورود به كعبه

الف ـ مستحب بودن ورود

۱۴۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس وارد كعبه شود، در يك حسنه وارد شده است و از يك گناه، آمرزيده بيرون مى آيد.

۱۴۱.امام باقر عليه السلام مى فرمود:كسى كه وارد كعبه مى شود، در حالى وارد مى شود كه خداوند از او راضى است و پاك از گناهان بيرون مى آيد.

۱۴۲.از امام باقر عليه السلام در باره ورود به كعبه پرسيدند. فرمود: ورود به آن، ورود به رحمت خداست و بيرون آمدن از آن، خروج از گناهان است و در باقى مانده عمرش از گناهان مصون است و گناهان گذشته اش آمرزيده است.

۱۴۳.از امام صادق عليه السلام در باره ورود به كعبه پرسيدند. فرمود: آرى، اگر مى توانى چنان كن و اگر از ازدحام بيم دارى، خود را به رنج ميفكن.

۱۴۴.امام صادق عليه السلام :براى صروره (كسى كه حجّ اوّل اوست) مستحب است به مشعر الحرام گام بگذارد و وارد كعبه شود.

۱۴۵.سليمان بن مهران:به امام صادق عليه السلام عرض كردم: چرا براى صروره، مستحب است وارد كعبه شود، ولى براى كسى كه قبلاً حج گزارده، خير؟ فرمود: براى اينكه صروره، حج واجب را ادا مى كند، به حج خانه خدا فراخوانده شده است. پس بايد وارد خانه اى شود، كه به سوى آن دعوت شده، تا در آن جا مورد اكرام قرار گيرد.

ب ـ آداب ورود

۱۴۶.امام باقر عليه السلام :هر كس وارد اين خانه شود، در حالى كه به همه واجبات الهى آگاه باشد، در آخرت از عذاب هميشگى ايمن خواهد بود.


حج و عمره در قرآن و حديث
98

۳ / ۳

دُخولُ البَيتِ

أ ـ استِحبابُ الدُّخولِ

۱۴۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن دَخَلَ البَيتَ دَخَلَ في حَسَنَةٍ ، وخَرَجَ مِن سَيِّئَةٍ مَغفورًا لَهُ . ۱

۱۴۱.الإمام الباقر عليه السلام ـ كانَ يَقولُ ـ: الدّاخِلُ الكَعبَةَ يَدخُلُ واللّهُ راضٍ عَنهُ ، ويَخرُجُ عَطَلاً مِنَ الذُّنوبِ ۲ .

۱۴۲.عنه عليه السلام ـ عِندَما سُئِلَ عَن دُخولِ الكَعبَةِ ـ: الدُّخولُ فيها دُخولٌ في رَحمَةِ اللّهِ ، والخُروجُ مِنها خُروجٌ مِنَ الذُّنوبِ، مَعصومٌ فيما بَقِيَ مِن عُمُرِهِ ، مَغفورٌ لَهُ ما سَلَفَ مِن ذُنوبِهِ ۳ .

۱۴۳.الإمام الصادق عليه السلام ـ عِندَما سُئِلَ عَن دُخولِ البَيتِ ـ: نَعَم ، إن قَدَرتَ عَلى ذلِكَ فَافعَلهُ ، وإن خَشيتَ الزِّحامَ فَلا تُغَرِّر بِنَفسِكَ ۴ .

۱۴۴.عنه عليه السلام :يُستَحَبُّ لِلصَّرورَةِ أن يَطَأَ المَشعَرَ الحَرامَ وأن يَدخُلَ البَيتَ ۵ .

۱۴۵.سُلَيمانُ بنُ مِهران :قُلتُ لِجَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام : كَيفَ صارَ الصَّرورَةُ يُستَحَبُّ لَهُ دُخولُ الكَعبَةِ دونَ مَن قَد حَجَّ ؟ فَقالَ : لِأَنَّ الصَّرورَةَ قاضي فَرضٍ ، مَدعُوٌّ إلى حَجِّ بَيتِ اللّهِ ، فَيَجِبُ أن يَدخُلَ البَيتَ الَّذي دُعِيَ إلَيهِ لِيُكرَمَ فيهِ ۶ .

ب ـ أدَبُ الدُّخولِ

۱۴۶.الإمام الباقر عليه السلام :مَن دَخَلَ هذَا البَيتَ ، عارفًا بِجَميعِ ما أوجَبَهُ اللّهُ عَلَيهِ ، كانَ آمِنًا فِي الآخِرَةِ مِنَ العَذابِ الدّائِمِ ۷ .

1.المعجم الكبير : ۱۱ / ۱۶۰ / ۱۱۴۹۰ ، صحيح ابن خزيمة : ۴ / ۳۳۳ / ۳۰۱۳ كلاهما عن ابن عبّاس .

2.التهذيب : ۵ / ۲۷۵ / ۹۴۳ عن عليّ بن خالد عمّن حدّثه .

3.الكافي : ۴ / ۵۲۷ / ۲ ، التهذيب : ۵ / ۲۷۵ / ۹۴۴ ، الفقيه : ۲ / ۱۳۳ / ۵۶۲ .

4.دعائم الإسلام : ۱ / ۳۳۲ .

5.الكافي : ۴ / ۴۶۹ / ۳ ، التهذيب : ۵ / ۱۹۱ / ۶۳۶ كلاهما عن أبان بن عثمان عن رجل .

6.الفقيه : ۲ / ۲۳۸ / ۲۲۹۲ ، علل الشرائع : ۴۵۰ / ۱ .

7.عوالي اللآلي : ۲ / ۸۴ / ۲۲۷ .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4877
صفحه از 655
پرینت  ارسال به