65
حج و عمره در قرآن و حديث

۱ / ۵

آداب ورود به مكّه

الف ـ احرام

۷۹.امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ محمد بن مسلم كه پرسيد: «آيا كسى مى تواند بدون احرام وارد مكه شود؟» فرمود: نه، مگر بيمار ، يا كسى كه اسهال ۱ دارد.

۸۰.امام صادق عليه السلام :خداوند مسجد الحرام را به خاطر كعبه، حرام قرار داد و حرم را به خاطر مسجد الحرام و احرام را به خاطر حرم واجب كرد.

۸۱.امام كاظم عليه السلام :هركس از مكّه به اندازه ده ميل فاصله داشته باشد، جز با احرام وارد آن نشود.

ب ـ غسل

۸۲.ابن عمر:پيامبر براى ورود به مكّه، در «فخّ» غسل كرد.

۸۳.حلبى:امام صادق عليه السلام به ما دستور داد پيش از آن كه داخل مكه شويم، در فخّ غسل كنيم.

۸۴.امام صادق عليه السلام :هرگاه به حرم رسيدى ـ ان شاء اللّه ـ هنگام ورود، غسل كن و اگر جلوتر رفتى در «بئر ميمون» يا فخّ يا در منزل خود در مكّه غسل كن.

۸۵.امام صادق عليه السلام :خداوند به حضرت ابراهيم عليه السلام فرمان داد، تا حج گزارد و اسماعيل را هم همراه خود حج دهد و او را ساكن حرم سازد. هر دو به آهنگ حرم بر شترى سرخ سوار شدند، در حالى كه جز جبرئيل همراهشان نبود. چون به حرم رسيدند، جبرئيل به او گفت: اى ابراهيم! فرود آييد و پيش از آن كه وارد حرم شويد، غسل كنيد. آن دو فرود آمدند و غسل كردند.

1.در متن حديث «مَنْ بِهِ بَطَن» آمده است كه به معناى كسى است كه درد دل، اسهال، ناراحتى شكم ...دارد.


حج و عمره در قرآن و حديث
64

۱ / ۵

آدابُ دُخولِ مَكَّةَ ۱

أ ـ الإِحرام

۷۹.الإمام الباقر عليه السلام ـ عِندَما سَأَلَهُ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ : هَل يَدخُلُ الرَّجُلُ مَكَّةَ بِغَيرِ إحرامٍ ؟ ـ: لا ، إلاّ مَريضٌ أو مَن بِهِ بَطَنٌ ۲ .

۸۰.الإمام الصادق عليه السلام :حَرَّمَ اللّهُ المَسجِدَ لِعِلَّةِ الكَعبَةِ ، وحَرَّمَ الحَرَمَ لِعِلَّةِ المَسجِدِ ، ووَجَبَ الإِحرامُ لِعِلَّةِ الحَرَمِ ۳ .

۸۱.الإمام الكاظم عليه السلام :مَن كانَ مِن مَكَّةَ عَلى مَسيرَةِ عَشَرَةِ أميالٍ لَم يَدخُلها إلاّ بِإِحرامٍ ۴ .

ب ـ الغُسل

۸۲.ابنُ عُمَر :اِغتَسَلَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله لِدُخولِهِ مَكَّةَ بِفَخٍّ ۵ .

۸۳.الحَلَبِيّ :أمَرَنا أبو عَبدِاللّهِ عليه السلام أن نَغتَسِلَ مِن فَخٍّ ، قَبلَ أن نَدخُلَ مَكَّةَ ۶ .

۸۴.الإمام الصادق عليه السلام :إذَا انتَهَيتَ إلَى الحَرَمِ ، إن شاءَ اللّهُ ، فَاغتَسِل حينَ تَدخُلُهُ . وإن تَقَدَّمتَ فَاغتَسِل مِن بِئرِ مَيمونٍ ، أو مِن فَخٍّ ، أو مِن مَنزِلِكَ بِمَكَّةَ ۷ .

۸۵.عنه عليه السلام :أمَرَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ إبراهيمَ عليه السلام أن يَحُجَّ ويُحِجَّ إسماعيلَ مَعَهُ ويُسكِنَهُ الحَرَمَ ، فَحَجّا عَلى جَمَلٍ أحمَرَ وما مَعَهُما إلاّ جَبرَئيلُ عليه السلام ، فَلَمّا بَلَغَا الحَرَمَ قالَ لَهُ جَبرَئيلُ : يا إبراهيمُ ، اِنزِلا فَاغتَسِلا قَبلَ أن تَدخُلاَ الحَرَمَ ، فَنَزَلا فَاغتَسَلا ۸ .

1.المراد من الآداب هنا أعمّ من السنن المندوبة والواجبة كالإحرام .

2.الفقيه : ۲ / ۳۷۹ / ۲۷۵۳ .

3.المحاسن: ۲/۵۵/۱۱۶۲، علل الشرائع: ۴۱۵/۱ كلاهماعن العبّاس بن معروف عن بعض أصحابنا، الفقيه: ۲/۱۹۵/۲۱۲۲.

4.الكافي : ۴ / ۳۲۵ / ۱۱ عن وردان .

5.سنن الترمذيّ : ۳ / ۲۰۸ / ۸۵۲ .

6.الكافي : ۴ / ۴۰۰ / ۵ ، التهذيب : ۵ / ۹۹ / ۳۲۳ .

7.الكافي : ۴ / ۴۰۰ / ۴ ، التهذيب : ۵ / ۹۷ / ۳۱۹ كلاهما عن معاوية بن عمّار .

8.الكافي : ۴ / ۲۰۲ / ۳ عن كلثوم بن عبدالمؤمن الحرّانيّ .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4904
صفحه از 655
پرینت  ارسال به