543
حج و عمره در قرآن و حديث

۹۲۲.ابو عبداللّه حرّانى:به امام صادق عليه السلام عرض كردم پاداش كسى كه قبر حسين عليه السلام را زيارت كند، چيست؟ فرمود: هر كس نزد او رود و زيارتش كند و نزد او دو ركعت نماز بخواند، براى او يك حجّ پذيرفته نوشته مى شود. پس اگر چهار ركعت نماز در آن جا بخواند، براى او يك حج و يك عمره نوشته مى شود.
گفتم: فدايت شوم، آيا براى هر كس كه يك امام واجب الاطاعه را زيارت كند، نيز چنين است؟ فرمود: چنين است، براى هر كس كه يك امام واجب الاطاعه را زيارت كند.

۹۲۳.امام صادق عليه السلام :هركس مرا زيارت كند، گناهانش بخشوده مى شود و فقير از دنيا نمى رود.

۴ / ۲

ادب زيارت قبور امامان در بقيع

۹۲۴.امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام :هرگاه به زيارت قبور امامان عليهم السلامدر بقيع رفتى، كنار قبرشان بايست و قبله را پشت سر و قبر را رو به روى خود قرار بده، سپس بگو:
«سلام بر شما پيشوايان هدايت، سلام بر شما اهل نيكى و تقوا، سلام بر شما اى حجّتها(ى خدا) بر اهل دنيا، سلام بر شما اى بر پادارندگان عدالت در ميان مردم، سلام بر شما اهل گزينش و انتخاب. سلام بر شما اى خاندان رسول خدا صلى الله عليه و آله ، سلام بر شما اهل نجوا. گواهى مى دهم، كه شما رسانديد، خيرخواهى كرديد و در راه خدا صبر كرديد. شما را تكذيب و به شما بدى كردند، شما بخشوديد. شهادت مى دهم، كه شما امامان راهيافته و هدايت يافته ايد و اينكه پيروى از شما واجب است و سخنتان راست است و اينكه شما دعوت كرديد ولى پاسخ نگفتند، فرمان داديد ولى فرمان نبردند و اينكه شما پايه هاى دين و ستون هاى زمينيد. همواره در چشم عنايت خداييد، شما را در پشت و تيره هر پاك، جا به جا مى كند و از رَحِم هاى پاك منتقل مى سازد. جاهليتِ تيره ، شما را نيالوده و فتنه هاى هوس ها شريكتان نشده است. پاك شديد و خاستگاه شما پاكيزه شد. خداوند كيفر دهنده، بر ما بوسيله شما منّت نهاد و شما را در خانه هايى كه اجازه داده بالا رود و در آن خانه ها نام خدا ياد شود، قرار داده است و درودهاى ما را بر شما، وسيله رحمت بر ما و مايه پوشاندن و آمرزش گناهانمان قرار داده است، چرا كه شما را براى ما برگزيد و پاكى آفرينش ما را با ولايت شما كه بر ما منّت نهاد، قرار داد و ما نزد خدا، نامزد علم شما و اقرار كنندگان به تصديق ما نسبت به شما بوديم. اينجا، جايگاه كسى است كه اسراف و خطا كرده، درهم شكسته و به جنايت خويش اعتراف كرده و با اين جايگاه، اميد رهايى دارد. و اينكه به سبب شما نجات يابد؛ نجات هلاك يافتگان از پستى و نابودى. پس شفيعان من باشيد، چون من نزد شما آمده ام. چرا كه اهل دنيا از شما روى گردان شده و آيات خدا را به سخره گرفته و متكبّرانه از آن ها روى برتافتند. اى خداى پابرجايى كه اشتباه نمى كند، اى آن كه ابدى است و اهل بازيچه نيست و بر هر چيز احاطه دارد، (خدايا) بر من منّت دارى كه توفيقم دادى و پيشوايانم را به من شناساندى و به آنچه مرا بر آن استوار داشتى، آنگاه كه بندگانت از آن روى تافته و نسبت به شناخت آن جاهل شده وحقّ او را سبك شمرده و به ديگرى گرويدند. بر من منت دارى، با گروههايى كه آنان را نيز مخصوص ساختى به آنچه مرا بدان ويژه ساختى. تو را سپاس، كه نزد تو در اين جايگاهم، ياد شده و نوشته شده ام. پس از آنچه اميد دارم، نا اميدم مكن و در آنچه كه در اين جايگاه از تو خواستم، ناكامم مگردان. به حرمت محمّد و دودمان پاك او».
و هر چه دوست دارى، براى خودت دعا كن.


حج و عمره در قرآن و حديث
542

۹۲۲.أبو عَبدِاللّهِ الحَرّانِيّ :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : ما لِمَن زارَ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام ؟ قالَ : مَن أتاهُ وزارَهُ وصَلّى عِندَهُ رَكعَتَينِ كُتِبَ لَهُ حَجَّةٌ مَبرورَةٌ ، فَإِن صَلّى عِندَهُ أربَعَ رَكَعاتٍ كُتِبَت لَهُ حَجَّةٌ وعُمرَةٌ .
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، وكَذلِكَ لِكُلِّ مَن زارَ إمامًا مُفتَرَضَةً طاعَتُهُ ؟
قالَ : وكَذلِكَ كُلُّ مَن زارَ إمامًا مُفتَرَضَةً طاعَتُهُ ۱ .

۹۲۳.الإمام الصادق عليه السلام :مَن زارَني غُفِرَت لَهُ ذُنوبُهُ ولَم يَمُت فَقيرًا ۲ .

راجع : ص ۵۰۶ «ثواب زيارة النبيّ صلى الله عليه و آله» .

۴ / ۲

أدَبُ زِيارَةِ قُبورِ الأَئِمَّةِ بِالبَقيعِ

۹۲۴.أحدهما عليهماالسلام :إذا أتَيتَ قُبورَ الأَئِمَّةِ بِالبَقيعِ ، فَقِف عِندَهُم واجعَلِ القِبلَةَ خَلفَكَ والقَبرَ بَينَ يَدَيكَ ، ثُمَّ تَقولُ :
«السَّلامُ عَلَيكُم أئِمَّةَ الهُدى ، السَّلامُ عَلَيكُم أهلَ البِرِّ والتَّقوى ، السَّلامُ عَلَيكُم أيُّهَا الحُجَجُ عَلى أهلِ الدُّنيا ، السَّلامُ عَلَيكُم أيُّهَا القَوّامونَ فِي البَرِيَّةِ بِالقِسطِ ، السَّلامُ عَلَيكُم أهلَ الصَّفوَةِ ، السَّلامُ عَلَيكُم يا آلَ رَسولِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ ، السَّلامُ عَلَيكُم أهلَ النَّجوى . أشهَدُ أنَّكُم قَد بَلَّغتُم ونَصَحتُم وصَبَرتُم في ذاتِ اللّهِ ، وكُذِّبتُم واُسيءَ إلَيكُم فَغَفَرتُم . وأشهَدُ أنَّكُمُ الأَئِمَّةُ الرّاشِدونَ المَهدِيّونَ ، وأنَّ طاعَتَكُم مَفروضَةٌ ، وأنَّ قَولَكُمُ الصِّدقُ ، وأنَّكُم دَعَوتُم فَلَم تُجابوا ، وأمَرتُم فَلَم تُطاعوا ، وأنَّكُم دَعائِمُ الدّينِ ، وأركانُ الأَرضِ ، لَم تَزالوا بِعَينِ اللّهِ ، يَنسَخُكُم في أصلابِ كُلِّ مُطَهَّرٍ ، ويَنقُلُكُم مِن أرحامِ المُطَهَّراتِ ، لَم تُدَنِّسكُمُ الجاهِلِيَّةُ الجَهلاءُ ، ولَم تَشرَك فيكُم فِتَنُ الأَهواءِ ، طِبتُم وطابَ مَنبَتُكُم ، مَنَّ بِكُم عَلَينا دَيّانُ الدّينِ فَجَعَلَكُم في بُيوتٍ أذِنَ اللّهُ أن تُرفَعَ ويُذكَرَ فيهَا اسمُهُ ، وجَعَلَ صَلواتِنا عَلَيكُم رَحمَةً لَنا وكَفّارَةً لِذُنوبِنا ، إذِ اختارَكُمُ اللّهُ لَنا ، وطَيَّبَ خَلقَنا بِما مَنَّ بِهِ عَلَينا مِن وَلايَتِكُم ، وكُنّا عِندَهُ مُسَمّينَ بِعِلمِكُم ، مُعتَرِفينَ بِتَصديقِنا اءيّاكُم . وهذا مَقامُ مَن أسرَفَ وأخطَأَ واستَكانَ وأقَرَّ بِما جَنى ، ورَجا بِمَقامِهِ الخَلاصَ ، وأن يَستَنقِذَ بِكُم مُستَنقِذُ الهَلكى مِنَ الرَّدى ، فَكونوا لي شُفَعاءَ ، فَقَد وَفَدتُ إلَيكُم إذ رَغِبَ عَنكُم أهلُ الدُّنيا ، واتَّخَذوا آياتِ اللّهِ هُزُوًا ، واستَكبَروا عَنها . يا مَن هُوَ قائِمٌ لا يَسهو ، ودائِمٌ لا يَلهو ، ومُحيطٌ بِكُلِّ شَيءٍ ، لَكَ المَنُّ بِما وَفَّقتَني وعَرَّفتَني أئِمَّتي وبِما أقَمتَني عَلَيهِ ، إذ صَدَّ عَنهُ عِبادُكَ ، وجَهِلوا مَعرِفَتَهُ ، واستَخَفّوا بِحَقِّهِ ، ومالوا إلى سِواهُ ، فَكانَتِ المِنَّةُ مِنكَ عَلَيَّ مَعَ أقوامٍ خَصَصتَهُم بِما خَصَصتَني بِهِ ، فَلَكَ الحَمدُ إذ كُنتُ عِندَكَ في مَقامي هذا مَذكورًا مَكتوبًا ، فَلا تَحرِمني ما رَجَوتُ ، ولا تُخَيِّبني فيما دَعَوتُ في مَقامي هذا بِحُرمَةِ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطّاهِرينَ» ، وادعُ لِنَفسِكَ بِما أحبَبتَ ۳ .

1.التهذيب : ۶ / ۷۹ / ۱۵۶ ، المقنعة : ۴۷۴ مرسلاً ، وراجع وسائل الشيعة : ۱۴ / ۳۲۰باب تأكّد استحباب زيارة النبيّ والأئمّة عليهم السلاموخصوصًا بعد الحجّ ، البحار : ۱۰۰/۱۲۴ / ۳۲ وص ۱۳۰ / ۱۵ .

2.التهذيب : ۶ / ۷۸ / ۱۵۳ .

3.كامل الزيارات : ۱۱۸ / ۱۳۰ عن عمرو بن هاشم عن بعض أصحابنا ، الفقيه : ۲ / ۵۷۵ / ۳۱۵۸ ، الكافي : ۴ / ۵۵۹ كلاهما نحوه موقوفًا .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4900
صفحه از 655
پرینت  ارسال به