483
حج و عمره در قرآن و حديث

۱ / ۴

آداب مدينه

۸۴۲.امام صادق عليه السلام :هرگاه وارد مدينه شدى، پيش از ورود يا هنگام ورود، غسل كن.

۸۴۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نماز در مسجد قبا، مانند يك عمره است.

۸۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس بيرون آيد تا به اين مسجد ـ مسجد قبا ـ بيايد و در آن نماز بخواند، براى او پاداشى برابر عمره است.

۸۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس وضو بگيرد و خوب وضو بگيرد سپس به قصد مسجد قبا بيرون آيد و جز آن را قصد نكند و انگيزه اى از اين آمدن جز نماز در مسجد قبا نداشته باشد، پس در آن چهار ركعت نماز بخواند كه در هر ركعت سوره حمد را بخواند، پاداشى دارد، همچون پاداش كسى كه براى عمره به خانه خدا رفته است.

۸۴۶.جابر:پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در مسجد خربه، مسجد قبلتين و مسجد بنى حرام كه در دشت بود، نماز خواند.

۸۴۷.حلبى:امام صادق عليه السلام فرمود: آيا به مسجد قبا، يا مسجد فضيخ ، يا مشربه امّ ابراهيم رفته ايد؟ گفتم: آرى. فرمود: آگاه باشيد كه از آثار پيامبر خدا، جز اين ها باقى نمانده است.

۸۴۸.معاوية بن عمار:امام صادق عليه السلام فرمود: رفتن به همه مشاهد و اماكن را ترك نكن، مانند مسجد قبا، مسجدى كه از نخستين روز بر تقوا بنا شده است، مشربه امّ ابراهيم، مسجد فضيخ، قبور شهيدان و مسجد احزاب كه همان مسجد فتح است. فرمود: بما چنين رسيده كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هرگاه به زيارت قبر شهدا مى رفت، مى گفت:
«سلام بر شما به خاطر صبرى كه كرديد، پس خانه آخرت چه نيكوست!»
كنار مسجد فتح، دعاى تو چنين باشد:
«اى فرياد رس گرفتاران، اى پاسخ دهنده دعاى بيچارگان، اندوه و غم و ناراحتى مرا بزداى ، آن گونه كه از پيامبرت اندوه و غم و گرفتارى اش را زدودى و در اين مكان از هراس دشمن او را كفايت كردى».


حج و عمره در قرآن و حديث
482

راجع : ص ۴۸ «الإقامة فيها فوق سنة» .

۱ / ۴

آدابُ المَدينَةِ

۸۴۲.الإمام الصادق عليه السلام :إذا دَخَلتَ المَدينَةَ فَاغتَسِل قَبلَ أن تَدخُلَها، أو حينَ تَدخُلُها ۱ .

۸۴۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :الصَّلاةُ في مَسجِدِ قُباءَ كَعُمرَةٍ ۲ .

۸۴۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن خَرَجَ حَتّى يَأتِيَ هذَا المَسجِدَ ـ مَسجِدَ قُباءَ ـ فَصَلّى فيهِ كانَ لَهُ عِدلُ عُمرَةٍ ۳ .

۸۴۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن تَوَضَّأَ فَأَسبَغَ الوُضوءَ ، ثُمَّ عَمَدَ إلى مَسجِدِ قُباءَ لا يُريدُ غَيرَهُ ولَم يَحمِلهُ عَلَى الغُدُوِّ إلاَّ الصَّلاةُ في مَسجِدِ قُباءَ فَصَلّى فيهِ أربَعَ رَكَعاتٍ يَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ بِاُمِّ القُرآنِ كانَ لَهُ مِثلُ أجرِ المُعتَمِرِ إلى بَيتِ اللّهِ ۴ .

۸۴۶.جابِر :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله صَلّى في مَسجِدِ الخَرِبَةِ ، ومَسجِدِ القِبلَتَينِ ، وفي مَسجِدِ بَني حَرامٍ الَّذي بِالقاعِ ۵ .

۸۴۷.الحَلَبِيّ :قالَ أبو عَبدِاللّهِ عليه السلام : هَل أتَيتُم مَسجِدَ قُباءَ أو مَسجِدَ الفَضيخِ أو مَشرَبَةَ اُمِّ إبراهيمَ ؟ قُلتُ : نَعَم ، قالَ : أما إنَّهُ لَم يَبقَ مِن آثارِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آلهشَيءٌ إلاّ وقَد غُيِّرَ غَيرُ هذا ۶ .

۸۴۸.مُعاوِيَةُ بنُ عَمّار :قالَ أبوعَبدِاللّهِ عليه السلام : لا تَدَع إتيانَ المَشاهِدِ كُلِّها : مَسجِدِ قُباءَ فَإِنَّهُ المَسجِدُ الَّذي اُسِّسَ عَلَى التَّقوى مِن أوَّلِ يَومٍ ، ومَشرَبَةِ اُمِّ إبراهيمَ ، ومَسجِدِ الفَضيخِ ، وقُبورِ الشُّهَداءِ ، ومَسجِدِ الأَحزابِ وهُوَ مَسجِدُ الفَتحِ . قالَ : وبَلَغَنا أنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله كانَ إذا أتى قُبورَ الشُّهَداءِ قالَ :
«السَّلامُ عَلَيكُم بِما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَى الدَّارِ» وليَكُن فيما تَقولُ عِندَ مَسجِدِ الفَتحِ :
«يا صَريخَ المَكروبينَ ، ويا مُجيبَ (دَعوَةِ) المُضطَرّينَ ، اكشِف هَمّي وغَمّي وكَربي ، كَما كَشَفتَ عَن نَبِيِّكَ هَمَّهُ وغَمَّهُ وكَربَهُ وكَفَيتَهُ هَولَ عَدُوِّهِ في هذَا المَكانِ» ۷ .

1.التهذيب : ۶ / ۵ / ۸ عن معاوية بن عمّار ، دعائم الإسلام : ۱ / ۲۹۶ نحوه .

2.سنن الترمذيّ : ۲ / ۱۴۵ / ۳۲۴ عن اُسيد بن ظهير الأنصاريّ .

3.سنن النسائيّ : ۲/۳۷ ، المستدرك على الصحيحين : ۳/۱۳/۴۲۷۹ ، سنن ابن ماجة : ۱/۴۵۳/۱۴۱۲ نحوه و كلّها عن سهل بن حنيف ؛ الفقيه : ۱ / ۲۲۹ / ۶۸۶ نحوه .

4.المعجم الكبير : ۱۹ / ۱۴۶ / ۳۱۹ عن كعب بن عجرة .

5.تاريخ المدينة لابن شبّة : ۱ / ۶۸ .

6.الكافي : ۴ / ۵۶۱ / ۶ .

7.الكافي : ۴ / ۵۶۰ / ۱ .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4931
صفحه از 655
پرینت  ارسال به