397
حج و عمره در قرآن و حديث

۷۱۳.امام صادق عليه السلام :هرگاه يكى از شما به حج رود ، بايد حج خود را با ديدار ما به پايان بَرَد ، چراكه اين (ديدار با امام) براى كامل شدن حج است .

۷۱۴.سدير :در حالى كه امام باقر عليه السلام به خانه خدا وارد مى شد و من بيرون مى آمدم ، دست مرا گرفت ، سپس رو به كعبه كرد و فرمود :
اى سدير! همانا مردم مأمور شده اند كه نزد اين سنگها آمده ، طواف كنند ، سپس نزد ما آيند و همبستگى و ولايتشان را با ما اعلام كنند .

۷۱۵.امام باقر عليه السلام :همانا مردم مأمور شده اند كه نزد اين سنگها(ى خانه خدا) آمده ، گِرد آن ها طواف كنند ، سپس پيش ما آيند و ولايت و همبستگى خود را به ما خبر دهند و نصرت و يارى خود را به ما عرضه بدارند .

۷۱۶.فضيل :امام باقر عليه السلام به مردمى كه بر گرد كعبه طواف مى كردند نگاه كرد ، سپس فرمود : در جاهليّت اينگونه طواف مى كردند! همانا به آنان دستور دادند كه بر گرد كعبه طواف كنند ، سپس به سوى ما كوچ كرده و نسبت به ما اعلام همبستگى و دوستى كنند و يارى خود را بر ما عرضه بدارند .
آنگاه اين آيه را تلاوت كرد : «واجعل افئدةً مِن الناسِ تهوى اليهم ؛ دلهايى از مردم را چنان قرار بده كه به سوى آنان شيفته گردند» .

۷۱۷.امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «فاجعل أفئدة من الناسِ تهوي إليهم؛ (ابراهيم عليه السلام : خدايا دلهايى از مردم را شيفته آنان بگردان) فرمود :. . . سزاوار است مردم اين خانه را زيارت كنند و بزرگ بدارند ، چرا كه خداوند ، آن را بزرگ داشته است . و سزاوار است هرجا كه هستيم ، به ديدار ما آيند ، ما راهنمايان (مردم) به سوى خداونديم .

۴ / ۳

كلّيات آنچه در مراسم حجّ شايسته است

قـرآن

«حج، در ماه هاى معيّنى است . پس كسانى كه در اين ماهها ، حج را بر خود واجب كرده اند (با احرام بستن و آغاز مناسك) پس در حج ، آميزش جنسى و گناه و جدال نيست . و آنچه كار نيك انجام دهيد ، خداوند آن را مى داند . و زاد و توشه بر گيريد ، بهترين رهتوشه همانا تقواست و از من پروا كنيد ، اى خردمندان» .


حج و عمره در قرآن و حديث
396

۷۱۳.الإمام الصادق عليه السلام :إذا حَجَّ أحَدُكُم فَليَختِم حَجَّهُ بِزِيارَتِنا ؛ لِأَنَّ ذلِكَ مِن تَمامِ الحَجِّ ۱ .

۷۱۴.سَدير :سَمِعتُ أباجَعفَرٍ عليه السلام وهُوَ داخِلٌ وأنَا خارِجٌ وأخَذَ بِيَدي ، ثُمَّ استَقبَلَ البَيتَ ، فَقالَ : يا سَديرُ ، إنَّما اُمِرَ النّاسُ أن يَأتوا هذِهِ الأَحجارَ فَيَطوفوا بِها ، ثُمَّ يَأتونا فَيُعلِمونا وَلايَتَهُم لَنا ۲ .

۷۱۵.الإمام الباقر عليه السلام :إنَّما اُمِرَ النّاسُ أن يَأتوا هذِهِ الأَحجارَ فَيَطوفوا بِها ، ثُمَّ يَأتونا فَيُخبِرونا بِوَلايَتِهِم ويَعرِضوا عَلَينا نَصرَهُم ۳ .

۷۱۶.الفُضَيل :نَظَرَ [أبو جَعفَرٍ عليه السلام ] إلَى النّاسِ يَطوفونَ حَولَ الكَعبَةِ ، فَقالَ : هكَذا كانوا يَطوفونَ فِي الجاهِلِيَّةِ ، إنَّما اُمِروا أن يَطوفوا بِها ، ثُمَّ يَنفِروا إلَينا فَيُعلِمونا وَلايَتَهُم ومَوَدَّتَهُم ، ويَعرِضوا عَلَينا نُصرَتَهُم . ثُمَّ قَرَأَ هذِهِ الآيَةَ : «فَاجعَل أفئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهوي إلَيهِم ۴۵

۷۱۷.الإمام الباقر عليه السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «فَاجعَل أفئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهوي إلَيهِم» ـ: . . . يَنبَغي لِلنّاسِ أن يَحُجّوا هذَا البَيتَ ويُعَظِّموهُ لِتَعظيمِ اللّهِ إيّاهُ ، وأن يَلقَونا حَيثُ كُنّا ، نَحنُ الأَدِلاّءُ عَلَى اللّهِ ۶ .

راجع : ص ۴۱۸ «الختم بالمدينة» .

۴ / ۳

جَوامِعُ ما يَنبَغي فِي المَوسِمِ

الكتاب

«الحَجُّ أشهُرٌ مَعلوماتٌ فَمَن فَرَضَ فيهِنَّ الحَجَّ فَلا رَفَثَ ولا فُسوقَ ولا جِدالَ فِي الحَجِّ وما تَفعَلوا مِن خَيرٍ يَعلَمهُ اللّهُ وتَزَوَّدوا فَإِنَّ خَيرَ الزّادِ التَّقوى واتَّقونِ يا اُولِي الأَلبابِ ۷

1.علل الشرائع : ۴۵۹ / ۱ عن إسماعيل بن مهران .

2.الكافي : ۱ / ۳۹۲ / ۳ .

3.الكافي : ۴ / ۵۴۹ / ۱ ، الفقيه : ۲ / ۵۵۸ / ۳۱۳۹ كلاهما عن زرارة ، علل الشرائع : ۴۰۶ / ۸ و ص ۴۵۹ / ۴ عن أبي حمزة الثماليّ ، دعائم الإسلام : ۱ / ۲۹۳ كلاهما نحوه .

4.إبراهيم : ۳۷ .

5.الكافي : ۱ / ۳۹۲ / ۱ ، تفسير العيّاشيّ : ۲ / ۲۳۴ / ۴۳ .

6.تفسير العيّاشيّ : ۲ / ۲۳۳ / ۳۹ .

7.البقرة : ۱۹۷ .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4932
صفحه از 655
پرینت  ارسال به