283
حج و عمره در قرآن و حديث

آنچه شايسته محرم نيست

۴۷۶.حسين بن مختار :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : مرد مى تواند در لباس سياه احرام ببندد؟ فرمود : در پارچه سياه ، احرام نبندد و مرده را با آن كفن نكند .

۴۷۷.حمّاد بن عيسى از امام صادق عليه السلام نقل مى كند :محرم را اگر كسى صدا زد در جواب ، «لبّيك» نگويد ، تا آن كه از احرام در آيد ، پرسيدم : پس چه بگويد؟ فرمود : بگويد «يا سعد» .

۴۷۸.امام صادق عليه السلام :عيبى ندارد كه مُحرم، به حمام برود، ولى كيسه نكشد .

۴۷۹.امام صادق عليه السلام :براى مُحرم، «احتباء» ۱ مكروه است و در مسجد الحرام نيز مكروه است.

۴۸۰.على بن جعفر از برادرش امام كاظم عليه السلام روايت كرد كه از آن حضرت پرسيدم:آيا كشتى گرفتن براى مُحرم رواست؟ فرمود: خوب و روا نيست، چون بيم آن است كه زخمى شود يا بعضى از موهاى او بريزد.

ب ـ طواف

فضيلت طواف

۴۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :طواف ، زينت كعبه است .

۴۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، به طواف كنندگان افتخار مى كند .

۴۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند در هر روز يكصد و بيست رحمت فرو مى فرستد ، شصت رحمت براى طواف كنندگان است ، چهل رحمت براى مقيمان اطراف خانه خدا و بيست رحمت براى تماشاگران خانه خدا .

۴۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس هفت بار ، خانه خدا را طواف كند و آن را بشمارد ، براى هرگامش حسنه اى نوشته مى شود و گناهى از او محو مى گردد و يك درجه بر او افزوده مى شود و (ثوابى) برابر با آزاد كردن يك برده دارد .

۴۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس هفت بار بر گرد كعبه طواف كند و سخنى جز به «سبحان اللّه ، الحمدللّه ، لا اله الاّ اللّه ، اللّه اكبر و لا حول ولا قوّة الاّ باللّه » نگويد، ده گناه از او محو مى شود و ده حسنه براى او نوشته مى شود و به وسيله آن ده درجه بالا مى رود و هر كس طواف كند و در آن حال حرف بزند، با دو پايش در رحمت فرو رفته است، همچون كسى كه با دوپايش در آب فرو رود.

1.نوعى نشستن كه دو ساق را به وسيله جامه يا دستها به شكم بچسبانند، چمباتمه.


حج و عمره در قرآن و حديث
282

ما لا يَنبَغي لِلمُحرِمِ

۴۷۶.الحُسَينُ بنُ المُختار :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : يُحرِمُ الرَّجُلُ فِي الثَّوبِ الأَسوَدِ ؟ قالَ : لا يُحرِمُ فِي الثَّوبِ الأَسوَدِ ، ولا يُكَفَّنُ بِهِ المَيِّتُ ۱ .

۴۷۷.حَمّادُ بنُ عيسى عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام :لَيسَ لِلمُحرِمِ أن يُلَبِّيَ مَن دَعاهُ حَتّى يَقضِيَ إحرامَهُ ، قُلتُ : كَيفَ يَقولُ ؟ قالَ : يَقولُ: يا سَعدُ ۲ .

۴۷۸.الإمام الصادق عليه السلام :لا بَأسَ بِأَن يَدخُلَ المُحرِمُ الحَمّامَ ، ولكِن لا يَتَدَلَّكُ ۳ .

۴۷۹.عنه عليه السلام :يُكرَهُ الاِحتِباءُ ۴ لِلمُحرِمِ ، ويُكرَهُ فِي المَسجِدِ الحَرامِ ۵ .

۴۸۰.عَلِيُّ بنُ جَعفَرٍ عَن أخيهِ أبِي الحَسَنِ عليه السلام :سَأَلتُهُ عَنِ المُحرِمِ يُصارِعُ هَل يَصلُحُ لَهُ ؟ قالَ : لا يَصلُحُ لَهُ ؛ مَخافَةَ أن يُصيبَهُ جُراحٌ أو يَقَعَ بَعضُ شَعرِهِ ۶ .

ب ـ الطَّواف

فَضلُ الطَّواف ۷

۴۸۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :زَينُ الكَعبَةِ الطَّوافُ ۸ .

۴۸۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ يُباهي بِالطّائِفينَ ۹ .

۴۸۳.عنه صلى الله عليه و آله :يُنزِلُ اللّهُ كُلَّ يَومٍ عِشرينَ ومِائَةَ رَحمَةٍ . سِتّونَ مِنها لِلطَّوّافينَ ، وأربَعونَ لِلعاكِفينَ حَولَ البَيتِ ، وعِشرونَ مِنها لِلنّاظِرينَ إلَى البَيتِ ۱۰ .

۴۸۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَن طافَ بِالبَيتِ سَبعًا يُحصيهِ كُتِبَت لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ حَسَنَةٌ ومُحِيَت عَنهُ سَيِّئَةٌ ورُفِعَت لَهُ بِهِ دَرَجَةٌ ، وكانَ لَهُ عَدلُ رَقَبَةٍ ۱۱ .

۴۸۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن طافَ بِالبَيتِ سَبعًا ولا يَتَكَلَّمُ إلاّ بِسُبحانَ اللّهِ والحَمدُ للّهِِ ولا إلهَ إلاَّ اللّهُ واللّهُ أكبَرُ ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلاّ بِاللّهِ ، مُحِيَت عَنهُ عَشرُ سَيِّئاتٍ ، وكُتِبَت لَهُ عَشرُ حَسَناتٍ ، ورُفِعَ لَهُ بِها عَشرُ ۱۲ دَرَجاتٍ . ومَن طافَ فَتَكَلَّمَ وهُوَ في تِلكَ الحالِ خاضَ فِي الرَّحمَةِ بِرِجلَيهِ ، كَخائِضِ الماءِ بِرِجلَيهِ ۱۳ .

1.الكافي : ۴ / ۳۴۱ / ۱۳ ، الفقيه : ۲ / ۳۳۶ / ۲۶۰۲ ، التهذيب : ۵ / ۶۶ / ۲۱۴ .

2.الكافي : ۴ / ۳۶۶ / ۴ ، التهذيب : ۵ / ۳۸۶ / ۱۳۴۸ .

3.الكافي : ۴ / ۳۶۶ / ۳ عن ابن فضّال عن بعض أصحابنا ، التهذيب : ۵ / ۳۸۶ / ۱۳۵۰ عن معاوية بن عمّار عنه عليه السلام ، وأيضًا عن الحسن بن عليّ بن فضّال عن بعض أصحابنا عنه عليه السلام ، وراجع ص۳۱۳/ ۱۰۷۹ .

4.الاحتباء : ضمّ الساقين إلى البطن بالثوب أو اليدين (مجمع البحرين : ۱ / ۳۵۶) .

5.الكافي : ۴ / ۳۶۶ / ۸ عن حمّاد بن عثمان .

6.الكافي : ۴ / ۳۶۷ / ۱۰ .

7.الطواف : هو من واجبات الحجّ ، ويجب أن يكون لسبعة أشواط ، والابتداء فيه بالحجر الأسود والختم به ، وكونه على اليسار بأن تكون الكعبة المعظّمة حال الطواف على يساره ، وإدخال حِجْر إسماعيل عليه السلام فيه ، وعدم الخروج عن مقدار المحدّد . ويشترط فيه : النيّة والموالاة والخِتان للرجال والطهارة من الحدث والخبث وستر العورة ، وراجع تحرير الوسيلة : ۱ / ۴۳۰ واجبات الطواف .

8.جامع الأحاديث للقمّيّ : ۸۵ .

9.تاريخ بغداد : ۵ / ۳۶۹ ، حلية الأولياء : ۸ / ۲۱۶ ، مسند أبي يعلى : ۴ / ۳۳۰ / ۴۵۸۹ كلّها عن عائشة ؛ عوالي اللآلي : ۱ / ۹۶ / ۸ .

10.المعجم الكبير : ۱۱/۱۰۲/۱۱۲۴۸ ، شُعب الإيمان : ۳/۴۵۵/۴۰۵۱ كلاهما عن ابن عبّاس ؛ المحاسن : ۱ / ۱۴۵ / ۱۴۸ عن الحسن بن راشد عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهماالسلام ، الكافي : ۴/۲۴۰/۲ عن معاوية بن عمّار عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، وراجع ح ۴۹۹ .

11.السنن الكبرى : ۵ / ۱۷۶ / ۹۴۲۹ عن ابن عمر .

12.في المصدر «عشرة» والصحيح ما أثبتناه .

13.سنن ابن ماجة: ۲ / ۹۸۶ / ۲۹۵۷ عن أبي هريرة، وراجع المعجم الكبير : ۲۰ / ۳۶۰ / ۸۴۵ .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4861
صفحه از 655
پرینت  ارسال به