199
حج و عمره در قرآن و حديث

۲۹۰.امام صادق عليه السلام :تا وقتى كعبه برپاست، دين هم برپا و استوار است.

۲۹۱.فاطمه زهرا عليهاالسلام :خداوند ، ايمان را براى پاك شدن از شرك ، . . . و حج را بخاطر جلوه بخشى دين ، واجب ساخته است .

۱ / ۳

فضيلت حجّ

الف ـ پاسخِ دعوت ابراهيم عليه السلام قـرآن

«ميان مردم ، اعلام حج كن ، مردم ، پياده و سوار بر هرمركب لاغر ، از هرراه دورى بيايند» .

حديـث

۲۹۲.امام باقر عليه السلام :خداوند متعال ، چون ابراهيم عليه السلام را فرمان داد كه ميان مردم نداى حج سردهد ، بر «مقام» ايستاد و بالاى آن رفت ، تا اينكه روبروى كوه ابو قبيس قرار گرفت ، پس در ميان مردم ، به حج ندا داد و به گوش همه آنان كه تا برپايىِ قيامت، در صلب مردان ورحم زنان هستند، رساند.

۲۹۳.ابن عبّاس: چون حضرت ابراهيم عليه السلام كعبه را بناكرد، خداوند به او وحى كرد كه مردم را به حج ندا بده . پس حضرت ابراهيم عليه السلام گفت:
«آگاه باشيد! پروردگارتان خانه اى برگزيده و شما را فرمان داده است كه آن را زيارت كنيد» .
پس هرچيزى كه نداى او را شنيد ، از سنگ و تپه و خاك پاسخ داد : «لبّيك اللّهمّ لبّيك» .

۲۹۴.على بن جعفر : از آن حضرت(امام كاظم عليه السلام ) علّت وجوبِ لبّيك گفتن را پرسيدم .
فرمود : چون كه ابراهيم عليه السلام آنگاه كه خداوند فرمود : «در ميان مردم نداى حج برآور تا پياده به سوى تو آيند» ، ندا داد و به گوش مردم رساند . پس مردم از هرسوى ، لبّيك گويان روى آوردند . از اين جهت ، «لبّيك گفتن» فريضه شد .


حج و عمره در قرآن و حديث
198

۲۹۰.الإمام الصادق عليه السلام :لا يَزالُ الدّينُ قائِمًا ما قامَتِ الكَعبَةُ ۱ .

۲۹۱.فاطمة عليهاالسلام :فَرَضَ اللّهُ الإِيمانَ تَطهيرًا مِنَ الشِّركِ . . . والحَجَّ تَسنِيَةً لِلدّينِ ۲ .

۱ / ۳

فَضلُ الحَجِّ

أ ـ إجابَةُ دَعوَةِ إِبراهيمَ

الكتاب

«وأذِّن فِي النّاسِ بِالحَجِّ يَأتوكَ رِجالاً وعَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأتينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ ۳

الحديث

۲۹۲.الإمام الباقر عليه السلام :إنَّ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ لَمّا أمَرَ إبراهيمَ عليه السلام يُنادي فِي النّاسِ بِالحَجِّ قامَ عَلَى المَقامِ ، فَارتَفَعَ بِهِ حَتّى صارَ بِإِزاءِ أبي قُبَيسٍ ، فَنادى فِي النّاسِ بِالحَجِّ ، فَأَسمَعَ مَن في أصلابِ الرِّجالِ وأرحامِ النِّساءِ إلى أن تَقومَ السّاعَةُ ۴ .

۲۹۳.ابنُ عَبّاس :لَمّا بَنى إبراهيمُ البَيتَ أوحَى اللّهُ إلَيهِ أن أذِّن فِي النّاسِ بِالحَجِّ ، فَقالَ إبراهيمُ : ألا إنَّ رَبَّكُم قَدِ اتَّخَذَ بَيتًا وأمَرَكُم أن تَحُجّوهُ ، فَاستَجابَ لَهُ ما سَمِعَهُ مِن حَجَرٍ أو شَجَرٍ أو أكَمَةٍ أو تُرابٍ : لَبَّيكَ اللّهُمَّ لَبَّيكَ ۵ .

۲۹۴.عَلِيُّ بنُ جَعفَرٍ عَنِ الإِمامِ الكاظِمِ عليه السلام :سَأَلتُهُ عَنِ التَّلبِيَةِ : لِمَ جُعِلَت ؟ قالَ : لِأَنَّ إبراهيمَ عليه السلام حينَ قالَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى : «وأذِّن فِي النّاسِ بِالحَجِّ يَأتوكَ رِجالاً نادى ف ۶ أَسمَعَ ، فَأَقبَلَ النّاسُ مِن كُلِّ وَجهٍ يُلَبّونَ ، فَلِذلِكَ جُعِلَتِ» التَّلبِيَةُ ۷ .

1.الكافي : ۴ / ۲۷۱ / ۴ عن أبي بصير .

2.الفقيه : ۳ / ۵۶۸ / ۴۹۴۰ عن زينب ، نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۲ وفيه «تقربة للدين» وفي بعض شروحها «تقوية للدين» ، وراجع مصادر نهج البلاغة : ۴ / ۱۹۴ .

3.الحجّ : ۲۷ .

4.علل الشرائع : ۴۱۹ / ۲ عن غالب بن عثمان عن رجل من أصحابنا ، الكافي : ۴ / ۲۰۵ / ۴ عن عقبة ابن بشير عن أحدهما عليهماالسلام ، عوالي اللآلي : ۴ / ۳۵ / ۱۲۲ .

5.المستدرك على الصحيحين : ۲ / ۶۰۱ / ۴۰۲۶ ، السنن الكبرى : ۵ / ۲۸۷ / ۹۸۳۳ نحوه .

6.الحجّ : ۲۷ .

7.قرب الإسناد : ۲۳۷ / ۹۳۳ ، الكافي : ۴ / ۳۳۵ / ۱ عن الحلبيّ مضمرًا نحوه .

  • نام منبع :
    حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4894
صفحه از 655
پرینت  ارسال به