69
حديث پژوهي

سوى يكى از پژوهشگران بر وى شد. ۱

ج . جعلى دانستن احاديث عرض روايات بر كتاب

محمّد محمّد ابو شهبه از حاميان اين جريان، در كتاب خود (دفاع عن السنّة) ، ضمن طرح مسئله «استقلال السنّة بالتشريع»، روايات عرض را جعلى مى داند. ۲

د . حجّت دانستن خبر واحد در عقايد

كتاب هاى فراوانى از سوى اين فرقه ، در تثبيت اين رأى ، نوشته شده است، مانند:
ـ الأدلّة و الشواهد على وجوب الأخذ بخبر الواحد فى الأحكام والعقايد، سليم الهلالى؛
ـ أصل الإعتقاد، عمر سليمان الأشقر؛
ـ أخبار الآحاد فى الحديث النبوىّ، حجيتها، مفادها، العمل بموجبها ، عبد اللّه بن عبد الرحمن الجبرين .
اين نمونه از آثار، غير از تصريحاتى است كه در لا به لاى كتاب هاى ديگر يافت مى شود و يا آن را در عملْ دنبال مى كنند.
يكى از چهره هاى بارز سلفى و نويسندگان پر اثر در زمينه حديث، ناصرالدين آلبانى (۱۳۳۲ ـ ۱۴۲۰ق) است. ۳
بن باز، عالم سلفى عربستان، وى را با اين تعبير ستوده است:
لا أعلم تحت قبّة الفلك أعلم بحديث رسول اللّه من الشيخ ناصر الدين. ۴
برخى از ملازمانش درباره اش گفته اند:

1.«خطبة الحاجة ليست سنة فى مستهل الكتب والمؤلّفات كما قال الشيخ ناصر الألبانى»، مجلة بحوث السنّة والسيرة (قطر)، ش ۷، ص ۴۳.

2.دفاع عن السنّة ، ص ۱۷.

3.درباره شرح حال وى ر. ك: شذرات من ترجمة الشيخ العلّامة محدّث العصر ، محمّد ناصر الدين الألبانى ، عاصم قريوتى؛ حياة الألبانى وآثاره وثناء العلماء عليه ، محمّد بن ابراهيم الشيبانى؛ صفحات مشرقة من حياة شيخنا العلّامة الألبانى ودوره فى الدفاع عن الحديث النبوىّ و تأصيل المنهج السلفى ، ابراهيم خليل الهاشمى؛ ثَبَت مؤلّفات المحدّث الكبير الإمام محمّد ناصر الدين الألبانى، عبداللّه بن محمّد الشمرانى.

4.مقالات الألبانى ، نور الدين طالب، ص ۱۸۲.


حديث پژوهي
68

۴. سَلَفى ها

سلفى گرى يا دعوت به گذشته، از زمان هاى دور ، شكل گرفته است. در قرن چهارم، برخى از حنبلى ها بدان دعوت كردند و سپس ابن تيميه، در قرن هفتم، بدان فراخواند و در قرن دوازدهم نيز محمّد بن عبد الوهّاب ، پرچمدار آن بود ۱ و تا امروز پيروان وى، به عنوان وهّابيان، همان شيوه را دنبال مى كنند. از خاستگاه و انگيزه هاى شكل گيرى چنين طرز تفكّرى كه بگذريم، مى توان آنان را با اين ويژگى شناخت :

الف . دعوت به مراجعه مستقيم به كتاب و سنّت و رها ساختن تقليد از ائمه مذاهب

گاهى مذهبى گرى، سبب تقدّم آرا و ديدگاه ها بر نصوص مى شود؛ به عنوان نمونه ، مى توان از اين اثر نام برد كه يكى از پيروان اين مرام ، نوشته است:
ـ بدعة التعصّب المذهبى و آثارها الخطيره فى جمود الفكر و انحطاط المسلمين، ۲ محمّد عيد عباسى . اين اثر كه به قصد نقد پاره اى از افكار رمضان بوطى (از نويسندگان معاصر سوريه) و دفاع از ناصر الدين آلبانى ، تحرير شده، پايبندى و تقيّد به مذاهب فقهى را بدعت شمرده ، آن را باعث انحطاط انديشه و جامعه اسلامى مى داند.

ب . التزام به ظواهر نصوص و پرهيز از تأويل

اين ويژگى ، در انديشه سلفى ها نه نياز به اثبات دارد و نه جاى انكار. رفتار وهّابيان در مدينه با حاجيان ، در زمينه زيارت حرم پيامبر صلى الله عليه و آله و قبرستان بقيع و چگونگى زيارت ، نمونه اى از اين التزام به ظواهر است.
فتواى ناصر الدين آلبانى ، به لزوم يا استحباب آوردن «خطبة الحاجة» در ابتداى كتب و مؤلّفات، ۳
نمونه اى ديگر از اين ظاهرى گرى است كه سبب نقدى مفصّل از

1.موسوعة الفلسفة والفلاسفة، عبدالمنعم الحنفى، ص ۷۴۴ ـ ۷۴۵.

2.اين كتاب ، توسط المكتبة الإسلامية در اردن ، به سال ۱۳۹۰ق / ۱۹۷۰م، منتشر شده است.

3.سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة، ج۱، ص ۵.

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2615
صفحه از 400
پرینت  ارسال به